Udfordringer for det danske velfærdssamfund

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

The challenges on the demand side Competition from banks and mutual funds Copenhagen, September 2004 Peter Straarup, CEO of Danske Bank and chairman of.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Arbejdskraft og fastholdelse
Reform af førtidspension og fleksjob
Søjle 1: Offentlige ydelser
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Kapitel 16 Spillet om euro. REGLER I EUROPAGTEN Fremme holdbare offentlige finanser: - Holdbare pensioner, sundhed, pleje og offentlige ydelser. - Tilpasning.
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Den økonomiske krise - boligmarkedet Torben M. Andersen Institut for Økonomi Aarhus Universitet.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Center for Politiske Studier
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fastholdelse af seniorer – erfaringer fra Odense kommune
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Et af verdens bedste pensionssystemer
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Arbejde og efterløn fra 60 år
Et af verdens bedste pensionssystemer
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Finansiel vurdering af investeringer
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Matematik B 1.
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet – arbejdspladsernes rolle, 8. februar 2006, Mona Larsen Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet Arbejdspladsernes rolle.
Peder J. Pedersen HVAD SKAL DANMARK LEVE AF? Perspektiv, viden og inspiration til morgenkaffen Ældrebyrde eller ældrestyrke? Demografien, virksomhederne.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Velfærdsstatens udfordringer
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Universiteter og studenterbevægelse i Chile. Fra overgangen til demokrati til i dag.
Velfærdskommissionens rapport med særligt henblik på sundhedsvæsenet
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
SAS Danmark – Mark ordningen Regler og muligheder ved fratrædelse
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Orientering omkring Budget
Arbejdsmarkedskommissionen
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Din pension – grundlaget for din fremtid
Præsentationens transcript:

Udfordringer for det danske velfærdssamfund Torben M. Andersen Århus Universitet og Velfærdskommissionen

Velfærdskommission Nedsat ultimo 2003 Forslag inden udgangen af 2005 Uafhængig eksperkommission (9 personer)

Den demografiske udfordring 2004 fremskrivning Aldersgruppe under 15 og over 64 relativt til15-64 årige

Tre-Strenget Pensionssystem Offentlig pension: folkepension + tillæg (indkomst/formueafhængige) Arbejdsmarkedspensioner Private Pensioner

Arbejdsmarkedspensioner Opbygget fra 1990 Individuel ordning – fully funded Omfatter næsten alle overenskomstområder Bidrag: 10,8 % af lønnen (12-15 % for nogle grupper) Fuldt indfaset 2040

Pension 2045

Forsørgelse vs fordeling En stor gruppe vil være godt dækket ind i kraft af offentlige pensioner + arbejdsmarkedspensioner En gruppe vil være stærkt afhængige af offentlige pensioner Alle vil være afhængige af offentlige velfærdsservice (hospitaler, ældrepleje m.m.)

Velfærdssamfundet – social kontrakt Fortsat et stærkt pay-as-you-go element Pensioner + velfærdsservice TMA [klik for hver bullit]

Social kontrakt

Overførsler og offentlig service Aldersafhængige udgifter 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 150 200 250 300 1.000 kr. SB [animation af figur efter overskrift] Alder Overførsler Offentlig service

Kan vi opretholde velfærdstilbuddene? Fremadrettet sikre samme adgang til velfærdsservice, som vi har i dag uændret fordeling mellem erhvervsaktive og ikke-erhvervsaktive (Udgifter til overførsels-indkomster er indexeret med lønduviklingen) NB: Fremtidige generationer skal selv finansiere ønsker om bedre offentlig service eller mere fritid TMA [klik for bullit]

Passiv politik Pct. af BNP 50 52 54 56 58 60 50 52 54 56 58 60 2001 TMA [klik for y-akser – klik for x-akse – klik for forklaring] hænger sammen med slide 18 2001 2011 2021 2031 2041 2051

Passiv politik 2001 2011 2021 2031 2041 2051 Pct. af BNP 50 52 54 56 58 60 50 52 54 56 58 60 Pct. af BNP TMA [Klik for historisk forløb – klik for fremtidigt forløb] hænger sammen med slide 17 2001 2011 2021 2031 2041 2051 2001 2011 2021 2031 2041 2051 Udgifter Indtægter

Finanspolitisk holdbarhed Hvad skal der til for at sikre finansiel dækning for de eksisterende ordninger? Budgetvariationer kan benyttes til at “udglatte” konsekvenserne Nutidsværdi skatter = nutidsværdi udgifter +initial gæld

Størrelsesorden Finanspolitisk holdbarhed kræver Stigning i bundskatten med 8.7 procent point Offentlige besparelser: 3.7 % of GDP Øget privat beskæftigelse: +270.000 ( 10 % af arbejdsstyrken) NB permanente ændringer (indfaset 2011-2021)

Usikkerhed? Offentlige finanser meget følsomme overfor ændringer i befolkningens demografiske sammensætning (erhvervsaktive vs ikke-erhvervsaktive) Væsentligste faktor til påvirkning af befolkningens demografiske sammensætning: levetid TMA [klik for hver bullit – Klik for vippe figur – klik for figur bevæger sig]

Stigning i bundskat i pct. point. Levetidsantagelser og finansieringskrav bundskattestigning 15,8 16 16 2040: +4-5 år 2080: +9-10 år 14 14 12 12 10 10 8,5 Stigning i bundskat i pct. point. 8 2040: +2-3 år 2080: +5-6 år 8 TMA [klik for indfading af hver søjle] 6 6 4 4 1,4 2 2 +0 år Levetid

Forventningerne til levetiden trods alt moderate Kvinder Mænd 77 78 79 80 81 82 83 84 2003 2040 74 74,5 75 75,5 76 76,5 77 77,5 78 78,5 2003 2040 Alder 82,8 Alder 77,9 77,9 82,4 79,5 75,4 TMA [klik for kvinder en søjle pr. klik – klik for mænd en søjle pr. klik – klik for rød ring om 78]

Konsolidering af offentlige finanser: pre-funding Opbygning af formue i den offentlige sektor: ved stigning i bundskatten. Pct. af BNP TMA [Klik for figur- klik for hver bullit]

Finanspolitisk strategi Krav til pre-funding er meget store Kan stram styring af offentlige udgifter sikres samtidig med opbygning af formue? I hvilket omfang skal nulevende generationer bidrage til finansieringen af længer levetid for fremtidige generationer? Robusthed i forhold til e.g. ændret levetid

Tilbagetrækning Pensionsalder: 65 Efterløn: 60 - Pension uafhængig af tilbagetrækningsalder Efterløn: 60 -Økonomisk incitament til at vente med tilbagetrækning til 62 (højere sats + mindre modregning af privat pension)

Arbejdsmarkedsdeltagelse og alder

Efterløn – en populær velfærdsordning

Tilbagetrækning Nedslidning Arbejdsløshed 3. alder Økonomi (indkomsttab, opsparing) Situationen for ægtefælle

Udviklingen i arbejdslivets relative betydning, 1960=100 NB Udviklingen i arbejdslivets relative betydning, 1960=100 NB. Uændret arbejdstid

Aldersgrænser Historisk: Politisk begrænsning – ingen ældre skal arbejde af nød Stadig lige relevante? Gamle - ældre -seniorer Hvorfor ændres “fællesforsikring” per automatik via aldersgrænser? Hvorfor er alder en udløsende faktor på lige fod med begivenheder som sygdom, arbejdsløshed? Hvorfor følger aldersgrænserne ikke levetiden?

Behov for reformer Prioriteringsspørgsmål Tilbagetrækning+pension – ændringer skal varsles i god tid Forudsigelighed + troværdighed “Generationskontrakten” – risiko for opbrud?