Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Automatic Delivery Rewards Hovedtræk. Automatic Delivery Rewards •ADR eller Automatic Delivery Rewards er et program, hvor en distributør eller kunde.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Energi- & Vandværkstedet
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Livet som.
Videregående pc-vejledning Modul Sik: Sikkerhed Lidt om antivirusprogrammer mm. 60+Bornholm.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Udlægning af en ny cache
Internet til alvor og sjov
Kreativ digital matematik
IM-Strategi.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Digitale medier og mobning
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Formularer (Access, del 3)
Medier og Unge Ph.d., Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 20 Oktober 2005, Vejle.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Program:  Præsentation: 40 min  Pause: 10 min  Debat: 60 min.  Pause: 10 min  Materialevalg: 45 min.  Frokost: 45 min.  Spilzone - sådan en skal.
Eksamen i Computerspilsteori Tirsdag d Andreas Schroll En hyldest til de gode gamle dage.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
IT i undervisningen.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Agenda – Velkomst – Præsentation af os og projektet – Præsentation af deltagere – Præsentation af E-Sport og GamingLeague
Undervisere: Thomas Hoffmann & Jesper Mørch. Agenda:  Den fysiske samling  Akademisk litteratursøgning  Søgeteknik  ITUs elektroniske ressourcer 
ITU/DKM - Interaktionsdesign opgave 5 - afleveret den 11. april 2000
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Gamespot.Com Stjerneanalyse af Lars, Michael, Søren & Steen.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Spørgeskemaundersøgelse
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Computerspil og mærkning Lars Gjerlufsen Filmcensor Medlem af Medierådet for Børn og Unge Medlem af PEGIs Complaints Board.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…

Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
SSX Tricky ”Resist Gravity!”. Anmeldelse af SSX Tricky ”More than just an upgrade of the original, Ssx Tricky is the best snowboarding game ever made”.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Hvad er god kvalitetet i computerspil Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 26th September 2005, Copenhagen.
Computerspillet som kommunikationsform
2 Agenda: Punkt 1:Introduktion Punkt 2: Den interaktive verden Punkt 3: Den nye individualisering og læring Punkt 4:Bør undgås – stærkt sundhedsfarlige?
1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Køgebibliotekerne * Kirkestræde 18 * 4600 Køge * Tlf: * Bibliotekerne KØGE KOMMUNE Senior Online Teknologisk Institut.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
Øvelser Samlet rapport.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Hvilke dominerende sociale elementer findes der i World of Warcraft, der gør det så populært og vanedannende eller ligefrem afhængigheds- skabende og.
Ønskeseddel! Her er Chrizz’ ønskeseddel. Computer Heroes V Rome Total War.
Genre in computer games In general Historically As a means of creating new games.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Gamification i undervisningen
Spiludvikling.
Præsentationens transcript:

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Program Velkomst og intro Spilhistorie: Pong - World of Warcraft Platforme Hvad er et godt spil Genreopdeling Eksempler på spil Spørgeskemaundersøgelse Lektørudtalelser/PEGI mærkning Materialevalg Spil på stedet Links Prøv et spil

Spilhistorie – fra Pong til World of Warcraft Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Spilhistorie – fra Pong til World of Warcraft Pong World of warcraft Udvikling: Små simple lineære spil til Store komplekse multiliniære spil

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Platforme PC PC online/www Playstation Playstation 2 Playstation 3 Xbox Xbox 360 Wii PSP Gameboy

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Hvad er et godt spil Historien Historiens fylde varierer fra spil til spil Historien skal være god, spændende og fængende. Gameplay Spilbarhed fremdrift Styring og overskuelighed Let tilgængeligt, ingen tvivl om hvad og hvordan man gør Grafik skal være i top, må ikke ”hakke” Andre kriterier multiplayer, ventetid, filmsekvenser, sværhedsgrad…

Klassisk genreopdeling Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Klassisk genreopdeling Klassisk opdeling benyttet i forskerkredse: Actionspil Adventurespil Strategispil Simulationsspil Denne opdeling fortæller mere om formen end om indhold!

To eksempler på genreopdeling Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? To eksempler på genreopdeling Liste fra medierådet: Actionspil (fx sportsspil og skydespil) Adventurespil Børnespil Hovedbrudsspil Kort- og brætspil Leg og lær-spil (fx undervisningsspil) Platformsspil Rollespil (fx onlinespil) Simulationsspil (fx sportsspil og kørespil) Strategispil Liste fra Københavns Socialpædagogiske seminarium   Actionspil platform Adventure Strategi-spil Simulatorer Hovedbrudsspil/puzzle - eller tankespil (kropslige computerspil)

Genreopdeling af Køgebibliotekernes spil til børn Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Genreopdeling af Køgebibliotekernes spil til børn Stillingtagen til genrer/kategorier i materialevalget Vi bliver klogere på spillene! Videnskab og sprog (Hvad i rummet, English with the funny train) Action og adventure (Ratchet & Clank, Prince of Persia, Dragonball Z) Sport og Race (Burnout, Fifa) Simulation (The Sims 2, Zoo Tycoon) Strategi og rollespil (Heroes of might and magic) Diverse (er droppet)

Strategi-spil (PC og PS2) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Age of empires Strategi-spil (PC og PS2)

Action med adventure elementer (PS2, PSP) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Jak and Daxter serien Action med adventure elementer (PS2, PSP)

Action bilspil (fås til de fleste platforme) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Burnout 3 - Takedown Action bilspil (fås til de fleste platforme)

Grand theft auto – San Andreas Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Grand theft auto – San Andreas Action bilspil (fås til de fleste platforme)

Action sportsspil/simulation (fås til de fleste platforme) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? FIFA 07 Action sportsspil/simulation (fås til de fleste platforme)

Action – arkade/platform m.m. (fås til de fleste platforme) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Pacman Action – arkade/platform m.m. (fås til de fleste platforme)

Action/adventure (PC, X-box og PS2) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Silent hill 4 - The room Action/adventure (PC, X-box og PS2)

Strategi/simulation (fås til de fleste platforme) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? The Sims 2 Strategi/simulation (fås til de fleste platforme)

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? We  Katamari Platformspil (PS2)

Pirates of the Caribbean Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Pirates of the Caribbean Action/adventure (fås til de fleste platforme)

Action – race (fås til de fleste platforme) Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Happy feet Action – race (fås til de fleste platforme)

Spørgeskema om spil på Køgebibliotekerne Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Spørgeskema om spil på Køgebibliotekerne Hvilke konsoller/platforme har brugerne? Hvilke spil og genrer kan de lide? Hvad gør et spil godt? PC (10 ud af 13) PS2 (7 ud af 13) Gameboy (5 ud af 13) Platform Sims 2 (6 ud af 13) Need for speed (2 ud af 13) Warcraft (2 ud af 13) Counter Strike (2 ud af 13) Spil Genrer Strategi (4 ud af 13) Action (3 ud af 13) Rollespil (3 ud af 13) Adventure (2 ud af 13) Hvem har svaret? Besvarelser fra: 8 drenge og 5 piger mellem 10 og 16 år

Hvad vi fik ud af spørgeskemaundersøgelsen? Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Hvad vi fik ud af spørgeskemaundersøgelsen? Mange har en Gameboy (Kommende lånere…) Sims er et meget udbredt spil (også hos drengene) Det gode spil: Spænding Man selv laver tingene mange muligheder Spillet dur Svært Langt Køber nye ting, opgraderer Køber nye ting, opgraderer God grafik Man skal lave noget konstant

Lektørudtalelser og PEGI mærkning Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Lektørudtalelser og PEGI mærkning PEGI mærkning (er spillet egnet for en bestemt aldersgruppe set udfra et skadelighedsaspekt) PEGI ikoner:

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Materialevalget Benyt de mange sites om spil (brug listen med links) Metacritic Giver point mellem 0-100 Tager gennemsnit af mange anmeldelser Vær opmærksom på serietitler (f.eks. EA sports)

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Spil på stedet Spil i udlånet Mere uro Men nye brugere Gamenights Spilturneringer Gratis pizza Billeder fra Dieselverstaden i Stockholm

Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Links Udenlandske sites Metacritic.com Gamespot.com Danske sites om spil Geekculture.dk, ordliste Console.dk Gamereactor.dk Spilzonen.dk Troldspejlet Politiken spil Danske sites om spil: teori, genrer, mærkning m.m. Spil.medieraadet.dk Spilkanon.dk It & kommunikation (PGU) Wikipedia

Prøv et spil på playstation 2 Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem? Prøv et spil på playstation 2 Tilbage til forrige skærmbillede Styring af spilfigur Forskellige funktioner ofte beskrevet undervejs på skærmen Bekræft dit valg (samme funktion som ”return” på et tastatur) Styring af spilfigur