Geografi mellemniveau

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Religion på B-niveau.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
KEA KOMPETENCE.
Global undervisning.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Fra faglig rapport til akademisk opgave Et didaktisk redskab.
Astrid, Peter, Mads, Simon, Michael
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Projektopgave klasse.
International Linje.
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Et uformelt læringsmiljø
?. Globale børn - ta’r en tørn   Udvikle handlekompetence i forhold til børn og   unge i andre lande   At eleverne samarbejder på tværs og lærer.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde
Råstoffer.
Tørke og sult på Afrikas Horn
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Råstoffer og bæredygtighed
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Indien Udviklingsteori og befolkning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Bæredygtighed – Naturfag
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
V O R E S H I S T O R I E H V E M E R M S ? ”Mellemfolkeligt Samvirkes formål er at fremme mellemfolkelig forståelse og solidaritet, for gennem et samarbejde.
Haldor Topsøe A/S Innovative elever Løser virksomhedsproblemer.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Natur og Miljø’s opgaver i Region Sjælland Miljø, Natur og plan (bl.a. myndighed) Råstoffer (myndighed) Lokal Agenda 21 Jordforurening (myndighed) Kommuner.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Økonomisk globalisering
Geopolitiske emner i tiden Kommunalreformen Fælles kommunal teknisk – topografisk kortlægning Fremtidens ejendomsdannelse.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Landdistrikter/Yderområder Hvad er et landdistrikt? Hvad er et yderområde? Kan vi afgrænse begrebet ”landdistrikt /yderområde” på en nutidig måde? Natur.
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Mål og perspektiver for naturfagene
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Naturvidenskabelig metode
Global opvarmning Noter.
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Rig og fattig Hvornår er man fattig?
Natur Ud i naturen Mystik Fare vild, sove ude i naturen
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Emne: Produktion (med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)
Samarbejde om data ErhvervsInfo
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Biologi, geografi og kemi på HF
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Geografi mellemniveau

Undervisningsmål Samspillet mellem natur og samfund - naturudnyttelsens bæredygtighed Teorier og modeller for naturprocesser – menneskets udnyttelse af jordkloden Opnå mellemfolkelig forståelse Opnå færdighed i at søge, strukturere og bearbejde geografiske data

Der undervises i emner Læreren vælger emner efter drøftelse med eleverne Fagets natur- og samfundsside vægtes ligeligt Der skal undervises i mindst 4 af 7 fagområder

Fagområder Geologiske ressourcer og deres udnyttelse Jordskælv og vulkanisme Vejr og klima Produktion teknologi og miljø Verdenshandel Udviklingsmodeller Fysisk planlægning

Geologiske ressourcer og deres udnyttelse Dannelse, produktion og handel med forskellige råstoffer. F.eks. Jern, Aluminium, kobber, olie, sand og grus mm.

Jordskælv og vulkanisme

Jordskælv og vulkanisme Vulkaners dannelse, placering, typer mm Forkastningszoner og betydning for livet i Californien Teorien om pladetektonik Dannelse af bjergkæder Dannelse af forskellige malme

Vejr og klima

Vejr og klima En udbygning af det der er gennemgået i 2g Se på vejr og klima forskellige steder på jorden Klimaforandringer og konsekvenser for levevilkårene MM.

Produktion teknologi og miljø

Produktion teknologi og miljø Ovenfor vistes et billede af de danske oliekoncessioner. Olieproduktion kunne være et eksempel her. Hvordan organiseres efterforskning og produktion af olie. Hvilken teknologi anvendes. Hvilken betydning har produktionsmetoden for miljøet

Produktion teknologi og miljø Andre områder: Landbrugsproduktion i regnskovsområder. Et samlet industriområde, f.eks. Ruhr En global produktion som verdens fødevareforsyning. Et erhverv med indflydelse på det fysiske miljø, turisme, minedrift mm.

Verdenshandel Der skal ses på de naturgivne forhold, historiske forudsætninger for produktion og eksport af en eller flere varer. Organisering af handel regionalt og/eller på verdensplan. International arbejdsdeling. MM

Udviklingsmodeller 14 millioner mennesker sulter i det sydlige Afrika. Folkekirkens Nødhjælp kæmper for at få hjælpen frem, inden at det er for sent. Hjælper nødhjælp? Danske hjælpestrategier Udvikling i de baltiske lande MM.

Fysisk planlægning Planlægning af veje, jernbaner, lufthavne mm. Større byggerier som hospitaler o.l. Industriområders placering Boligområders placering MM.

Fagets metoder Der anvendes feltarbejde Eksperimentelt arbejde IT Ekskursioner Kort, tematiske, topografiske mm Kortprojektioner, kortsignaturer og målestoksforhold Satellitbilleder Statistik

Pensum Læsepensum udgør 200 – 220 sider Der skal laves 2 A-opgaver og 5 B-opgaver B-opgaver stiller større krav til selvstændighed Indtil 4 opgaver kan konverteres til projektopgaver Opgaverne erstatter undervisningstimer eller forberedelse

Hvorfor vælge geografi? Omverdensforståelse og mellemfolkelig forståelse er vigtig i vores verden Det eneste fag gymnasiet, der får natur og samfund til at smelte sammen Giver grundlæggende forklaringer på naturkatastrofer Et år på rejse i geografien efter eksamen Geografi binder flere fag sammen, biologi, fysik, historie mv.