Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Imperialisme
Advertisements

Præferencer på markedet.
Dansk Musik gruppearbejde
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
& Walton Ford Forside med stort logo
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Naturfag i spil – 27. november 2013
Scenekunsten sætter sig i kroppen Teateranmelder Anne Middelboe Christensen DB kulturkonference 2011.
Musiksociologi- og kulturstudier
Børneliv & Mediekultur, Børnekultur & Medieliv
Reformmesse på Sofiendalskolen
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Projektopgave klasse.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
ß Iværksætterens udfordringer og muligheder Louise Rønne, Republikken.
Rasmus Seebach Bjarki Lilliendahl Eyþór Logi Þorsteinsson Gunnar Bjarki Baldvinsson Vignir Heiðarsson.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Afsætning – Konkurrencesituation
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Småøvelser og innovative kompetencer
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Velkommen Teknologi historie – 3. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: At arbejde Begrebsorienteret™ 3. Det er ikke (altid) dig der er.
Event om ordblindhed Oplæg ved Notas konference om ordblindhed d. 28. februar 2011 v. Rie Nielsen Forstander på Hovedstadens Ordblindeskole Nota
Dansk musik Bjarki og Sveinn
Musiksociologi Opsummering: Æstetik, performativitet, genreteori Vejledning.
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)

Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Positionering Af: Bjarke & Skafte.
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Alice’s undervisningsforløb. Indhold Valg af forløb Overordnet beskrivelse Strukturdiagram.
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
MM Musikkultur Nationalisme og globalisering.
M Musikkultur Nationalisme og globalisering.
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse

Historiefortælling.
Musikkultur S2+LT Nationalisme og globalisering.
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
AKKORDER Musik er opbygget af akkorder
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Biblioteket som katalysator for social kapital
Celle.
Grunde til at jeg elsker dig
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
1. lektion: Danmark i verden
Tryghed, tilfredshed og udkantsproblemer Rapport af Jørgen Goul Andersen.
Hva´ska´jeg med kommunen?. Når du har tid og lyst….. Fokus – kommunikation: -når DU har TID og LYST så kan du søge SU, flytte adresse, bestille et sundhedskort,
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
Fotosyntese.
Dagens menu: Nytårstaler. Statsministerens tekst nytaarstale-2014
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Kvalitetspatruljens åben skole-arrangement om elevdemokrati Den 6. marts 2013 på EUC Sjælland i Køge Workshop 1 Hvordan kan elevrådet udfordre eleverne?
Fag på studieretningen Fællesfag: Dansk, historie, idræt, religion, oldtidskundskab Studieretningsfag & bundne valg: Engelsk A, musik A, samf.
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Musiksociologi MM2 28.11.13 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik. Forberedelse til opgave.

Globalisering Globalisering er mange ting. Kulturel overførsel. Akkulturation/transkulturation. Imperialisme og postkolonialisme. Verdensmusik.

Globalisering og musik, karakteristika Feld (2000), s. 145-46 Musikkens betydning ift. social identitet intensiveres. Lydvirtualitet: Alle musikalske verdener er ved hånden. Optageteknologi definerer musik i dag. Gør et globalt marked muligt. Musikalsk homogenisering >< diversitet. Klassisk eksempel: : http://www.youtube.com/watch?v=-I_T3XvzPaM Nordisk eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=kprl0CECykA

Andethed Said: Orientalisme/postkolonialisme. - Vi projicerer vores billede af den ”anden” på det fremmede (dette er en måde at udøve magt på). - Eks.: http://www.youtube.com/watch?v=3qoSK2ffwfM ”Interne andre” - Eks.: http://www.youtube.com/watch?v=qzLPEslfQbA - Eks.: http://www.youtube.com/watch?v=fu2bgwcv43o

Frit oplæg ved Stefan

National identitet Grundlæggende: En social konstruktion. Nationalisme er er noget vi gør: Nationen må opføres, synges, spilles… Centrale begreber: Kulturel og politisk nationalisme. Banal nationalism (Billig). Forestillede fællesskaber (Anderson). ”Nation building”. Opfundne tradioner (Hobsbawn & Ranger).

I Danmark er jeg født Eksempler

Tekstgennem-gang ved Nønne: Dibben, N.: "Nature and Nation: National Identity and Environmentalism in Icelandic Popular Music Video and Music Documentary", Ethnomusicology Forum 31/1 (2009), s. 131-51

Pitch af ideer til opgave