06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Notation Oversigt Kapitel 18.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Teknisk implementering
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Softwarekonstruktion
Fagets formål, fokus og fagmål
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kajs Biler Analyseresultater.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
IT i undervisningen.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Analyse af anvendelsesområde
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Automated Teller Machine - (ATM ). Funktioner  Konto administration  Indsæt penge  Hæve penge  Kontrol af korrekt opgørelse I relation til seddel.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
H.C. Andersens Hotel, Odense, 28. oktober 2009 Workshop JERES oplevelser!
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver: Hierarchical Task Analysis (HTA) ­ Entity-relationship-baseret.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Programmering og systemudvikling
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Interaktion og usability
Kursusgang 4 Designaktivitet 1 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver
Enzymer og enzymreaktioner
Præsentationens transcript:

06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6

06.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Analyse af anvendelsesområdet l Anvendelsesområde: Den organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde l Fokus på: l Aktører l Brugsmønstre l Funktioner l Grænseflader Principper: Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre. Samarbejd med brugerne.

06.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter l Brug l Funktioner l Grænseflader

06.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Resultat af Brug Kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

06.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter i Brug

06.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Analysér arbejdsopgaver  Mål: –Overblik over mængden af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet –Især arbejdsdelingen –og afgrænsningen af opgaverne  Beskriv evt. opgaverne detaljeret: –navn og indhold –hensigten med opgaven –hvordan opgaven tildeles –hvem udfører opgaven –relation til andre opgaver –resultatet af opgaven Arbejdsopgaver i Administrationssystemet •Etablering af ny konference •Detailplanlægning af konference •Administration af deltagere •Registrering af person •Administration af artikler •Information til komiteerne •Information til deltagere, forfatterne og reviewere Kilder: •Systemdefinitionen •Regler, procedurer, lærebøger... •Observation, interviews, tænke-højt- forsøg, video..

06.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Find aktører  Identificer aktører –fastslå rollefordeling i arbejdsopgaverne knyttet til systemet –inddrag menneskelige og systemmæssige aktører  Beskriv aktører –lav aktørspecifikation  Ideer til brugsmønstre for en given aktør Kontohaver Formål: En person, som ejer en konto. Kontohaverens basale behov er at kunne foretage betalinger med sit plastikkort. Karakteristik: Systemets brugere omfatter mange og meget forskellige kontohavere. Eksempler: Kontohaver A er utryg ved brug af plastikkort som betalingsmiddel. A fik oprindeligt et kort, fordi det var eneste mulighed for at få et id-kort til sine checks. A hæver kun nødtvungent kontanter i en automat. Kontohaver B er teknisk nysgerrig og anvender systemet ofte, optimalt og til grænsen for dets formåen. B har aldrig haft væsentlige problemer med at forstå mulighederne i systemet, og B undersøger også de muligheder, som ikke er umiddelbart tilgængelige.

06.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Find brugsmønstre (1)  Identificer brugsmønstre –afrundet interaktion i forhold til arbejdsopgaver og aktører –minimér overlap –dækkende for rutine- anvendelser  Opskriv scenarier –eksempler på udførelse af opgave med indlagte brugsmønstre  Beskriv brugsmønstre –som tekst –som tilstanddiagram Kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

06.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Find brugsmønstre (2)

06.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © To typiske brugsmønstre Procedure Materiale

06.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Vurdér kritisk (1)  Systematisk vurdering –Brugsmønstrene skal være enkle, udgøre en afrundet helhed og være specificeret i relevant detalje –Beskrivelsen af aktører og brugsmønstre skal fremme forståelse og overblik –Beskrivelsen af de enkelte aktører og brugsmønstre skal være konsistent med deres indbyrdes struktur –Strukturen skal leve op til de kriterier, som gælder for struktur mellem klasser  Eksperimenter med prototyper –Afprøv overvejelserne i praksis

06.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Vurder kritisk (2)

06.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt  At fastlægge hvordan aktører interagerer med et system.  Aktør: En abstraktion over brugere eller andre systemer, der interagerer med systemet.  Brugsmønster: Et mønster for interaktion mellem systemet og aktører i anvendelsesområdet.  Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre.  Vurder brugsmønstre i samarbejde med brugere.  Overvej sociale forandringer i anvendelsesområdet.  Beskrivelser af alle brugsmønstre og aktører. Formål Begreber Principper Resultat

06.14 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 4: Brug Formål •At beskrive aktører og brugsmønstre. Arbejdsform 1.Definer centrale aktører. 2.Find et par centrale brugsmønstre og beskriv dem. 3.Udarbejd en komplet aktørtabel. Resultat •En aktørtabel samt centrale aktørbeskrivelser og brugsmønstre.