IT og matematisk skrivning Morten Misfeldt DPU, Aarhus universitet
plan Lidt kontekst: It i faget Medier, repræsentationer og værktøjer Et eksempel på en skrive proces God brug af it i matematikundervisningen
Del 1 It i faget
IT i fagene It fylder mere generelt It skal være en integreret del af alle fag i folkeskolen Kundskabsløftet og fælles mål 2
Syn på it i matematik som et værktøj Som et medie
I andre fag er Medietankegangen langt vigtigere… fx web 2.0 Pointe 1 It i relation til matematikfaget er præget af en værktøjstankegang (fx hjælpemiddelkompetencen) I andre fag er Medietankegangen langt vigtigere… fx web 2.0 Hvorfor den forskel?
Del 2 Medier, repræsentationer og værktøjer
Værktøjstankegangen 356345 * 3452 Værktøjet betyder noget
En gensidig påvirkning instrumentering instrumentalisering
Eksempler på værktøjer
Medietankegangen og litteracy At tænke på IT som en del af det at lære, læse og skrive matematik Ikke kun som et handy værktøj i forbindelse med problemløsning
literacy er: det modsatte af analfabetisme det at kunne læse og skrive at kunne begå sig i et videnssamfund at kunne udtrykke sin mening i offentligt anderkendte formater at deltage i fosk. debatter at arbejde med "boglig" viden "uddannelsens højeste mål" infrastruktur for viden og uddannelse - en forudsætning for læring at udvikle, præcisere og kommunikere argumenter har betydning både privat og professionelt og uddannelsesmæssigt
Computere og litteracy computere og it er massivt forandrende for vidensbearbejdning; professionelt, i fritiden og nogen grad i skolen fx: "at kunne udtrykke sin mening i offentligt anderkendte formater" "at kunne begå sig i et videnssamfund" "infrastruktur for viden og uddannelse - en forudsætning for læring"
diSessas tre søjler for literacy socialt aspekt materialitet og repræsentation kognition diSessas tre søjler for literacy
Medie/literacy tankegangen og matematik Matematik benytter sig af mange udtryksformer/repræsentationer Formler og teknisk notation overses af mange it applikationer x2+y2=1 Enhedscirklen
Semiotic representations: Duval Mathematical activity constist of transformations of semiotic representations Register: ”space of semiotic representation (Descartes)” (2dplot, algebra, natural language) Treatment: transformations inside a register Conversion: transformations that change register but maintain conceptual reference
Examples Treatment Conversion 3x+9=0 => x=-3 2x+1 =y can be shown as
Medietankegangen: eksempler på medier Microsoft Word eller anden tekstbehandling Formeleditorer Diskussionsfora, blogs, wikies (moodle+wiris)
GeoGebra et værktøj der er karakteriseret ved interessante repræsentationer
Pointe 2 Medietankegangen og værktøjstankegangen hænger sammen Ensidig fokus på værktøjsaspektet kan resultere i ”blinde pletter” overfor hvordan elever udtrykker sig matematisk med it. Eller mere generelt overfor forholdet imellem matematik, it og literacy.
Del 3 En matematisk skriveproces
Interview study with eleven mathematicians concerning use of media in mathematical writing
Få ideer, se sammenhænge -personligt -her og nu Checke detaljer og gemme information -ikke strengt personligt -permanent Lav en artikel -offentligt -permanent “Look at my desk, typically I have some paper that I draw diagrams and write stuff on, just very brief to see if this works at all…” “Then, while I am trying to write as many details as possible in order to make sure that I got it right, then when I am satisfied I put it into the computer, but much shorter to fit an article” “If it seems to work out right I will take another piece of paper and write it out to see if the details are right”.
Resultater Alle de interviewede bruger håndskrift til de tidligste stadier Ca. halvdelen af de interviewede gemmer hånskrevne kladder Resten har en mere iterativ skriveproces der veksler imellem LaTeX og håndskrift Nogen få af de interviewede bruger ofte computere til at “regne i hånden”, men hvis beregningerne bliver grafiske bruger alle pen og papir In he study i found a clear tendency towards using handwriting in the earliest stages of the work The example from before is typical for half o the resopndents The rest of he resoundentfs has a more cyclic process. They all use computers, for instance maple, to perform calculations but all but one always attend to paper when they need to perform calculations as reducing an equation or similar.
Fem funktioner heuristisk treatment: at få ideer og se sammenhænge. kontrol treatment: udforske og teste validiteten af ideer. Fx detaljerede beregninger eller afsøgninger. at gemme information: for selv at tilgå denne information senere. kommunikation: at kommunikere til samarbejdspartnere. produktion: hvor skrivning og den skriftlige afrapportering er selve målet.
Hvilke medier støtter funktionerne Respondent Heuristic treatment Control treatment Information storage Communication Production R1 Paper Email/LaTeX/fax /letters LaTeX R2 Paper/printouts LaTeX/ Paper Email R3 Email/LaTeX R4 Paper, CAS Math type P./Math type/LaTeX Math-type/LaTeX/fax Math-type/LaTeX R5 Paper/sci.-word LaTeX/sci-word/paper R6 R7 LaTeX/paper R8 Email/LaTeX/fax R9 Paper/LaTeX Email/LaTeX/ phone/fax R10 No media Email/paper/fax R11 Paper/prinouts [1] Computer Algebra Systems (CAS) are systems like Maple, Mathcad and Mathematica. They are all able to perform calculations both numerically and symbolically.
Delta: e-learning and mathematics Pen and paper is remediated electronically, by using scanners Forums are not successful and formulae editors are not used by the students
Pointe 3 Forskellige medier støtter matematisk erkendelse forskelligt It ikke lige så godt til at støtte matematisk skrivning som det er til alm. skrivning Det er vigtigt at papir og tavler tillader at man skaber, manipulerer og forandrer repræsentationer
Del 4 God it brug i matematik: opsamling og konklusion
God brug af IT i matematikundervisningen IT flytter ved hvad litteracy er… Generelt: Digitale produktioner, podcasts og vcast (lyd og billeder), tekst, ppt, tilgængelighed af information, letheden ved at publicere I forbindelse med matematik: ved tilstadighed at gøre ”lommeregneren” større og bedre Måske kan manglen på medie/litteracy aspektet i forbindelse med matematik være med til at gøre faget irrelevant.
God brug af it i matematikundervisningen Husk BÅDE medie tankegangen og værktøjstankegangen når it bruges i undervisningen Lav matematiske produktioner (mange matematik værktøjer kan bruges til dette), kunne også være video eller podcast, ppt shows eller rapporter. Tag i det hele taget IT alvorligt som et matematisk produktionsmedie og skriveværktøj. Vær pragmatisk (og lær elever og studerende denne pragmatisme), en scanner er også it
God brug af it i matematikundervisningen Værktøj og medie påvirker problemsituationen – nogen gange på måder vi ikke har forudset, fx ved at vanskeliggøre visse repræsentationsformer Lad eleverne forholde sig kritisk til deres medievalg i forbindelse med deres matematiske arbejde. De skal lære hvornår hvilke medier er gode til hvad. Vær ikke bange for at støtte dem (aldersmyte).
tak
Endnu en funktion i skriveprocessen Ved observation af matematisk gruppearbejde på KU, blev det klart at skrivning også støtter at de studerende skifter imellem et ”privat” arbejdsrum og fælles arbejde. Refleksion: en tavle kunne støtte dette skel mere explicit… det kunne også være en ide at lære om hvordan man arbejder sammen om matematik….