Det rådgivende salg Tanke-eksperiment del 1 De tre sælger arketyper Hvad er forskellen på salg af rådgivning og det rådgivende salg ? De fire salgsprocesser Tanke-eksperiment del 2 Perspektivering
Tanke-eksperiment del 1 Diskutér i grupper hvad der kendetegner den dygtige sælger: Faglige kvalifikationer – det man kan Personlige kompetencer – den man er Øvrige kompetencer og kvalifikationer
De tre sælger arketyper Den sultne Den egoistiske Den hjælpsomme
Forskel på salg af rådgivning og det rådgivende salg ?
De fire salgsprocesser 1. Skabe kontakt til kunden Forberede, planlægge, undersøge, forventninger, skabe tillid 2. Afdække behov hos kunden Lytte, spørgeteknik, købsmotiver, skabe troværdighed 3. Præsentere løsning for kunden Præsentere og anbefale løsninger, skabe nytteværdi 4. Opfølgning hos kunden Bygge relationer, service, tilfredshed, mersalg-gensalg-krydssalg
Tanke-eksperiment del 2 Diskutér i gruppen hvad der kendetegner den dygtige sælger: Faglige kvalifikationer – det man kan Personlige kompetencer – den man er Øvrige kompetencer og kvalifikationer
Perspektivering (Hvor) har du ændret opfattelse omkring salg ? Fra leverandør til samarbejdspartner – hvad betyder det for dig ? Hvad tager du med dig videre fra dette oplæg ?