Hvad er en brugergrænseflade

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Udvikling af beboerdemokratiet
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Billed analyse gruppe Maja Lyberth, Jonas Johansen, Ove Berthelsen. FA Piareersarfik.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hjemmesider Intro.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Asma (Mona) Khan & Mathilde Lolle
Markedskommunikation Kapitel 10
Opgave valg: Opgaveoplæg nr. 2 Information.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kvantitative metoder
Kommunikation / it.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Gennem vores undersøgelser af zoo.dk har vi fundet ud af sitets tre største usability problemer:
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Kom / It - Brugergrænseflader
Tegneserier  .
Studieweb Kaare og Jonathan.
- et forsøg på en analyse
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Et mærkeligt skib.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Andreas, Busola, Emma-Amalie, Johan og Mie. Gruppefordeling Emma-Amalie – Leder Busola og Mie – Interviewere / tekstforfattere Johan – Fotograf Andreas.
1.Lektion: Identitet i forandring
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Reklameanalyse Walkthrough.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Hvad er markedskommunikation?
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft Figur 5.1. Kapitel 5 – Rygning.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
Den grafiske brugergrænseflade Overvejelser Afprøvning Udvidelser.
Anders Frølund, kommunikationschef Orienteringsmøde 14. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T INFORMATIONSKONTORET Velkommen til informationsmøde.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
SKABELON.
Design - brugervenlighed
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Opgave: Webside analyse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Læring gennem registrering og indberetning
SUF - gevinstrealisering
Design af interaktion.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Præsentationens transcript:

Hvad er en brugergrænseflade Brugergrænseflader Hvad skal vi gennemgå Hvad er en brugergrænseflade Brugerens behov Designregler og image Brugertyper Målgruppe Komposition Underviser Jan Christiansen

Brugergrænsefladen Alt der kan omsættes til bits (1 og 0) kan formidles digitalt Succes af formidling afhænger af design Grafisk brugergrænseflade eller kommandobaseret Huskeregler: Let at kære Let at huske Effektivt at brug Tilfredsstillende at bruge Underviser Jan Christiansen

Bruger typer Novicen Kan ikke overskue, går op i enkeltheder Den avancerede bruger Samler erfaringer og bruger dem Den kompetente bruger Gør brug af sine erfaringer og ser flere valgmuligheder Den kyndige bruger Erfaring, valgmuligheder og intuition er en integreret del af bruger Eksperten Løser og bruger programmer uden at tænke over hvordan og hvorfor Få eleverne til at finde 3 gode og 3 dårlige hjemmesider. Alt efter deres mening. Få en eller to grupper til at fremlægge på klassen. List godt og dårligt! Underviser Jan Christiansen

Målgruppen for web-siden Det gælder om at finde sin målgruppe Målgruppen findes eksempelvis vha. kommunikationsmodeller Underviser Jan Christiansen

Målgruppen for web-siden Designer ved hvilken målgruppe der sigtes efter Designer bestemmer målgruppen Målgruppe kan findes for eksempel ud fra demografi, livsstil, emner og interesser Når først du har lagt dig fast på en målgruppe skal denne undersøges via interviews, statistik observationer mv. Dette gør at man rammer så præcist som muligt Underviser Jan Christiansen

Målgruppen for web-siden Budskabet til målgruppe kan være meget præcist hvis man har en snæver målgruppe der alle taler samme sprog Tilstræber man derimod at sigte bredt bør man overveje sproget, at dette ikke bliver for fag- idiotisk Underviser Jan Christiansen

Firmaets image Hjemmesiden viser firmaets image, derfor er det vigtigt at denne afspejler den reelle virksomhed Hjemmesiden skal overholde de formelle design krav som er nævnt i kapitel 3 dvs.: krav til komposition, farver, billeder, tekster, navigation. Udover komposition drejer sig om rum, synsvinkel og farver. Underviser Jan Christiansen

Gestaltloven Lov om nærhed: Symboler, der anbragt nær hinanden opfattes som sammenhørende. Lov om lukkethed: Symboler, der står i samme ramme opfattes som samhørende. Lov om lighed: Loven siger, at der er en tendens til at ordne figurer efter, hvor meget de ligner hinanden. Underviser Jan Christiansen