Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010
2 ▪ Vi skal lige omkring Hvem er han Din indre netbruger Hvem vil du snakke med Der er ingen tekniske fix Hjemmesider skal skabe værdi System og udseende Bare spørg løs undervejs
3 ▪ Hvem er han Peter Iversen Webredaktør i regionen Skal sikre, at regionens hjemmesider og intranet fungerer Journalist Master i Computer-mediated Communication
4 ▪ Hjemmesider du kan lide Fortæl din gruppe, hvilke hjemmeside du kan lide.
5 ▪ Hvorfor bliver du sur på en hjemmeside Fortæl din gruppe om hvorfor du bliver sur på hjemmesider
6 ▪ Hold fast og udforsk din indre netbruger Prøv at iagttage dig selv, når du er på nettet.
7 ▪ Hvem vil du snakke med Hvem skal læse skankomps hjemmeside Hvad ved du om dem Hvad ved du om, hvordan de bruger hjemmesider Snak i gruppen om, hvem jeres hjemmeside vil snakke med.
8 ▪ Interessenter Måske er det vigtigt at overveje sine interessenter
9 ▪ Skovturen Hvis du skulle planlægge en skovtur Hvem skal med på turen Hvor lang skal turen være Hvor hurtigt skal I gå Hvem skal hjemmesiden tage hensyn til.
10 ▪ Lær din målgruppe at kende Snak med dem Interwiev Fokusgrupper Spørgeundersøgelse Lav brugertest Se statistik Se søgeanalyse Personas og scenarier Sæt en i gruppen til at være målgruppe
11 ▪ Hjemmesider skal skabe værdi Det offentlige er dygtig til at lave hjemmesider, der ikke skaber ret meget værdi
12 ▪ Giver hjemmeside målgruppen værdi/brugbarhed Hvad er værdi for din målgruppe Indhold Navigation og søgning Link Billeder og illustrationer filer Dialog – dele ting Handle – svare på spørgsmål Kende hinanden Alt dialog kræver pasning og pleje. Teknikken løser ingenting.
13 ▪ Om tekst Læseværdi - er indholdet den tid værd, det koster at læse teksten Læsbarhed – er teksten til at forstå – sprog, sætninger og ord Læselighed – Er teksten til at læse (og er den til at skimme)
14 ▪ Gode læsere sparer også tid Jakob Nielsen teste hjemmeside for et farmaceutisk produkt og optimere teksten i forhold til anbefalinger for svage læsere. Før Gode læsere 14,3 minut Svage læsere 22,3 minut Efter Gode læsere 5,1 minut Svage læsere 9,5 minut
15 ▪ Om billeder og grafik Vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder – næsten Hvad betyder et fyrtårn ?
16 ▪ Teknikken er såmænd ikke vigtig Fælles Content Management System – et indholdsstyrings-system Læg indholdet ind, så klarer systemet resten Det er det eneste tekniske fif – resten er arbejde.
17 ▪ Hvad kan webteamet tilbyde Formularer Kan lægge flash, video mm. ind Blog Nyhedsmodul Nyhedsbreve Kommentarer Kurser, vejledning, inspiration
18 ▪ Link Web.intra.rm.dk - Hjælp til Synkron Via – Kun internt i regionen. Eksempel på brug af personas: inddragelse-og- brugerundersoegelser/Sider/personas-og- tests-af-borgerdk.aspx inddragelse-og- brugerundersoegelser/Sider/personas-og- tests-af-borgerdk.aspx - om personas
19 ▪ Et par bønner Undgå tomme sider og sider med ”indhold kommer” Husk at mennesker siger mere end bygninger