Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag Kristian Kornerup Jensen 07.11.2012
Kristian Kornerup Jensen Civiløkonom 18 år i FMCG Adm. dir. Stryhns A/S
Hverdagens helte
Stryhn’s historie – den korte version Film
En klar vision, om at være Danmarks mest fremgangsrige fødevarevirksomhed Målt på to dimensioner: Vækst I nettoomsætningen Resultat I % af nettoomsætningen Drive vækst Slip kræfterne løs Finansiere vækst Med tre strategiske drivere
To værdier som fundament for kulturen i Stryhns
Hjemmebanen Hvordan fastholdes produktion i Danmark?
Er det ikke nemt?
Det er lidt mere nuanceret De overvejelser vi har gjort os ifm. at fastholde fødevareproduktionen i Danmark er: Export ambitioner Mærkernes positioner Lønandelen i produktionen Kompetence krav i produktionen Nationale konkurrence forhold
1 2 Analysen inkluderer… Lavt incitament og høj risiko ved at flytte Stryhns og Graasten fabrikkerne 2 Højt incitament og middel risiko ved at flytte Langelænder fabrikken
Udfordringen for langelænder Den største konkurrent producerer sine pølser i Tyskland Detailhandlen producerer sine pølser i Polen De danske rammebetingelser koster netto kr. 5,00 pr. kg vs. Tyskland/Polen (Detailhandlen koster virksomheden bundlinje) Det samlede danske pølsemarked anslåes til ca. 25.000 ton 125 mio. i potentiel besparelse på markedsniveau Skal Langelænder følge en red ocean eller blue ocean strategi?
Udfordringen for langelænder… Hvad vinder på sigt… Pris eller position? Vi må omfavne begge dele.
Planen for langelænder Bevare Langeland som produktionssted og grundlag for vores markedsposition…
Planen for langelænder Forbedre rammevilkårene med en kollektiv aftale om 10 % lønnedgang, samt investering i nye og mere effektive maskiner. http://newsskole.dk/udsendelse/uge-18/kollektiv-lonnedgang/
Planen for langelænder Øge skalafordelene ved at skabe fuld distribution i discount (50% af DVH) Vi skal… Vækste med vinderne i markedet Aktivere DS og COOP rabatter i Discount sektoren
& Jeg tror på det! Forbehold: Årsforhandlingerne ind mod 2013 kan dog vende op og ned på alt.
Mærkepræference | Præference Hvilket pølsemærke foretrækker du?
Langelænder film
Kristian Kornerup Jensen Adm. dir. Stryhns A/S Mobil: 22704902