FORSKELLIGE PERSPEKTIVER PÅ BRUGERINDDRAGELSE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Advertisements

Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Good starting points Problem:  How can students be stimulated to work in a explorative way at school?  How can I as teacher make my students to ask questions.
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS SERVICE DESIGN Forskellige typer af services.
The Danish Lesson Center for Second Language Studies August 23, 2011 VMS.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Aarhus School of Architecture Denmark Service design Undervisningsforløb, efteråret 2012 Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA, Ph.D. Hvad er design? Kirsten.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
REPRESENTATIONER Kirsten Bonde Sørensen
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Visual Studio Team System Work Item tracking med Microsoft templates.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
Enterprise Strategy Program
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Designprocess Linnea Jacobsen 1. semester Uge 37 mandag 9. – søndag 15. september 2013.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Futures and sustainabilities - Perspectives and Tools Steen Svendsen, Futurist Public Futures / House of Futures.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Completing secondary education
Software Testing Software testing.
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
CS 3800 Switch/Router Lab Project Introduction
Præsentationens transcript:

FORSKELLIGE PERSPEKTIVER PÅ BRUGERINDDRAGELSE Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA i retorik, Ph.D. i strategisk design

PROGRAM 9.00 - 9.20: Intro til dagen samt opsummering af sidste gang 9.20 - 9.45: Diskussion i grupper af tekster omk. forsk. perspektiver på brugerinddragelse 9.45 -10.15: Fremlæggelse og diskussion i plenum 10.15 -10.25: Pause 10.25-10.45: Oplæg til workshop, diskussion af tekster omk. ’Contextmapping’ samt ’Mission from Mars’ 10.45-11.30: Gruppearb.: forberedelse til workshop 11.30-12.00: Fremlæggelse, diskussion samt plan for workshop

HVAD ER STRATEGISK DESIGN? Fra service design til strategisk design Hvad er forskellen? TEGNING HER:..

UDVIKLING: 1) Værdiskabelse indenfor forretningsudvikling: ’From value chain to value star’ 2) Brugerens skiftende rolle: Skift i værdier blandt brugere 3) Udviklingen indenfor design: Buchanans 4.orders

DESIGN SOM TILGANG I FORRETNINGSUDV./hvorfor og hvordan Boland & Collopy: Design attitude vs en Decision attitude

OPSUMMERING 1. Værdier, værdiskabelse 2. Fra værdikæde til værdistjerne 3. Designs nye rolle som værdiskaber – frem i udviklingsprocessen 4. Nye typer af designfelter: brugerdreven inno., designdreven inno., strategisk design, service design. virksomheder arbejder sig tættere på brugerens ’valuestar’ 5. Metoder: Værdier har rødder i mentale modeller - framing/reframing framed/unframed problemsolving, visual sensemaking, business modelling

DETTE STRATEGISK DESIGN KURSUS: En designtilgang Værdier og værdiudvikling Barrierer: mentale modeller Metoder: design metoder, visual sensemaking, business modelling, generative redskaber Praktisk hands-on: Projekt Århus Kommune: Hovedbiblioteket/Multimediehuset Dokk 1

FORSKELLIGE PERSPEKTIVER PÅ BRUGERINDDRAGELSE

FORSK. PERSPEKTIVER PÅ BRUGERINDDRAGELSE: GRUPPEARBEJDE: Redegør for indholdet af de to tekster af Verganti og Visser Hvilke forskellige syn på brugerinddragelse er repræsenteret i de to tekster? - uddyb disse 3) Hvilke forskellige syn på designeren er repræsenteret i de to tekster? 4) Giv eksempler på design dreven innovation vs. bruger dreven innovation

VERGANTI ”When executives think about design and designers, they usually have two perspectives: The first - the traditional one - is styling: they ask designers to make products look beautiful. The second - more recent one - is user-centered design. Designers have an amazing capacity to get close to users, understand their needs, and the creatively generate countless ideas”. (p.x.)

VERGANTI ”However, designers sometimes forget, or have been told to forget a third angle involved in innovation. Some firms - although they use styling and user-centered design for incremental projects - look for a different type of expertise when it comes to radical projects: radical researchers. These are experts who envision and investigate new product meanings through a broader, in-dept exploration of the evolution of society, culture and technology” (p. x-xi)

VERGANTI ”In presenting design as a codified, predictable, and mandatory process - making it more digestible for executives educated in traditional management theories - designers risk losing their ability to do such forward-looking research…. In attempting to mimic the language of business, design seems to have followed the pattern noted among executives: it values methods more than designers´personal culture, thus losing the capacity to harness this precious asset”. (p.xi)

VERGANTI, DESIGN DRIVEN INNOVATION: Design driven innovation ? = Radical innovation of meanings How? = making proposals to people Interpreters - getting close to interpreters Listening - interacting with interpreters, key-interpreters = forwardlooking researchers who are developing unique visions about how meanings could evolve in the life context the firm want to investigate. Interpreting - interacting with interpreters, making experiments, a breakthrough meaning Addressing - the seductive power of interpreters

DESIGN DRIVEN VS. USER-DRIVEN INNOVATION

SANDERS, A HUMAN CENTERED REVOLUTION Consumerism vs. Creativity From ’consumers’ to ’people’

SANDERS, A HUMAN CENTERED REVOLUTION ”The need to be directly involved in the creation and production of goods and services is pointing toward a human-centered design revolution, with the act of co-creation between designers and everyday people being the end goal” (Sanders, Scaffolds for Building Everyday Creativity, 2006)

SANDERS: PEOPLES UNMET NEEDS FOR CREATIVITY Illich: Tools for Conviviality (1975, p.20) Convivial tools: allow users to invest the world with their meaning, to enrich the environment with the fruits of their visions and to use them for accomplishment of a purpose they have chosen. Industrial tools: deny the possibility to those who use them and they allow their designers to determing the meaning and expectation of others.

SANDERS: PEOPLES UNMET NEEDS FOR CREATIVITY ”People need not only to obtain things, they need, above all, the freedom to make things among which they can live, to give shape to them according to their own tastes, and to put them to use in caring for and about others” (Illich, 1975, p. 20)

FORSKELLIGE INPUTS TIL DESIGN AF BRUGERSTUDIER:

FORSKELLIGE INPUTS TIL DESIGN AF BRUGERSTUDIER: 1) Dindler et all. vs. Visser et all. - Hvad er generative teknikker? Hvordan bruges de? - Hvad er Mission to Mars, teknikken, hvordan bruges den? 2) Hvad lægger de vægt på som væsentligt i forhold til at designe en workshop? 3) Hvad tænker I er væsentligt i forhold til at designe jeres workshop, -hvorfor?

VISSER ET ALL: CONTEXTMAPPING Context = dynamically, carefully redefining the context for every design problem Experience = a subjective event, felt only by the person who has the experience An experience can last only for a moment, it is the point where memory and imagination meet to let people construct a view on the context, by calling up their memory of the past and by eliciting their dreams of the future.

GENERATIVE TOOLS:

VISSER ET ALL: CONTEXTMAPPING ”With generative techniques participants are guided in small steps to constructing and expressing deeper levels of knowledge about their experiences”. (p.5) Hvordan? Possible to get acces to latent and tacit knowledge The basic principle behind the generative techniques is to let people make designerly artefacts and then tell a story about what they have made... The process of making artefacts such as drawing, collages and models, enables people to access and express their experiences.

Preparation Sensitization Sessions Analysis Communication FORLØB Preparation Sensitization Sessions Analysis Communication

DESIGN AF BRUGERSTUDIE Goal statements: carefully formulated their goal of the study Preliminary mapping: researcher map their knowledge and views Participant selection: Sensitization: stimulate participants to reflect on experiences

DESIGN AF TOOLKIT What is important in the design of a toolekit? Every workshop is different Ambiguity in images Cognitive mindmapping Questions? ”Use these components to express how you feel about the experience of xxx. You can do Whatever you like as long as it makes sense to you.” …stimulate to evoke memories etc.

DINDLER ET ALL.: MISSION FROM MARS Opgave: Electronic school bag - eBag Method: A shared narrative: here ´Mission from Mars´ Age: 10-11 years old Progress: 1) establishing the narrative, - a short presentation of their schoolbag 2) preparing for the encounter with the Martian and - content of bags, how they used it during the day 3) encountering with the Martian

DINDLER ET ALL.: MISSION FROM MARS Outputs: Personalization, - own personal look, mobile phones Structure - very different ways of structuring the content - ’to sink to the bottom’ Sociality - the small ruber figure gainged attention as a social artifact, constructed stories and played. The eBag allow pupils to personalize the visual appearance and structure of their bags. Moreover It allows pupils to make files public accessible or share them with groups of pupils.

FORBEREDELSE TIL WORKSHOP

DINDLER ET ALL.: MISSION FROM MARS Outputs: Personalization, - own personal look, mobile phones Structure - very different ways of structuring the content - ’to sink to the bottom’ Sociality - the small ruber figure gainged attention as a social artifact, constructed stories and played. The eBag allow pupils to personalize the visual appearance and structure of their bags. Moreover It allows pupils to make files public accessible or share them with groups of pupils.

UDFORDRINGER FORMULERET AF HOVEDBIBLIOTEKET: Familier i biblioteket Dokk1 bliver Aarhus’ nye hovedbibliotek og Borgerservice. Det er her du i fremtiden skal låne bøger, se film, høre foredrag, hente nyt pas – eller bare drikke kaffe i husets café. I Dokk1 får du mulighed for oplevelser og aktivitet såvel som ro, fordybelse og læring. Huset bliver cirka 28.000 m2 fordelt på tre etager og kælder, og efter planen står det færdigt i slutningen af 2014. Børn og familier er et af de væsentligste indsatsområder i Dokk1 – og Dokk1 skal være førstevalg, når familier vil tilbringe kvalitetstid sammen uden for hjemmet. På niveau 2 er der et biblioteksareal på ca. 3000 m2, som skal henvende sig til Børn og familier. Vi søger derfor svar på følgende tre udfordringer:

UDFORDRINGER FORMULERET AF HOVEDBIBLIOTEKET: Fælles aktiviteter for familier:  I 2009-2010 lavede Hovedbiblioteket i Århus en undersøgelse af tweens- 9-13-årige – og deres behov. Deres udsagn pegede på, at tweens ønsker at tilbringe tid og deltage i aktiviteter sammen med familien, både stille, sociale aktiviteter, men også oplevelser samt fysiske aktiviteter /spil og socialt samvær. Det peger på, at fremtidens bibliotek skal give rum for fælles familieaktiviteter også med de større børn. Så hvordan kan man skabe et bibliotek, hvor der er fællesaktiviteter, der giver mening for hele familien? 2. Leg: hvordan kan man skabe leg for familier i biblioteket? Hvordan kan leg være med til at fremme samvær og kommunikation? Kan man lave et strategisk designkoncept for, hvordan man skaber en ramme for leg og legekultur i biblioteket? 3. Uderum: Der er givet støtte til en legeplads på plateauet rundt om Dokk1. Der skal udvikles en aktiverende familielegeplads. Hvordan ville man fra en strategisk design-vinkel angribe det? Hvordan kan der tænkes både fysisk/analogt og digitalt? Hvordan kan man aktivere familier i dette byrum?  

WORKSHOP PROGRAM TORS. D. 21.FEB. SAMSØGADE SKOLE: 8.15-8.30: Præsentation af dagen og kort fortælling om Multimediehuset v. BGJ, inddeling i 8 grupper 8.30-9.15: Aviaja kort oplæg om 1. opgave, derefter brainstorm på papirruller om hvad et multimedie hus skal indeholde. Opgave: Inspirationsbilleder som BGJ og KB har printet og hængt op 9.15-9.30: Pause og frugt 9.30-10.15: Skalamodel ( studerende fra AAA har med) bruges til at spille/tegne/printe scenarier Opgaver: AAA stud har på forhånd bygget skalamodeller af rum 10.15-10.30 Præsentation i grupperne om tanker med aktiviteter 10.30-10.45: Pause 10.45- 11.45: Inspirations billeder om tech muligheder (IT stud) byg med pap rumlige modeller der illustrer tech muligheder og aktiviteter Opgaver: IT stud har printet tech inspirations billeder ud 11.45-12.00: Afslutning/oprydning

FORBEREDELSE TIL WORKSHOP 1) Mapping af eksisterende viden 2) Mind map af mulige rammer for undersøgelse 3) Formuler retning/ramme Udvælg (visuelt) materiale til workshoppen