Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Kompetencebroen
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Bytte   PowerPoint  .
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Green Field - fremtidens byggeplads!
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Delphi-evaluering og Green Field
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Sådan bruger du præsentationen
Skrivekursus 1.e ..
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Stresshåndteringsgruppe
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces

Hvad er Green Field?  Green Field er et sted ude i fremtiden, hvor I hver især kan bygge et scenario  Det er en ”grøn mark” der lige er byggemodnet og blot venter på jeres gode idéer!  Tja, lidt ligesom en RF!

Hvad er Green Field?  På Green Field er alting muligt:  Her er ingen restriktioner  Her kan alting lade sig gøre  Her mangler intet – alt kan skaffes  Så bliv her og nyd det!

Hvordan arbejder man med Green Field?  Udarbejd et Skitseprojekt – et Scenario  Brug kommunikations-værktøj til at udbygge det med – lav en tegning  Hvilke ressourcer har du til byggeriet?  Udarbejd byggeplaner  Tag det første spadestik

Green Field Ide-fasen Drømme- hus Ide

Green Field Skitseprojekt Drømme- hus

Green Field Tegning Drømme- hus

Green Field Afklaring af ressourcer Drømme- hus Ressourcer tilstede

Green Field Byggeplaner Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer

Green Field Første spadestik Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer

Green Field Byggeriet er i gang! Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer

Green Field Fortsat byggeri Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer

Green Field Justering ifht planen ver. 1 Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer

Green Field Justering ifht planen ver. 2 Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer

Hvilke ledelses-værktøj er der i arbejdet med Green Field?  1. Scenarieteknik  At kunne skabe visioner  At kunne frigøre sig fra nutiden  2. Kommunikation  At være velovervejet  At kunne tale klart og direkte  3. Innovation  At se nye perspektiver

1. Scenarieteknik 2 metoder  Fremskrivning af nuværende situation ifht erfaringer  Bygger på at rette fejl – udnyttelse af ressourcer  Mangeltænkning  Skabelse af vision ude i fremtiden uden blik på erfaringer og fejlretning  Bygger på drømme – udvikling af ressourcer  Ressourcetænkning

2. Kommunikation baseret på iagttagelser  Kommunikere tankevækkende  At kunne beskrive klart  At kunne stille opklarende spørgsmål  Iagttage og reflektere  At kunne iagttage sig selv giver eftertænksomhed  At hjælpe andre med at kunne iagttage sig selv hjælper til reflektion

3. Innovation Se nye perspektiver  At slippe hverdagen giver muligheden for at drømme  At ”holde sjov” eller ”lege” frigiver tankerne  ”Ude i fremtiden” bliver alting muligt – der er ingen bindinger

Green Field Det Praktiske Projekt Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer Dvs. PROJEK T Bygge- Planer Dvs. PROJEK T Projektets mål formuleres klart som vision ude i fremtiden (lineært) 3. Nu-et formuleres ud fra ”gode ting” 4. Refleksion på nutid 5. I gabet mellem Nu og Scenariet findes problemformuleringen 2. Målet reflekteres cirkulært 6. Mål og planer kan lægges, det er projektskrivningen

Opbygning af Green Field Trin 1  Opdel jer i grupper  I hver gruppe skal hver enkelt deltager gøre sig tanker om gruppens projekt:  Skab dig et billede af hvordan projektet ser ud - ude i fremtiden  Hvad er dit mål med projektet?  Hvad ønsker du at opnå?

Opbygning af Green Field Trin 2 - Gruppevis I hver gruppe:  Hver enkelt skriver på et A4 ark  3 forventninger til Green Field  3 gode ting ved det nuværende arbejde  Når alle har skrevet færdig sendes papirerne rundt om bordet – f.eks. højre om

Opbygning af Green Field Trin 2 - Gruppevis  Når du modtager papiret fra naboen læser du de udsagn der står  Hvis du er enig sætter du en streg ud for de udsagn du er enig i og sender papiret videre  Sådan fortsættes indtil du sidder med dit eget papir foran dig igen  Tæl stregerne ud fra hvert udsagn  Papirerne samles ind

Opbygning af Green Field Trin 2 - Gruppevis 2 repræsentanter fra gruppen gennemgår papirerne:  Finder de 3 udsagn der har flest ”stemmer”/streger for hhv.:  Forventninger til Green Field  Gode ting ved det nuværende  Skriver disse udsagn på 2 flip-overe evt. almindelige A4

Opbygning af Green Field Trin 2 – Fremtid og nutid Gode ting ved nutid (Opgørelse over ressourcer) Fremtidsvision for projekt (Visionsforslag til projekt): Ressourcer tilstede Drømme- hus Delphi-evaluering i praksis

Opbygning af Green Field Trin 2 – Afklaring af scenariet Dette gælder i første omgang for forventningerne:  For de 3 forventninger til Green Field, der har fået flest stemmer:  Den deltager, der oprindelig har skrevet hvert af de 3 forventninger, giver en kort forklaring (lineær) af hvad der menes med det skrevne  De øvrige gruppemedlemmer er tavse!  Nu er alle i gruppen orienteret om meningerne bag hvert af de tre punkter

Opbygning af Green Field Trin 2 – Refleksion - Scenariet For hvert af de 3 forventninger:  ”Ejeren” af en forventning interviewes  Lad de andre gruppemedlemmer spørge ind til din forventning om Green Field  Sørg for at der kommer cirkulære spørgsmål på banen, f.eks.:  ”Hvordan tror du andre vil se på din løsning?”  ”Hvem har du tænkt skal indgå i din løsning?”  Som afslutning bør ”ejeren” fokusere sin forventning på baggrund af refleksionen

Opbygning af Green Field Trin 2 – Fokuseret scenarie  Når alle forventningerne hver især er blevet fokuseret, kan gruppen samle et reflekteret scenarie, der er blevet mere skarpt og nuanceret  Gruppen reflekterer samlet over resultatet, retter scenariet til og skriver det rent

Fokus på Nu-situationen Trin 3 – Refleksion i Nu´et  De gode ting fra gruppens Delphi skema virker som beskrivelse af Nu-situationen set i et ressourceperspektiv.  De 3 punkter fokuseres på samme måde som forventningerne:  Hver af de 3 ”ejere” udspørges  Sørg for at der kommer cirkulære spørgsmål på banen, f.eks.:  ”Hvordan tror du andre ser på din nu-beskrivelse?”  ”Hvem tænker du indgår i din nu-beskrivelse?”  Som afslutning bør ”ejeren” fokusere sin beskrivelse af nu-et

Fokus på Nu-situationen Trin 3+4 – Refleksion  Når alle beskrivelserne hver især er blevet fokuseret, kan gruppen samle en reflekteret beskrivelse af nu-et, der er blevet mere skarpt og nuanceret  Gruppen reflekterer samlet over resultatet, retter beskrivelsen til og skriver den rent

Fra Green Field til Nu-et Trin 5 – Afstanden findes  Nu burde gruppen så kunne ”stille” sig i det fokuserede scenarie og ”se tilbage” på den fokuserede nu-situation  Herved kan gruppen se gabet mellem sit scenarie og Nu-situationen  NU kan gruppen forme sin problemformulering til projektet!

Det Praktiske Projekt Trin 6 - Skriveprocessen Drømme- hus Ressourcer tilstede Bygge- Planer Dvs. PROJEK T Bygge- Planer Dvs. PROJEK T I gabet mellem Nu og Scenariet findes problemformuleringen 6. Mål og planer kan lægges, det er projektskrivningen

Det Praktiske Projekt Appendiks  Det er vigtigt at projektet følges af reelle:  Tidsplaner  Indholdsplaner  Risikovurderinger  Der er jo tale om et Praktisk Projekt, der reelt skal gennemføres!