Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-En lærerig arena for alle aldre
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Hvordan bidrager litteratursiden
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
BIBLIOTEKET. En borgerindgang med mange funktioner  Borgerservicebrugere opdager biblioteks- og kulturtilbud.  Biblioteksbrugere benytter borgerservice.
Energi- & Vandværkstedet
Udfordringer for Fremtidens Folkebibliotek Herning Bibliotekerne Maj 2011 Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi - IVA.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lærerprofessionen.
Hvorfor børnekulturpolitik?
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kulturregion Storstrøm En kulturregion med forbindelse til fremtiden.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
Den brændende platform
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Tillid Temadag for AMIR
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
En eftermiddag om børns leg og pigefnidder
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Det nye bibliotek & Lydens unikke egenskaber
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Den sproglige læreplan
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Danskernes digitale bibliotek
Projekt: Koncept til formidling
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Danskernes digitale bibliotek
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, Det Informationsvidenskabelige Akademi DB’s Kulturkonference Kultur & Identitet Carlsberg d. 13. september 2011

Ny samfundsmæssig kontekst Globalisering Aftraditionalisering Kulturel frisættelse Viden- og oplevelsessamfund

Hvad skal folkebiblioteket styrke: Erkendelse/erfaring - at vide hvem jeg er, og hvad jeg kan Engagement - lysten til at deltage og udtrykke sig kreativt Empowerment - understøtte stærke og selvstændige medborgere, der selv kan løse hverdagens problemer og deltage i fællesskabet Innovation - give nye svar på praktiske problemer eller at udvikle helt nye koncepter, metoder eller kunstneriske udtryk

Erkendelse/erfaring Inspirationsrum Læringsrum Opleve Opdage Innovation Empowerment Deltage Skabe Performativt rum Møderum Engagement

Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Inspirationsrum Rummet for meningsfulde oplevelser gennem fortælling og andre kunstneriske og æstetiske udtryk inden for alle medier, kulturformer og -genrer. Biblioteksrummet kan også være en oplevelse i sig selv og en scene for live events og kulturelle arrangementer.  Inspirationsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og innovation.

Inspirationsrum - fra kulturfabrik til oplevelsesrum

Inspirationsrum – rummet som oplevelse

Virtuelt inspirationsrum: www.musikbibliotek.dk - HØRbar: bop death metal dreampop Faith no more field recording Finland Front 242 Ghostly International Growing Gospel idm JazzNord Ensemble Kellermensch MC Hansen neo-folk Randers Rubarb Sangværket shoegaze Truly world music

Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Læringsrum Rummet, hvor børn/unge/voksne kan opdage og udforske verden og dermed styrke deres kompetencer og muligheder gennem fri og uhindret adgang til information og viden. Herunder f.eks. lektiecafeer, studiepladser, åbne kurser og eksperimentarier. Læringsrummet understøtter især erkendelse/erfaring og empowerment

Hvad er læring? - en dialogorienteret proces, der tager udgangspunkt i brugernes egne erfaringer og deres ønske om at definere deres egne læringsbehov

Læringsrum ?

Læringsrum

Edutainment & infotainment

Læring på nettet – DR & Bibliotek.dk Biblioteksvagten Inspireret af en forelæsning? Få Biblioteksvagten til at hjælpe med at finde mere af samme slags materiale.

Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Møderum Et åbent, offentligt rum, hvor borgerne som et tredje sted mellem arbejde og hjem kan møde andre, der er som dem selv og forskellige fra dem selv, og møde meninger, der bekræfter dem og udfordrer dem gennem diskussion og debat. Møderummet understøtter især empowerment og engagement

Møderum?

Uformelle møder…

Intime møder…

Møder via nettet.. Ageforce.dk Brug biblioteket Hvis du vil mødes med dine venner fra AgeForce.dk, så brug dit lokale bibliotek. Her er altid plads, og uanede mængder af viden er lige ved hånden

Dialog og debat

Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet Performativt Rum Et rum hvor brugerne i samspil med andre kan skabe nye kreative udtryk i mødet med kunst og kultur gennem interaktive spil, skrive-, lyd- og videoværksteder og andre kreative udfoldelser. Det performative rum understøtter især engagement og innovation

Performativt rum Bibliotek 10, Helsinki

Ordsskælv 2200 N

Demoteket - Do-it-yourself-kultur

Biblioteket som fysisk og virtuelt rum i videns og oplevelsessamfundet Den nye model kan anvendes som: Ramme om diskussion af bibliotekets overordnede formål og legitimitet. Mapping af bibliotekets konkrete tilbud og funktioner. Prioritering af de enkelte rum. Udvikling af programmer, der understøtter de enkelte rum.