Jens Friis Jensen Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Medarbejderne i SuperGros
Vækstvirksomheders udfordringer
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Den nye rolle for design
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Komite-møde d. 25. nov European Bio-Methane Regions (Intelligent Energy, Europe) Olav Rasmussen Videncentret for Landbrug, Blue Planet Innovation.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
INTERDISCIPLINÆRE VURDERINGER AF FREMTIDIG ANVENDELSE AF BIOTEKNOLOGI Birgitte Rasmussen Center for Bioetik og Risikovurdering Forskningscenter Risø Teknologiscenarier.
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Innovation i byggeriet Debatmøde ”Research is the process of turning money into knowledge. Innovation is the process of turning knowledge into money.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Kultur- og branchestudier
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Oplevelsesdesign (på biblioteker)
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
JN Data.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Initiativ SYD Hovedmål: Bæredygtighed på lokal plan Sammenhæng mellem agro-industri-by Klima + miljø + beskæftigelse Bærende elementer: Der skal være tale.
Communication Green Public Procurement (GPP) ’Offentlige indkøb for et bedre miljø’ Mette Lise Jensen, Miljøstyrelsen.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Aalborg University – Department of Production Introduction to Industry Foundation Classes (IFC) Kaj A. Jørgensen Aalborg Universitet, Institut for Produktion.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Fremtidsmagerne i Region Syddanmark Den 6. marts 2007.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
AFFECTIVE WORK and Professional Ethics
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Hvordan kommer min virksomhed videre?
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
An IP Strategy comprises
Business Model Generation
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Humanistisk Entrepreneurship 11 Drucker: The discipline of Innovation Brunson: The Value Ladder forår 2017 Pillon - KU.
Hvad er det grønne nationalregnskab og hvordan kan det anvendes?
Præsentationens transcript:

Strategi, partnerskab og værdikædeinnovation i et oplevelsesøkonomisk perspektiv Jens Friis Jensen Masteruddannelsen i Oplevelsesledelse Center for Oplevelsesforskning Roskilde Universitet

3 perspektiver på måling og vækst Lang vej til anerkendelse Strategiske udfordringer Vækst via værdikædeinnovation – en metode?

4-cifre Måling vejen til anerkendelse – bidrag til BNP? The Meetings Industry – an extension of the TSA PROPOSED STEPS Decide scope of industry and meeting participants Identify data requirements on supply and demand sides Develop data collection methods Use national statistical offices as the surveying organizations Incorporate the data into the Tourism Satellite Account alongside tourism and tourism characteristic industries, meetings and meetings characteristic industries Results should show the demand side value resulting from the meeting and how much the meeting contributed to a country’s Gross Value Added and/or GDP

Okanagan Wine Festivals Stratetisk udfordring: Ungt ukendt vinområde Strategi: Markedsføre Okanagan vin gennem festivaler Skabe oplevelser, der giver lokal omsætning og markedsføring Kvalitetsudvikle vinproduktionen - Awards Resultat – 1 festival ja, men

Strategisk skift: Partnerskab, der fik det til at rykke konstant vækst 2002 - 2010 Vin, vinfestival og kultur og turisme Thompson Okanagan Tourism Association Okanagan Wine Festivals Society British Colombia Wine Institute Okanagan Cultural Corridor Resultater: 4 årlige festivaler 50 – 165 events Belægning øget med over 10% Nøgleord: Strategisk alliance = synergi – mere interessant produkt – kvalitetsstyring - stærkere markedsføring

Strategiske udfordringer Tegn på vigende efterspørgsel Toppen af livscyklus? Stigende konkurrence fra andre festivals/begivenheder Vinindustriens interne strategi: Behov for skifte: Sårbar pga afhængighed af turismen?

Fra sponsorat til partnerskab til værdikædeinnovation?

Udvidet værdikædeinnovation Ny måde at tænke og organisere innovationsaktiviteter Traditionel værdikæde = input > output Udvidet værdikæde = model, der beskriver den sociale dimension – de sociale interaktioner - med alle de aktører, der bidrager til værdiskabelsen –

Værdikædeinnovation – funktionelt perspektiv New food and experience concept at a café Raw material Processing to raw product Refines processing Distribution Service   Farming Diary Food industry Wholesaler Café Public knowledge institution Packing industry Music, Atmosphere Café web sites Pac-king Knowledge Experience Marketing

Værdikædeinnovation – socialt perspektiv New food and experience concept at a café Raw material Processing to raw product Refines processing Distribution Service   A farmer Managing director Food industry Market manager Café owner University department Technology agent Waiters Designer Marketing manager Pac-king Knowledge Experience Marketing

Succes faktorer Hurtig og effektiv innovationsproces Alle relevante aktører er involveret i gruppen Alle elementer er samlet (materielle, service og oplevelsen) Entrepreneurship (fælles) Markedsperspektivet med fra begyndelsen Tekniske udfordringer kan løses effektivt Sammensætningen af innovationsgruppen Facilitator Organisatorisk læring Inkrementelle innovationer

Festivaler og værdikædeinnovation? Mødested Det midlertidige Laboratorium Kompleks social proces

3 perspektiver på måling og vækst Lang vej til anerkendelse Strategiske udfordringer Vækst via værdikædeinnovation

Hvorfor er oplevelser komplicerede? Sociale miljø Andre festivalgæster Service interface (personale, teknologi, interaktion) Atmosfære (design, dufte..) Udvalg Pris Supplerende kanaler (sociale medier etc) Brand Faktorer, der påvirker situationen: klima, beliggenhed, konjunkturer, kultur, Festivalgæsten – motivation, indstilling, type

Festivalgæstens oplevelse Kognitive Affective Social Physical Rationelle – emotionelle – sansemæssige - fysiske, åndelige Som samskabes i en proces – co-creation Det er komplekst, lidt kaotisk – en række elementer er udenfor arrangørens kontrol Før under efter

Potentialet Mindeværdige oplevelser gør noget ved menneskets selvforståelse

Potentialet

Okanagan Wine Festivals Okanagan Wine Festival is an experience for all who love fabulous wine accompanied by great food and unique events. Okanagan Wine Country is the perfect match to any season. The Fall Wine Festival is the only wine festival in North America that takes place during the heart of grape harvest.