Markedsføring IV – e-business

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Virtuel medarbejder eller konsulent
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Software Underviser Jan Christiansen.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Virksomheder – Leavitt’s model
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Muligheder og faldgruber ved E-business - i mindre virksomheder
ART GALLERIES Gruppe 4.
Forretningsudvikling med IT
Markedsføring IV – e-business
E-commerce hos Bon’A Parte
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Forøg din værdi som konsulent
DM 75 Jonas Kristensen – Jesper Kiel Jensen Alex Ly – Ronni Hansen
26.3 Variable omkostninger
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
… lidt bedre end de fleste Small Business Specialist partner FLC Danmark v/Torben Høiberg Salgschef.
Virksomheder - definition
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.

People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
OPI -en vej ind i kommunen 23. marts 2015, kl – Gunhild Sander Garsdal Projektchef Væksthus Hovedstadsregionen 1.
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Dansk Supermarked i korthed
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Funktioner og arbejdsdeling
Historie og organisation
Business Model Generation
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

Markedsføring IV – e-business Målet for 3. lektionsgang B2B Electronic Commerce Hvad har vi med at gøre? Hvilke modeller findes der? E-markedspladser Dias 1 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

B2B EC - koncepter og karakteristika B2B E-Commerce kan defineres ved: Transaktioner og aktiviteter udført elektronisk ml. businesses: Internet Extranet INTRAnet Private netværk (lukkede for offentlig tilgang) B2B aktiviteter: ca. 85% af alt EC Størrelser? Vi snakker milliarder i omsætning I DK alene, f.eks. staten  ca. 40 mia. kr./år Mål: så meget som muligt af dette udføres elektronisk Dias 2 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Udviklingen af B2B EC Tidligere endnu: Trad. EDI, Edifak Gartner Group, fremstillet i Turban et al., EC 2004, p. 218 Tidligere endnu: Trad. EDI, Edifak Dias 3 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

B2B EC - koncepter og karakteristika Hvor udføres B2B? Direkte ml. Køber og sælger Via en online “mellemmand” Langs værdikæden Typer af transaktioner Spot-buying (her-og-nu-køb) Strategic sourcing (kontrakter, forhandlinger) Hvad købes/sælges? Materialer til selve produktet (direkte) Materialer, brugt for at producere produktet (indirekte + MROs) Dias 4 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

B2B EC måder Butikker & kataloger Auktioner ”Licitation” [reverse auction] Fælles gruppe-indkøb Industrielle storcentre Gennem forhandlinger Gennem mellemhandler Private handelspladser Byttehandler Desktop Purchasing Dias 5 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Typer af B2B EC (Exhibit 6.2) Turban et al., EC 2004, p. 220 En køber, mange sælgere En sælger, mange købere Mange sælgere, mange købere Samarbejde, deling af kommunikation Dias 6 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

B2B EC i forhold til eksterne områder Leverandører og forretningspartnere Oplysninger om varelagre Elektroniske ordreafgivelser Styring af varelagre Medarbejdere Undervisning Personale information Mødeplanlægning Videndeling Produktionsflow Investorer, græsrødder, medier On-line kommunikation Informationer om virksomheden og produkter Nyheder Regnskabsoplysninger Kunder, distributører Elektronisk ordreafgivelse Informationer om leveringstid Produktinformationer Service/vejledning Dias 7 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Case: Scanima A/S, Aalborg Website (formål: styrke internationaliseringsproces, skabe nye kunderelationer) supplement til traditionelle salgsværktøjer digitale grænseflade til markedet Udgift: ca. 10.000 kr. Resultat: ”efter kort tid givet ordrer på over en million kroner” Kilde: E-business – en nødvendig omstilling af danske virksomheder, ITEK, Dansk Industri, 2001 Dias 8 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Case: T.C. Electronic A/S, Århus Extranet (formål: eliminere distributørdelen) Sælgere har direkte adgang til administration og kundedatabaser via PC og mobile enheder Varen bestilles direkte i systemet af sælger Resultater: I visse lande har virksomheden øget sin omsætning med 100% Før måtte virksomheden af med 20% til distributørerne Undgår lager Kilde: Industrien i den ny økonomi. Dansk Industri, 2000 Dias 9 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Case: Erling Olsen Metaltrykkeri Effektivisering af produktionen Integration af ordre- og logistiksystemer Udnyttelse af maskinkapacitet og mandskab System ”planlægger” produktionen ved ordretilgangen Udgift: 400.000 kr. Resultat: besparelser på løntimer, materialer og spildtid Kilde: E-business – en nødvendig omstilling af danske virksomheder, ITEK, Dansk Industri, 2001 Dias 10 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Case: Phonic Ear/Logia Servicecenter Ordreafgivelser Info, råd og vejledninger Udgift: 200.000 kr. Resultat: Første 5 mdr., omsætning på 1,2 mill. kr. Kilde: E-business – en nødvendig omstilling af danske virksomheder, ITEK, Dansk Industri, 2001 Dias 11 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Fordele ved B2B EC Mindre omkostninger Informationsflow Mere tid, hurtigere udførelse (øget produktivitet) Øgede muligheder for kontrol, service og samarbejde Adgang til nye, større marked Lager Fleksibel produktion Arbejdstid Papir og administration Priser Dias 12 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Ulemper og farer ved B2B EC Priser presses (Ulempe for sælger) Fokus på online-aktiviteter (hvad med offline?) Alt handler om tid og penge Kanalkonflikter Dyr implementering Kulturelle aspekter, internt og eksternt i organisation? Dias 13 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Hvilke kunder er væsentlige? 50% 35% 10% 5% 60% 25% 45% Kunder Omkostninger Indtjening Lag 1 Lag 2 Lag 3 Lag 4 Dias 14 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Exchanges / E-markedspladser En handelsplatform, hvor det er muligt at udføre handel ml. mange købere, mange sælgere (og andre business-partnere kan deltage) Andre brugte navne er handelsportaler eller net-markedspladser Typer af offentlig tilgængelige e-markedspladser inkluderer B2B-portaler, 3.parts handelspladser, konsortium handelspladser m.v. Dias 15 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Exchanges / E-markedspladser Turban et al., EC 2004, p. 261 Dias 16 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Case: Gatetrade.net & Basicbuy Markedsplads, hvor sælgere og købere mødes Forhandlinger, kataloger, køb/salg, administrationsmuligheder, elektronisk faktura, EDI/XML 1200 private og offentlige virksomheder er kunder på GateTrades markedsplads Mulighed for indkøbsgrupper Horisontalt orienteret Light variant til SMV med ”light varer” som kuglepenne, kaffe, computere og kopipapir: BasicBuy Dias 17 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Case: Nord Pool Nord Pool is the world's first international commodity Exchange for electrical power Nord Pool organizes trade in standardized physical (Elspot) and financial power contracts including clearing services to Nordic participants Trading methods: equilibrium points, auctions, simultaneous price setting Provides customer-support in Sweden, Finland, Norway and Denmark There are several different groups of Participants: Trading and Clearing Representatives, Direct Participants, Clearing Customers, producers, distributors, industries and traders Participants from: Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Great Britain, Italy, Norway, Sweden, Switzerland, The Netherlands, USA Dias 18 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Services i Exchanges Turban et al., EC 2004, p. 266 Dias 19 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Gains and Risks in B2B Exchanges Turban et al., EC 2004, p. 267 Dias 20 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

B2B-portaler Disse portaler ligner B2C-portaler. B2B-portaler er gateways til B2B community-relaterede informationer Nogle B2B-portaler tilbyder produkt- og sælgerinformation og redskaber for at udføre handel til tider kan det være svært at skelne mellem B2B-portaler og egentlige exchanges / handelspladser Dias 21 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

3. parts handelspladser Ejet af uafhængige selskaber og som oftest opererer de i yderst fragmenterede markeder Som oftest åbne for alle, de er offentlige tilgængelige Neutrale relationer med købere og sælgere To modeller for 3. parts handelspladser tilbydelse af leverandørers kataloger videreformidle købers RFQs [request for quotes]. Dias 22 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Konsortium-handelspladser Et Consortium Trading Exchange (CTE) er formet og bliver kørt af en gruppe af større involverede firmaer Købs-orienterede konsortiumer er etablerede af forskellige større købere (f.eks. bilfabrikanter). Deres største formål er at gøre købeprocessen lettere Salgs-orienterede konsortiumer er etablerede af forskellige større sælgere, som regel indenfor den samme industri (f.eks. plastics, airlines). Deres største formål er at øge salg og gøre værdikæden til deres kunder så optimeret som muligt Dias 23 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Dynamisk prisfastsættelse Dynamisk prisfastsættelse sker når priser er bestemt af udbud og efterspørgsel på ethvert givent tidspunkt Dynamisk handel refererer til exchanges, hvor priser konstant ændrer sig De største mekanismer er at matche udbud og efterspørgsel (som f.eks. som ved handel med aktier) Auktioner (alm. og reverse auktioner) Dias 24 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Succesfaktorer for exchanges Nogle af de største vitale faktorer for succes for handelssteder er: tidlig likviditet (kundegrundlag et must) ejerskab, rigtig styring og management åbenhed (organisatorisk og teknologisk) samt en lang række services (der kan tilbydes og udnyttes) plus p. 288. Dias 25 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Mulige problemer for exchanges Især for de mere offentligt tilgængelige exchanges: Gebyrer modarbejder deltagelse Nye deltagere tøver med at dele information Problemer med at tiltrække nye deltagere For mange steder at handle For meget fokus på priser (husk værdikæden!) For de mere private exchanges: Kan man stole på dem? Monopolsituationer - Konkurrenceregler? Generelt: Der findes andre kontakt- og handelsformer Dias 26 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Markedsføring IV – e-business Målet for 3. lektionsgang B2B Electronic Commerce Hvad har vi med at gøre? Hvilke modeller findes der? E-markedspladser Dias 27 - Markedsføring IV - © Andy Skovby