Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KVINDELIGE IVÆRKSÆTTERE et statistisk portræt
Advertisements

Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
4 Strategisk planlægning
Analyse af eksterne og interne forhold
Borgernes barrierer for brug af IT
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Orienteringsmøde Tirsdag d. 6. September 2011 Kl til Adgangskursus og værkstedsskole Kl – 10.35Maskinmestrenes Forening Kl –
Vækstforum Hovedstaden
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Den glade CEO og iværksætter!
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Indledning Vibeke Plambeck 19.nov. 09 Formål med projektet og hvad vi har nået.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
2 Eksterne forhold Oversigt
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Forøg din værdi som konsulent
Arbejdsglæde eller sygefravær
Kundeanalyse 2014.
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
1 KVINDELIGE IVÆRKSÆTTERE et statistisk portræt.
Statistisk belysning af globaliseringen
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Muligheder og udfordringer ved brug af udenlandsk arbejdskraft Søren Kaj Andersen Arbejdsmarkedskommissionen, fagligt seminar, den 21. februar 2008.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Naturstyrelsens opdatering af den vejledende § 3 registrering i Aabenraa Kommune.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad sker der bagefter? V/ Axel Olesen, Instituttet for Fremtidsforskning.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Opgørelser af beskæftigelsesudviklingen
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Grunde til at jeg elsker dig
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
RÅDGIVERMØDE // IVÆRKSÆTTERI HORSENS ERHVERVSRÅD HVEM ER VI?  Uafhængig medlemsorganisation  Katalysere udvikling og innovation i virksomheder og i turismeerhvervet.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
DLBR Selskabskoncept Markedschef Ivan Damgaard Udvikling, Salg & Marketing.

3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
DANRÅD & REGNSKAB Status for forretningsområdet Ivan Damgaard
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen

2 Overblik Serviceerhvervenes struktur: - Produktstatistik Relationer mellem virksomheder: - Danske virksomheders samarbejde - Efterspørgsel efter serviceydelser Anvendelse af viden: - Viden som konkurrenceparameter - Knowledge management

3 Produktstatistik Eurostatundersøgelse af videnintensive serviceerhverv fra 1995: •It-servicevirksomhed •Rådgivende ingeniørvirksomhed fra 2001: •Reklame og markedsføring •Revision og bogføring •Advokater •Arkitekter •Teknisk afprøvning og analyse •Vikarbureauer •Meningsmåling, markedsanalyse •Anden virksomhedsrådgivning

4 Produktstatistik Undersøgelsen belyser: •Omsætning fordelt på serviceydelser •Omsætning fordelt på kundegrupper •Eksport fordelt på serviceydelser •Eksport fordelt på destination

5 Produktstatistik Omsætning

6 Produktstatistik for advokatvirksomhed Omsætning fordelt på serviceydelser

7 Produktstatistik Omsætning fordelt på kundegrupper

8 Produktstatistik Branchernes andel af eksporten i de videnintensive erhverv Rådgivende ingeniør It-service- virksomhed Revision, bogføring og anden rådgivning Reklame- og markedsførings- bureauer Vikar- bureauer Menings- måling og markeds- analyse Pct.

9 Danske virksomheders samarbejde •Gennemført for Eurostat – fælles spørgeskema •Bredt udsnit af brancher •Virksomheder med min. 1 ansat •Udgivet i en temapublikation i 2004

10 Danske virksomheders samarbejde Andel med samarbejdsrelationer

11 Danske virksomheders samarbejde Andel med samarbejdsrelationer

12 Danske virksomheders samarbejde Antallet af samarbejdsrelationer

13 Danske virksomheders samarbejde Samarbejdets indflydelse på konkurrenceevnen

14 Efterspørgsel efter serviceydelser Eurostat ad hoc-projekt, gennemført nov. og dec •Fælles spørgeskema og metode •Bredt udsnit af brancher •Forventet offentliggørelse af danske resultater i temapublikation i 2005 Emner: •Køb af serviceydelser •Kvalitative spørgsmål: - lokalisering af virksomhedens eksterne leverandører - længde på kontrakter - barrierer for køb af serviceydelser i udlandet - forventninger til fremtidige køb

15 Efterspørgsel efter serviceydelser Forventninger til undersøgelsen: •Give en bedre forståelse for relationerne mellem servicesektoren og andre sektorer •Nye informationer om barrierer for køb af serviceydelser i udlandet. Internationalisering af servicesektoren •Mulighed for at øge den statistiske dækning af servicesektoren ved at nedbryde SBS-variablen 13110

16 Viden som konkurrenceparameter •Ad hoc-opgave gennemført for eksterne kunder •Opfølgning på tidligere undersøgelse – den overlevende population interviewes igen •Gennemført efteråret 2004

17 Viden som konkurrenceparameter Hvordan opnår virksomheden de bedste resultater? Gennem F&U Gennem viden hos medarbejdere Gennem lavere omkostninger Gennem fokus på F&U, omkostninger og medarbejdernes viden Ingen af de nævnte

18 Viden som konkurrenceparameter Anvendelse af F&U i produktudvikling

19 Viden som konkurrenceparameter Andel af omsætningen anvendt på F&U-aktiviteter

20 Knowledge management Ad hoc Eurostatundersøgelse 2006/2007 •Eksisterende praksis for videnhåndtering i virksomheder •Baggrund og motiver for videnhåndtering •Resultater af brug af videnhåndtering •Barrierer, der begrænser videnhåndtering