Peter Nedergaard Almen statskundskab 3: Demokrati II:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Temadag om unge og stofmisbrug
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Politiske grundholdninger og ideologier
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Demokrati & Menneskerettigheder
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
NOEA/Aalborg Universitet
Sociologi – Individ og samfund
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Forskellige former for magt
Danmark i en globaliseret verden
Samfund og teknologi (B-niveau)
Samfundslære: Styreformer
Grundlæggende regnskabsforståelse
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
1 Lijphart Præsidentskab vs. parlamentarisme 8. november 2005.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Nye fagprofessionelle lederroller
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Peter Nedergaard Almen statskundskab 3 1. Dagsorden 1. Beetham: Hvad er politisk legitimitet? 2. Beetham: Hvornår er magten legitim – smalt og bredt forstået?
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
1 Holdundervisning i uge 15. Rational Choice Institutionalisme (RCI) v/ Peter Nedergaard 1.Baggrunden for RCI 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
En lille morgensang
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard Almen statskundskab 3: Demokrati II: Beethams legitimitetsmodel og Levis statsmodel

Dagsorden 1. Beetham: Hvad er politisk legitimitet? 2. Beetham: Hvornår er magten legitim – smalt og bredt forstået? 3. Case: EU i et politisk legitimitetsperspektiv 4. Levi: Hvad er staten for en størrelse? 5. Levi: Statsform vs. Styreform 6. Statsteorier 7. Weber og staten

David Beetham – statskundskabsprofessor i Leeds (efterflugte Ralph Miliband)

Beethams mål og grundlæggende begreber Beethams mål: Finde ud af, hvad politisk legitimitet er, og hvordan analyserer vi den? Magt over: Politik involverer samfundsmæssige relationer, hvor mindst én af parterne forsøger at løse problemet ved at bruge magt over andre som sidste udvej enten direkte eller ved at ændre baggrunden for magtrelationen. Ressourcer: Magt handler om kontrol over fysiske tvangsmidler (tvangsmagt), materielle eksistens- og velfærdsmidler (økonomisk magt) samt fortolkningsmidler og identitetsdannelse (kulturel magt) .

Demokratiets legitimeringsprofessioner Juristerne: Eksperter, der fortolker og definerer legale regler ved at fokusere på legale konflikter mellem magtens instanser (lovgivende, dømmende, udøvende). At sige, at en person har erhvervet sin magt legalt og udøver den indenfor lovens herredømme, er den første betingelse for legitimitet. Politiske filosoffer: Er den legale magt er begrundelsesværdig, dvs., lever den op til bestemte normative eller moralske principper, der kan forsvares rationelt. Spørgsmålet er her ikke, hvad loven foreskriver, men hvad den bør foreskrive. Hvad der er legitimt afgøres af, hvad der er moralsk forsvarligt. Socialforskere: Beskæftiger sig med legitimitet i en bestemt historisk kontekst. Socialforskere undersøger, om magthaverne og undersåtterne mener eller tror på, at magten udøves legitimt.

Beethams kritik: Problemer i Webers definition Weber sammenblander legalitet og legitimitetstro. Om magten udøves eller ikke-udøves i overensstemmelse med loven, har ikke noget at gøre med, hvad folk tror. Weber overser, at legitimitet også kan dreje sig om, at folk gennem deres handlinger accepterer den måde magten udøves på. Selv om man giver udtryk for mistro til de styrende, kan man godt samtidigt legitimere styret gennem sine handlinger.

Er den græske krisepolitik politisk legitim?

Beetham: Hvornår er magten legitim og illegitim? Magten er legitim hvis: Magten er ikke-legitim hvis: i) Hvis den udøves i overensstemmelse med lovregler. Der er tale om regelbrud. ii) Der er overensstemmelse mellem overbevisningerne hos de styrende og de styrede. Der er IKKE overensstemmelse mellem overbevisningerne hos de styrende og de styrede (legitimitetsunderkud). iii) Legitimiteten kommer til udtryk gennem eksplicit tilslutning til styret. Den eksplicitte tilslutning til styret trækkes tilbage (delegitimering).

Beetham: Politiske systemers legitimitet: Vurderingskriterier 1. Overensstemmelse med regler ? Hvilke regler er relevante? (grundloven, sædvane, direktiver) Bliver reglerne overholdt? 2. Hvordan begrundes reglerne? Hvilken magtkilde? (tradition, folket, guddommelig magt, én Fører) Er magthaverne ’passende’ (rationelle, lydhøre, ansvarlige, tillidsvækkende)? Tjener reglerne borgernes interesser (imødekommer legitime krav om ligestilling velfærd m.v.)? 3. Er der synlige beviser på samtykke? Hvilke ’beviser’ er relevante (religiøse, videnskabelige, filosofiske)? Hvor stærkt er samtykket?

Er droneangreb politisk legitime?

EU i et legitimitetsperspektiv EU niveau: Dominans af ikke direkte folkevalgte Institutioner Europa-Parlamentet: Eneste folkevalgte institution i EU Relativt svag i lovgivningsprocessen Medlovgiver sammen med Rådet, begrænset magt over Kommissionen (”regeringen”). b) Valg til Europa-Parlamentet De er andenrangs nationale valg.

EU i et legitimitetsperspektiv 2) Rådet: Tynd og fjern forbindelse til vælgerne Ved overgang til kvalificeret flertal mister de kontrol. 3) Kommissionen Ikke-valgt institution med stor indflydelse. 4) Uafhængig Domstol og European Central Bank + mange semi-uafhængige nævn og råd. 5) Konklusion: EU har problemer med den demokratiske legitimitet og forankring i ’We the people’. Traktaten: ’We the Head of States’.

Kommissionen

EU i et legitimitetsperspektiv 4) ’Udenrigsministerium’ (European External Action Service) mere eller mindre usynligt. Store aktører vil ofte hellere forhandle direkte med Merkel osv. 5) Uafhængig Domstol og European Central Bank + mange semi-uafhængige nævn og råd. 6) Konklusion: EU har problemer med den demokratiske legitimitet og forankring i ’We the people’. Traktaten: ’We the Head of States’.

Margaret Levi – professor i statskundskab, University of Washington, Seatle

Levi om staten Staten er en sammensat helhed. En god statsanalyse handler om at kunne skelne statens forskellige kendetegn fra hinanden. Staten er også en abstraktion; nøglebeslutninger træffes af statsansatte og magthavere og ikke af staten som sådan.

Levi om staten Staten påvirker nogle gange en situation (er agent). Andre gange er den fokus for handlen (er et forum). Staten er historisk og geografisk bundet.

Levi: en karakteristik af staten Staten er: den centrale identifikationsfigur for en befolkning, et komplekst apparat for centraliseret og institutionaliseret magtudøvelse, etablerer ejendomsrettigheder, regulerer samfundet indenfor et givent territorium, nyder formel anerkendelse som en suveræn stat i det internationale forum af stater.

Statens pas

Statsform – en karakteristik Stater kan giver medlemmerne en fælles identitet. 2. Stater kan formes, men de er ikke på valg. 3. Det er kun deres regering, der vælges. 4. Regeringer styrer i og for staten.

Statsform vs. styreform Spørgsmål om statsform må derfor adskilles fra spørgsmål om styreform. Analyse af styreform handler for det meste om regeringsmagtens størrelse, organisering, policies, og regime type. Fokus er på interaktionen blandt aktører med forskellige roller i relation til økonomiske, sociale og ideologiske kræfter. Statsform betinger (bestemmer, begrænser og faciliterer) styreformen institutionelt såvel som normativt. Statsformen = samfundets grundlæggende organisation.

Analyse af statsformen Analyse af statsform er historisk med fokus på: demografiske forhold såvel som interne sociale kræfter og magtdynamikker indenfor et partikulært geografisk rum (bl.a. om man er stormagt eller småstat); statens rolle i globaliseringen, f.eks. når det gælder handel, krig og kolonisering (bl.a. åben økonomi eller protektionisme); statens forhold til virksomhederne, NGO’ere og klasser (bl.a. korporatisme eller pluralisme).

Statens vigtige rolle for økonomien: Staten håndhæver kontrakter. Staten sørger for offentlige goder. Staten sørger for social forsikring. Staten fremmer opbygning af social kapital, civilt medborgerskab og centrale demokratiske værdier om tolerance, frihed, lighed etc.

Lego er afhængig af staten

Statens vigtige rolle for demokratiet Opretholdelse af demokratiet forudsætter simpel enighed omkring nationens sammensætning og statens grænser; En stærk stat er en garant for demokrati på samme måde, som den er garant for kapitalisme. Et demokrati kan kun blive stabilt, hvor der eksisterer en stabil form for regelstyre.

Udfordringer for statsteorien Er staten på vej ud som model for politisk organisering? Mister den suverænitet? Udgør den ikke længere en centraliseret enhed? Er den bureaukratiske stat på retur? Er den integrerende stat på vej ud? Er statslig tvangsmagt på retræten?

Udfordringer for statsteorien Bliver staten koloniseret af det private og civilsamfundet? Ser vi enden på den store statsmagts æra? Har staten mistet autonomi som central politisk institution? Har staten mistet sin lederevne? Har staten mistet kontrollen? Har staten mistet sin identitetsskabende kraft?

Statsformens tre grænser: Statsformen er samfundets ’skelet’ og sætter den forskel mellem (1) individ og fællesskab, (2) person og marked samt (3) stat og omverden, som styreformen hviler på: Hvem er ’jeg’, og hvad kan ’jeg’ disponere over? (grænsen mellem individ, nationalt fællesskab og stat). Hvem er ’de andre’, og hvad må ’jeg’ afstå fra at råde over (grænsen mellem person og marked – mellem at besidde et gode og udveksle og cirkulere goder med en modpart). Hvad er staten, og hvad kan den uindskrænket råde over? (grænsen mellem staten og andre stater, mellem det territorium ’vores’ stat suverænt kontrollerer og de andre suveræne stater).

Statens grænser og deres økonomiske betydning

DEN DANSKE (PARLAMENTARISKE) STYREFORM I princippet: Frie borgere, der i fællesskab suverænt bestemmer over staten, der kan tildele dem rettigheder: Politiske rettigheder (retten til at vælge og retten til at blive valgt); Politiske friheder (’statsborgerlige’ rettigheder som ytringsfrihed og organisationsfrihed, der garanterer individets egenart som borger).

Statsteori Tidlig statsteori (Hobbes, Locke, Rousseau etc.): Fokus: Den sociale orden: Kan staten ophæve naturtilstanden? Er samarbejde omkring produktion af offentlige goder mulig uden en stat? Hviler staten på konsensus eller konflikt?

Statsteori Klassisk økonomi (Adam Smith Ricard, Hume, Bentham m.v.): Fokus: Natvægterstaten. Staten på kontrakt og med fokus på begrænset offentlig service (”fyrtårne”). Staten som instrument for individuel frihed og økonomisk vækst (frihandel/ økonomisk frihed).

Statsteori Marxisme (Marx, Engels, Bernstein, Kautsky, Lenin m.v.): Fokus: Den undertrykkende klassestat. Socialstaten. Og staten som medium for at realisere det klasseløse samfund. Reformisme eller revolution?

Statsteori Keynsianisme Fokus: Staten som udviklings- og moderniseringsinstitution. ”Social engeneering”. Moderne marxisme (Poulantzas, Althusser, Miliband m.v.) Den moderne klassestats styrings- og legitimationsproblemer. Ideologi.

Statsteori Rationalistiske statsteorier (North, Buchanan, Olson osv.). Fokus: Staten som et sæt af sociale, økonomiske og politiske grupper, der stiller krav til staten og vil maksimere deres interesser. Rent-seeking.

Særinteresser

Statsteori Nyinstitutionalisme (Ostrom, North, Weingast) Fokus: Hvordan er staten forudsætningen for økonomisk udvikling? Institutionelle arrangementer for at producere offentlige goder uden en central stat og ofte udenfor de formelle institutioner.

Weber og staten Mange statsforskere har taget udgangspunkt i Weber, der definerede staten som: En tvangsbaseret form for politisk organisering, hvis administrative stab med succes værner påstanden om at staten nyder et monopol på den legitime brug af fysisk vold, når den skal påtvinge samfundet sin orden.

Hvad er problemet med Webers definition? Weber tager for givet: (1) at staten nyder et voldsmonopol samt (2) at statens brug af vold er legitim. Men (1) og (2) er et empirisk spørgsmål og ikke en del af statsdefinitionen.

Webers statsdefinition Webers definition indfanger ikke helt: statens territorielle egenskaber samt statens evne til at regulere med lovgivning og normer.

Forklaringsmodeller ENKLE KOMPLEKSE Forklarende Beskrivende Forudsigende Detaljerede Abstrakte Konkrete Generaliserende Specifikke Simplificerende Plausible (Rational choice, (Policy analyse, Neorealisme) konstruktivisme) Nyinstitutuionalisme