Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse 08.06.06 ”VELFÆRDSREFORMEN” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik Herløv Lund , Medlem af Den Alternative Velfærdskommission
INDHOLD Er der ikke råd til velfærd? Hænger mål og midler i regeringens velfærdsudspil sammen? Svarer tilbagetræknings-reformen til stigende levealder?
1. ER DER IKKE RÅD TIL VELFÆRD ?
VELFÆRDSKOMMISSIONENS DOMMEDAGSPROFETI Underskud på 60 - 70 mia. kr. i 2041 Konklusion: Der er ikke RÅD til velfærden. VI ER PÅ VEJ NED I DEN ØKONOMISKE AFGRUND DAV: Velfærdskommissionen skaber SKRÆKSCENARIER: Finansieringsbehov langt, langt mindre.
ANDRE MÅDER AT SKAFFE PENGENE Statskassen bugner af penge (overskud på 60 mia. kr.) Vi bliver frem til 2040 dobbelt så rige Udgifterne fra ældre-udviklingen kan imødegås uden forringelser gennem beskæftigelsesstrategi + selektive skattereformer
Forbrugsmuligheder fordobles VI BLIVER RIGERE BNP fordobles til 2040 Forbrugsmuligheder fordobles Der vil rigeligt råd til finansiering af evt. stigende ældreudgifter.
BESKÆFTIGELSESSTRATEGI - Kan bringe 150 - 225.000 FLERE ARBEJDE – Kan – sammen med lukning af skattehuller give 15- 20 MIA. KR. MERE I STATSKASSEN gennem: Vækst og jobskabelse Udbygning af uddannelse og beskæftigelse Udvidelse af integration Fleksible tilbagetrækningsordninger Selektive skattereformer
KONKLUSION Der er råd til velfærd. VELFÆRDSFORRINGELSER ER IKKE SAMFUNDSØKONOMISK NØDVENDIGE. Der er et alternativ til velfærdsforringelse: EN BESKÆFTIGELSESSTRATEGI. På længere sigt vil det danske samfund blive dobbelt så rigt. Fremtiden problem handler om, hvordan vi vil fordele stigende velstand
HÆNGER MÅL OG MIDLER I REGERÍNGENS VELFÆRDSUDSPIL SAMMEN? 2. HÆNGER MÅL OG MIDLER I REGERÍNGENS VELFÆRDSUDSPIL SAMMEN?
REGERINGENS ANGIVNE MÅL UDDANELSE: Flere i og hurti-gere gennem uddannelse TILBAGETRÆKNING: Flere i beskæftigelse OFFENTLIGE FINANSER: Sikring af velfærdssam-fundet og investering i fremtiden
MIDLERNE I REGERINGENS UDSPIL Uddannelse: Forringelse af SU Beskæftigelse: - Forhøjelse af efterløns- og pensionsalder - Forringelse af dagpenge Off. Finanser: - Primært gennem øget beskæftigelse
EFFEKT AF REGERINGENS UDSPIL UDDANNELSE: Færre i uddannelse, længere studietider og øget frafald BESKÆFTIGELSE: Flere førtidspensionister og øget arbejdsløshed OFF. FINANSER: MÅL: 24 MIA. KR SANDSYNLIGT: 10 – 12 MIA.
SVARER SENERE TILBAGETRÆKNINGS- 3. SVARER SENERE TILBAGETRÆKNINGS- ALDER TIL STIGENDE LEVEALDER?
VELFÆRDSKOMMISSIONEN OG REGERERINGEN PÅSTAND: KUN RIMELIGT AT VI ARBEJDER LÆNGERE, NÅR VI LEVER LÆNGERE. SPØRGSMÅL: SVARER FORHØJELSEN AF TILBAGETRÆKNINGSALDEREN SÅ TIL DEN STIGENDE LEVEALDER?
LEVETIDER ULIGE FORDELT Restlevetider allerede i dag er ulige fordelt En evt. stigning i levealderen vil også være ulige fordelt Og Regeringens forslag tager mere end levealderen vokser for de dårligst stillede grupper
De korttidsuddannede har de korteste restlevetider Uddannel-sesgruppe: Restleve-tid efter 60 år: Heraf med dårligt helbred Restleve-år, godt helbred Mænd – lang Udd. 20,5 3,5 17,0 Mænd – kort udd. 17,6 4,3 13,3 Kvinder -Lang udd. 23,6 5,8 17,8 Kvinder – Kort udd. 21,3 7,7 13,6
EFTERLØNSUDSPILLET TAGER MERE END LEVEALDEREN VOKSER OG MEST FOR DE KORTTIDSUDDANNEDE Eksempel: Korttidsuddannede mænd. Otium 2025 med nugældende regler: År: Restlevetid i dag – fra 60 år: 17,6 Forøgelse af restlevetid 2025: 0,7 Otium 2041 ved overgang til efterløn som 6o – årig: 18,3 Otium 2025 med Regeringens forslag: Restlevetid 2025: 18,3 Pensionsperiode i 2040 – Efterløn forhøjet med 3 år: 18,3 år – 3 = 15,3 Tab af pensionsperiode i f. til i dag: 3,0 GEVINST: 0,7 år = 4 %. TAB: 3,0 år = 16 %
SOCIALDEMOKRATIETS EFTERLØNSFORSLAG ØGER OGSÅ DEN SOCIALE ULIGHED Otium 2025 med SOCIALDEMOKRATIETS forslag Restlevetid 2025: 18,3 Pensionsperiode i 2040 – Efterløn forhøjet med 2 år: 18,3 år – 2 = 16,3 Tab af pensionsperiode i f. til i dag: 2,0 GEVINST: 0,7 år = 4 %. TAB: 2,0 år =11%
KONKLUSION Forhøjelsen af efterlønsalderen reducere den fremtidige pensionsperiode mere end restlevealderen stiger, navnlig for de kortuddannede Både Regeringens og Socialdemokratiets forslag vil vende den tunge ende nedad og forøge den sociale ulighed