Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

16-64 årige på arbejdsmarkedet
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Carsten Jensen Institut for Statskundskab
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Arbejdskraft og fastholdelse
Center for Politiske Studier
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Hvad skal vi leve af? Et spørgsmål om pensioner og transparens.
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Danmark har behov for en anden skattepolitik
mulige reformstrategier
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Oplæg ved Dansk Byggeris temadag
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
SF Ungdom Ved..
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
DER ER RÅD TIL VELFÆRD København 30/
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Af: xxx yyy Velfærd.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Den komparative fordel ved international handel - episode 1. Baseret på rent vare-bytte, det vil sige : ingen penge & ingen valuta. TjetjenienTexas 1 Uges.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 BOLIGØKONOMISK VIDENCENTER Hvordan ser fremtiden ud for boligmarkedet v/ Curt Liliegreen, Boligøkonomisk Videncenter / BL Kredsmøde.
Center for Politiske Studier
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
3.lektion: De økonomiske mål
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Oplæg til ÅRSMØDE FOR 3 F´S KOMMUNALT ANSATTE SPECIALARBEJDE, Esbjerg Højskole, 10. okt LANGSOM NEDSMELTNING AF KOMMUNAL VELFÆRD OG SELVSTYRE ? Økonom,
Ulighed, fattigdom og social arv
Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet – arbejdspladsernes rolle, 8. februar 2006, Mona Larsen Tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet Arbejdspladsernes rolle.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap & beskæftigelsespotentiale – Snoghøj – Handicap og beskæftigelsespotentiale Jan Høgelund.
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Kap. 14: Ufordringer og l ø sninger for den offentlige velf æ rdsservice Udfordringer L ø sninger Finansiering af Sundhedsv æ senet (SHV) Diskussion Sp.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Opgave 1 En velfærdsstat er en stat der tilbyder offentlighjælp til sociale ydelser. Der blev i 1933 lavet 4 lovkomplekser, som skulle sikre borgerne økonomiskstøtte.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
LEDIGE UNGE UDEN UDDANNELSE HOVEDRESULTATER FRA EN REGISTERBASERET UNDERSØGELSE JOACHIM BOLL Alternative title slide.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Tryghed, velfærd og social stabilitet
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Arbejdsmarkedskommissionen
Præsentationens transcript:

Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse 08.06.06 ”VELFÆRDSREFORMEN” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik Herløv Lund , Medlem af Den Alternative Velfærdskommission

INDHOLD Er der ikke råd til velfærd? Hænger mål og midler i regeringens velfærdsudspil sammen? Svarer tilbagetræknings-reformen til stigende levealder?

1. ER DER IKKE RÅD TIL VELFÆRD ?

VELFÆRDSKOMMISSIONENS DOMMEDAGSPROFETI Underskud på 60 - 70 mia. kr. i 2041 Konklusion: Der er ikke RÅD til velfærden. VI ER PÅ VEJ NED I DEN ØKONOMISKE AFGRUND DAV: Velfærdskommissionen skaber SKRÆKSCENARIER: Finansieringsbehov langt, langt mindre.

ANDRE MÅDER AT SKAFFE PENGENE Statskassen bugner af penge (overskud på 60 mia. kr.) Vi bliver frem til 2040 dobbelt så rige Udgifterne fra ældre-udviklingen kan imødegås uden forringelser gennem beskæftigelsesstrategi + selektive skattereformer

Forbrugsmuligheder fordobles VI BLIVER RIGERE BNP fordobles til 2040 Forbrugsmuligheder fordobles Der vil rigeligt råd til finansiering af evt. stigende ældreudgifter.

BESKÆFTIGELSESSTRATEGI - Kan bringe 150 - 225.000 FLERE ARBEJDE – Kan – sammen med lukning af skattehuller give 15- 20 MIA. KR. MERE I STATSKASSEN gennem: Vækst og jobskabelse Udbygning af uddannelse og beskæftigelse Udvidelse af integration Fleksible tilbagetrækningsordninger Selektive skattereformer

KONKLUSION Der er råd til velfærd. VELFÆRDSFORRINGELSER ER IKKE SAMFUNDSØKONOMISK NØDVENDIGE. Der er et alternativ til velfærdsforringelse: EN BESKÆFTIGELSESSTRATEGI. På længere sigt vil det danske samfund blive dobbelt så rigt. Fremtiden problem handler om, hvordan vi vil fordele stigende velstand

HÆNGER MÅL OG MIDLER I REGERÍNGENS VELFÆRDSUDSPIL SAMMEN? 2. HÆNGER MÅL OG MIDLER I REGERÍNGENS VELFÆRDSUDSPIL SAMMEN?

REGERINGENS ANGIVNE MÅL UDDANELSE: Flere i og hurti-gere gennem uddannelse TILBAGETRÆKNING: Flere i beskæftigelse OFFENTLIGE FINANSER: Sikring af velfærdssam-fundet og investering i fremtiden

MIDLERNE I REGERINGENS UDSPIL Uddannelse: Forringelse af SU Beskæftigelse: - Forhøjelse af efterløns- og pensionsalder - Forringelse af dagpenge Off. Finanser: - Primært gennem øget beskæftigelse

EFFEKT AF REGERINGENS UDSPIL UDDANNELSE: Færre i uddannelse, længere studietider og øget frafald BESKÆFTIGELSE: Flere førtidspensionister og øget arbejdsløshed OFF. FINANSER: MÅL: 24 MIA. KR SANDSYNLIGT: 10 – 12 MIA.

SVARER SENERE TILBAGETRÆKNINGS- 3. SVARER SENERE TILBAGETRÆKNINGS- ALDER TIL STIGENDE LEVEALDER?

VELFÆRDSKOMMISSIONEN OG REGERERINGEN PÅSTAND: KUN RIMELIGT AT VI ARBEJDER LÆNGERE, NÅR VI LEVER LÆNGERE. SPØRGSMÅL: SVARER FORHØJELSEN AF TILBAGETRÆKNINGSALDEREN SÅ TIL DEN STIGENDE LEVEALDER?

LEVETIDER ULIGE FORDELT Restlevetider allerede i dag er ulige fordelt En evt. stigning i levealderen vil også være ulige fordelt Og Regeringens forslag tager mere end levealderen vokser for de dårligst stillede grupper

De korttidsuddannede har de korteste restlevetider Uddannel-sesgruppe: Restleve-tid efter 60 år: Heraf med dårligt helbred Restleve-år, godt helbred Mænd – lang Udd. 20,5 3,5 17,0 Mænd – kort udd. 17,6 4,3 13,3 Kvinder -Lang udd. 23,6 5,8 17,8 Kvinder – Kort udd. 21,3 7,7 13,6

EFTERLØNSUDSPILLET TAGER MERE END LEVEALDEREN VOKSER OG MEST FOR DE KORTTIDSUDDANNEDE Eksempel: Korttidsuddannede mænd. Otium 2025 med nugældende regler: År: Restlevetid i dag – fra 60 år: 17,6 Forøgelse af restlevetid 2025: 0,7 Otium 2041 ved overgang til efterløn som 6o – årig: 18,3 Otium 2025 med Regeringens forslag: Restlevetid 2025: 18,3 Pensionsperiode i 2040 – Efterløn forhøjet med 3 år: 18,3 år – 3 = 15,3 Tab af pensionsperiode i f. til i dag: 3,0 GEVINST: 0,7 år = 4 %. TAB: 3,0 år = 16 %

SOCIALDEMOKRATIETS EFTERLØNSFORSLAG ØGER OGSÅ DEN SOCIALE ULIGHED Otium 2025 med SOCIALDEMOKRATIETS forslag Restlevetid 2025: 18,3 Pensionsperiode i 2040 – Efterløn forhøjet med 2 år: 18,3 år – 2 = 16,3 Tab af pensionsperiode i f. til i dag: 2,0 GEVINST: 0,7 år = 4 %. TAB: 2,0 år =11%

KONKLUSION Forhøjelsen af efterlønsalderen reducere den fremtidige pensionsperiode mere end restlevealderen stiger, navnlig for de kortuddannede Både Regeringens og Socialdemokratiets forslag vil vende den tunge ende nedad og forøge den sociale ulighed