Almen dannelse vs. skoledannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Set i forældreperspektiv
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
5 IT-didaktiske principper
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Når lærere samarbejder med forældre
Et væksthus for børn og voksne
Lærerprofessionen.
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Evaluering.
Teori-Praksis-holdning
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
Sociologi – Individ og samfund
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til pædagogisk dag!
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
”Om den nye læreruddannelse”
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Lærerprofessionen.
Uddrag af politiske principprogrammer
Det senmoderne samfund
Læring, kommunikation og samarbejde
Sunds skole Evaluering
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Årsplan – en kort en lang
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Velkommen til Hjortebroskolen
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Præsentation af forårs-sfo
Pernille Ulla Andersen, VIA University College,
Om at spørge.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Vision mission værdier handleplaner
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark,
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
Dannelse der virker ”At gøren en forskel – efterskolens innovative kraft” Alexander von Oettingen Christina Hvas Andersen Niels Buur Hansen Leo Komiscke-Konnerup.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Det handler om eleverne
- det negative og negationer
Bløde færdigheder er hård valuta
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Almen dannelse vs. skoledannelse Hvad er skolen dannelse? ”Den dygtigste generation” Ny nordisk skole Ny læreruddannelse OECD og UNESCO – livslang læring Kampen om skolen mellem dannelse og kompetence University College Syddanmark, 3. april 2017

Flydende Modernitet Fast modernitet mellem tradition og oplysning viden og teknologi kan oplyse om verden videns institutioner (undervisning, uddannelse, forksning) sammenhæng mellem uddannelse og erhverv Flydende modernitet viden og teknologi bliver refleksiv ”Camping pladsen” offentligheden bliver privat af-institutionalisering individualisering af undervisning og uddannelse Problem: Kan man lære uden institutioner? University College Syddanmark, 3. april 2017

Den moderne skole ”Vi lærer for livet eller vi lærer for skolen” Bruddet mellem ”at leve” og ”at lære” Skolen er en mellemposition Skolen mangler en orientering: Den traditionelle orientering Den økonomiske/ borgerlige orientering University College Syddanmark, 3. april 2017

Skolens paradoks Lærings- og undervisningsprocesser som ikke kan finde sted i livet men som er vigtigt for livet. Formidler færdigheder, viden og holdninger som peger udover skolen og som skal stå sin prøve ikke i skolen men i samfundet. I skolen skal alt transformeres gennem undervisning: Barnet lærer ikke at læse ved at være i en verden af skrift Vi lærer ikke om samfundet ved at være i samfundet Almen dannelsen truer skoledannelsen og omvendt Den dygtigste generation i Danmarkshistorien University College Syddanmark, 3. april 2017

Skolens undervisning Undervisning er ikke et under Undervisning som menneskelig fænomen Undervisning som pædagogiske fænomen At underordne At vise tilrette gennem samvær og samtale Undervisning har brug for viden At udvide identiteten gennem udvidelse af færdigheder, viden og holdninger. University College Syddanmark, 3. april 2017