Almen dannelse vs. skoledannelse Hvad er skolen dannelse? ”Den dygtigste generation” Ny nordisk skole Ny læreruddannelse OECD og UNESCO – livslang læring Kampen om skolen mellem dannelse og kompetence University College Syddanmark, 3. april 2017
Flydende Modernitet Fast modernitet mellem tradition og oplysning viden og teknologi kan oplyse om verden videns institutioner (undervisning, uddannelse, forksning) sammenhæng mellem uddannelse og erhverv Flydende modernitet viden og teknologi bliver refleksiv ”Camping pladsen” offentligheden bliver privat af-institutionalisering individualisering af undervisning og uddannelse Problem: Kan man lære uden institutioner? University College Syddanmark, 3. april 2017
Den moderne skole ”Vi lærer for livet eller vi lærer for skolen” Bruddet mellem ”at leve” og ”at lære” Skolen er en mellemposition Skolen mangler en orientering: Den traditionelle orientering Den økonomiske/ borgerlige orientering University College Syddanmark, 3. april 2017
Skolens paradoks Lærings- og undervisningsprocesser som ikke kan finde sted i livet men som er vigtigt for livet. Formidler færdigheder, viden og holdninger som peger udover skolen og som skal stå sin prøve ikke i skolen men i samfundet. I skolen skal alt transformeres gennem undervisning: Barnet lærer ikke at læse ved at være i en verden af skrift Vi lærer ikke om samfundet ved at være i samfundet Almen dannelsen truer skoledannelsen og omvendt Den dygtigste generation i Danmarkshistorien University College Syddanmark, 3. april 2017
Skolens undervisning Undervisning er ikke et under Undervisning som menneskelig fænomen Undervisning som pædagogiske fænomen At underordne At vise tilrette gennem samvær og samtale Undervisning har brug for viden At udvide identiteten gennem udvidelse af færdigheder, viden og holdninger. University College Syddanmark, 3. april 2017