Trafikplanlægger for en dag!
•Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd med opbygning af en by
Hvornår har vi brug for at transportere os? •parvis – 5 min. – min. 3 ting, hvor vi har brug for at transporteres os –Hvornår har I mest brug for at transportere jer i hverdagen? –Opsamling
Hvordan transporterer vi os? •Parvis - 5 min –Hvordan kommer vi frem?
Hvorfor er trafik et vigtigt spørgsmål? •Sikkerhed •Sundhed •Energiforbrug
Hvad har I oplevet som er farligt i trafikken? •Parvis 5 min. –Skriv 3 situationer ned –opsamling
Hvad mon kan hjælpe? •Gul cykel •Kampagne politiet •Du kører for hurtigt •Hold øje med sidevejene •Helsinge skole •Skolepatrulje •Trafikpolitik •Skolevejen tilbage til børnene •10 cyklister
Hvordan er trafikken i nærheden af skolen?
Sundhed •Eleverne der rører sig fra morgenstunden, har en god indlæringen. •Elever der bliver kørt til skole bevæger sig mindre gennem hele dagen end de elever der går eller cykler til skole. •Børn skal være fysisk aktive 60 min. om dagen •Hvor meget bevægede I jer i går?
Energiforbrug - fossile brændsler
CO 2 •Hvad er CO 2 •Hvor kommer CO 2 fra? •Hvordan påvirker CO 2 vores miljø
CO 2 -kredsløbet
Tynd eller tyk dyne Der skal være en tynd dyne, ellers ville temperaturen være 30 grader lavere end i dag
Drivhuseffekten
Energiforbrug fordelt på anvendelser
Transport
CO 2 -udslip ved transport
Trafikplanlægger ca. 40 min •Find 3 ting, som I mener er vigtig i forhold til trafik – Skriv dem ned •Byg en by der tager opfylder de 3 ting •Skriv en kort præsentation –Nævn de 3 ting –Hvordan tager jeres by hensyn til de 3 ting
Præsentation af en by ca. 15 min
•Koden laves på •Download koden, send den til mig •Jeg lægger billeder og koder på •Program til telefonen, så den kan aflæse koderne se mere her laeringsmoduler.emu.dk/hosted_materiale/qrkod er/index.htm#trin2http://e- laeringsmoduler.emu.dk/hosted_materiale/qrkod er/index.htm#trin2 –Eller sms 1220 tekst scan