Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

National kortlægning og tema om Brugerstyret kontakt
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Det tværsektorielle samarbejde
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Udredning af allergi Kursusdag 1.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Metoder og Status i Danmark
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Tværgående samarbejde.
Organisatorisk brugerinddragelse
Udstyr i test mode. Hændelse En autoklave får ikke ændret program fra testkørsel til vanligt program. Dette opdages først efter ét døgn. Hændelsen resulterer.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Den Regionale LEAN Enhed
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Evidens og accelereret patientforløb
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
brugerinddragelse i Danmark
FORSIDEVARIANT 2 1 LEDER MIN LEDER MIT ARBEJDSMILJØ – OG HVEM LEDER HANS/HENDES? VED GRETE CHRISTENSEN, FORMAND, DANSK SYGEPLEJERÅD PÅ FAGDAG I KREDS MIDT.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Hjerterehabiliteringsforløb i Nyborg Kommune Fase 2 B.
1. maj 2004 Kolding Formål Initiere et samarbejde mellem praktiserende læge og klinisk farmaceut Vurdere omkostningseffekten Vurdere indflydelsen på kvalitetssikring.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Indre By / Østerbro LokalMED
Organisation Pædagogik Teknologi
Vidensbaseret praksis i botilbud
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Nye identiteter for patienter og sundhedspersonale
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Præsentationens transcript:

Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4. Marts 2010 Charlotte Bredahl Jacobsen

At skabe muligheder for Brugerinddragelse  Samarbejdsprojekt med Glostrup Hospital ( )  Kvalitativ undersøgelse: ’At skabe muligheder for brugerinddragelse’. (2009)  Dialogstøtteredskaber: konkrete veje til patientinddragelse (2009) (downloades på

 Hvordan kan vi gøre patientinddragelse konkret?  Kan vi bruge modeller eller ’dimser’ til at skabe nye former for samspil mellem patienter og sundhedsprofessionelle?

Fælles beslutningstagning  En model for ideel medicinsk beslutningstagning  En forskrift for samspillet mellem patient og behandler.  En model udviklet i Anglosaksiske verden  En model med en lang række beslutningsstøtteredskaber tilknyttet

Fælles beslutningstagning er når:  Både behandler og patient er involveret  Begge deler information med hinanden  Begge udtrykker behandlingspræferencer  Der opnås enighed mellem parterne

Sammenlignende empirisk studie i et gigtambulatorium og et hjerte-rask tilbud  2 X 25 observerede konsultationer Kvalitative interviews med  21 gigt eller hjerte-patienter  6 sygeplejersker, 11 læger FOKUS: Patienters medbestemmelse i behandlingsmæssige beslutninger

Begge parter er involveret i beslutningstagningen  Ja – Men det giver sig langt fra altid udslag i dialogen mellem patient og behandler  Patientrollen som involveret partner i beslutningstagningen er ikke velkendt  Patienter er famlende overfor den nye patientrolle, når de i praksis står i den

Begge deler information med hinanden  Ja – men måden de gør det på leder langt fra altid til medbestemmelse  Informationsudvekslingens struktur er afgørende for patienternes mulighed for medbestemmelse  Information begrænses af hensyn til patienten  Det kræver viden at kunne stille spørgsmål  Medbestemmelse afhænger af de kommunikationsmønstre der opstår i specifikke kliniske enheder, mellem patienter med særlige sygdomme og behandlere med særlige forståelser af, hvad der er væsentligst lige her

Der opnås enighed mellem parterne  Medbestemmelse kræver en eksplicit dialog  Eksplicit dialog bringer ulighed og potentielle konflikter frem i lyset

Anbefalinger  Nye patientroller kræver at patienten støttes i den nye rolle  Medbestemmelse afhænger også af hvornår hvor meget information gives  Medbestemmelse kræver lokale ændringer af de kommunikative mønstre som skabes lokalt.  Det er de små daglige handlemåder, der skaber niveauet af patientinddragelse i daglig klinisk praksis  - fra beslutningsstøtte til dialogstøtte

Dialogstøtte handler om  Aktivt engagement med lokale handlemåder  Ændring af små daglige handlinger  Hjælp fra dialogstøtteredskaber som – Lydoptagelser af konsultationer – Spørgeark – Forberedelsesark til patienten

Dialogstøtteredskaber fordi  Skriftlighed giver mulighed for at tage viden med sig – og vende tilbage med spm.  Patienter ikke i situation hvor de kan kapere alt den information  Vidensudveksling i dag foregår ad hoc – behov for systematisering  Information er ikke en seddel der udleveres hvorefter man kan sætte hak på en tjekliste  Det handler ikke om information – men om vidensudveksling i dialog

Dialogstøtteredskaber  For at underbygge dialogen  Som systematisering af vidensudvekslingen  Øget vidensniveau – Generel (pjecer, fotomapper, videoer) – Specifik (resumeer, lydoptagelser)  Forberedelse til mødet – Forberedelsesark – fortrykte spørgsmål  Dialogstøtte i samtalen – Samtalekort, scanningsbilleder etc.  Fælles beslutningstagning – beslutningsstøtteredskaber

Informations og dialogstøtte  Hvilken rolle lægger informationen op til?  Er den udarbejdet sammen med patienter?  Får begge parter samme viden (evidensbaseret patientinformation)  Hvornår i beslutningstagningsprocessen bruges det skriftlige materiale?  Hvordan kan det bruges anderledes?

Når man skal ændre handlemåder, er det godt at have noget at hænge sin hat på

Tak til Patienter og personale på Frederiksberg hospital  Følgegruppen med Helga Sigmund, Vibeke Steffen, Janne Seemann, Anne Petri, Signe Thye-Petersen  Sundhedsstyrelsens enhed for MTV, Det kommunale Momsfond, Apotekerfonden af 1991, Sygekassernes Helsefond, Gigtforeningen  Patienter, personale og samarbejdspartnere på Glostrup Hospital  Det kommunale Momsfond, Fokus