Danmarks landskab På kort og billeder - En powerpoint-øvelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Gammelheds-Philosophy
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Måske er I gode venner i et år,
Game maker.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Videregående pc-vejledning
Flickr.com – online billeddeling
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Forskellige traditioner
Hvad gør livet så værdifuldt?
Danmarks geologiske historie
Landskabet fra rindende vand: Ådalen (flodsletten)
Udlægning af en ny cache
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Måske er I bedste venner i et år,
Fritid Fotograf.
Backoffice præsentation
Formularer (Access, del 3)
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Merlespir Nål og tråd Kniv Lighter Bivoks Kohorn Sejlmagerhandske
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Stress og ledelse.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Hvad gør livet så værdifuldt?
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Istidslandskabet 1.Randmoræne 2.Bundmoræne 3.Dødislandskab
Nordsjællands landskab
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
TELEFONCANVAS.
Tilgivelse.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
I dag er det sidste skoledag - hurra, hurra, hurra!
Øvelse 1: First Impressions
Svaleredeøregryde KvK v. Oleflemming Nielsen Svaleredeøregryde KvK v. Oleflemming Nielsen Vikingernes suppegryde Vikingernes suppegryde Har navn efter.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder.
ProFile Borgersag Gribskov Kommune Kommune
Med tegninger af Morten Grove OTS
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Landskabsdannelsen i Thy Syd for linien: Isen Havet Vinden mennesket Nord for linien: Undergrundens bevægelser Isen Havet Vinden mennesket Med udgangspunkt.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
projekt eller lignende
Brikker til litteraturhistorien
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Danmark på overfladen Hvad har formet de danske landskaber?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Præsentationens transcript:

Danmarks landskab På kort og billeder - En powerpoint-øvelse TRYK F5 for at starte! Naturgeografi C Asger Habekost Nielsen

I de følgende opgaver skal I se på istidslandskabsformerne på kort I de følgende opgaver skal I se på istidslandskabsformerne på kort. Derfor er det godt lige at repetere formernes udseende. Opgave 1. Forbind landskabsformerne med den rigtige form. Tryk frem, når I er klar til at tjekke jeres svar. Bundmoræne Randmoræne Dødislandskab Smeltevandsslette Bakkeø Små stejle bakker, enkelte større bakker med flad top Svagt bølget landskab uden store højdeforskelle Næsten helt fladt Store, afrundede bakker – ikke stejle – typisk adskilt af flade områder Store aflange bakker, der løber parallelt med hinanden

Opgave 1: Svarene er: 1B, 2E, 3A, 4C, 5D Dødislandskab: Små stejle bakker, enkelte større bakker med flad top Bundmoræne: Svagt bølget landskab uden store højdeforskelle Smeltevandsslette: Næsten helt fladt Bakkeø: Store, afrundede bakker – ikke stejle – typisk adskilt af flade områder Randmoræne: Store aflange bakker, der løber parallelt med hinanden I kan vende tilbage til disse svar, hvis I får brug for hjælp senere.

Opgave 2 Afgør ud fra højdekurverne, hvilken landskabsform (af de 5 istidslandskabsformer), der er tale om her. Tryk frem for tips. Tip 1: Se på højdekurverne – er bakkerne små og stejle eller store og parallelle osv. (husk opgave 1) Tryk frem for Tip nr. 2

Opgave 2 - fortsat Tip 2: Her er samme område, bare som et foto. Se på bakkerne: er de små og stejle, store og parallelle osv.? Giver I fortabt? Tryk frem. Er I sikre på, at I vil se svaret? Svar på opgave 2: Det er en randmoræne (Odsherredbuerne).

Opgave 3 Afgør igen ud fra højdekurverne, hvilken landskabsform (af de 5 istidslandskabsformer), der er tale om her. Husk igen på svaret fra opgave 1. Tryk frem for tips.

Opgave 3 - fortsat Tip 1: Her er samme landskabsform, bare som et foto. Se på bakkerne: er de små og stejle, store og parallelle osv.? Tip 2: Danmarkskortet viser udbredelsen af landskabsformen. Giver I fortabt? Tryk frem. Er I sikre på, at I vil se svaret? Svar på opgave 3: Det er en bundmoræne.

Opgave 4 Her er to istidslandskabsformer. Kan I finde begge to? Husk igen på svaret fra opgave 1. Tryk frem for tips. Tip 1: Den ene landskabsform er syd for Damhus Å, den anden ses især omkring Møborg.

Opgave 4 - fortsat Tip 2: Her er landskabsformen syd for Damhus Å, bare som et foto. Se på bakkerne: er de små og stejle, store og parallelle osv.? Giver I fortabt? Tryk frem. Er I sikre på, at I vil se svaret? Svar på opgave 4: Det er en smeltevandsslette. Området omkring Møborg er en bakkeø.

Opgave 5 Hvilken istidslandskabsform findes her? Husk igen på svaret fra opgave 1 og tryk frem for tips.

Opgave 5 - fortsat Tip: Her er landskabsformen igen, bare som et foto. Se på bakkerne: er de små og stejle, store og parallelle osv.? Giver I fortabt? Tryk frem. Er I sikre på, at I vil se svaret? Svar på opgave 5: Det er et dødislandskab. De store, stejle bakker med flad top er fladbakker.

Opgave 6 - naturlandskabet: Nu har I set de 5 istidslandskabsformer. Så er det tid til et gensyn med et kort, I har set før. Opgave 6 - naturlandskabet: Se på kortbladet. Hvordan vil I generelt beskrive landskabet? Hvilken istidslandskabsform dominerer på kortet (vurderet ud fra jeres beskrivelse af terrænet fra højdekurverne)? Er der et område, der terrænmæssigt skiller sig ud? Hvordan kan et større fladt område blive dannet? Notér svarene, så I kan huske dem til gennemgangen af opgaven.

Opgave 7 – Det menneskeskabte landskab: Hvilken aktivitet dominerer (fylder mest) på kortet? Kan I finde spor efter udskiftningen efter landboreformerne sidst i 1700-tallet? Find nogle eksempler på spor efter råstofindvinding på kortet. Er landskabet her mest naturligt eller meget reguleret? Begrund svaret – og tænk lidt over spørgsmålet. Det er måske ikke så lige til! Notér svarene, så I kan huske dem til gennemgangen af opgaven.

Opgave 8 – Udviklingen af det menneskeskabte landskab Her kommer 4 billeder fra 1750, 1850, 1950 og 1995. Se billederne igennem og diskutér, hvad der er ændret fra billede til billede. Hold især øje med markerne. Hold også øje med heden på bakkerne i baggrunden. Notér svarene, så I kan huske dem til gennemgangen af opgaven.