Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Advertisements

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Vandpytten. Først bekymrer hun sig ikke om størrelsen på vandpytten.
Psykisk arbejdsmiljø i undervisningen
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Til lands, til vands og i luften
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Finanskrisen.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
COWI PowerPoint design manual
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
- En fortælleforestilling for børnehaven
Styrk din konkurrenceevne - Et ledelsesværktøj til prioritering af det strategiske miljøarbejde.
Kan du gætte mærket ? En kort test for bilkendere.
Transport og transportudfordringer
PPS med lyd. Klik for Næste billede Jeg stillede nogle få spørgsmål Til ånden i lampen.
Transport på landet Møde med Movia Den
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Motorvejs beskæftigelse Jeg kørte på motorvejen, da jeg besluttede mig til at gøre et kort da jeg besluttede mig til at gøre et kort stop, for at gå på.
Jeg har altid vist det…. Og her er Beviserne Der findes mange flere.
TEC Frederiksberg.
Irak.
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Sociolingvistik.
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Danmark i et globalt arbejdsmarked
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
SF Ungdom Ved..
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Konstant acceleration
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Portfolio Eksamen, grundforløb Problemformulering projekt 2 De emner vi vil komme ind på vil mest handle om beregningsfejl da dette er det overordnede.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Hvad er DMP for en størrelse?
Social mobilitet Side i
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Fredes 60 års fødselsdag En hyldest fra dine børn.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Tryghed, tilfredshed og udkantsproblemer Rapport af Jørgen Goul Andersen.
Nordisk Avlsværdi Vurdering Nordic Cattle Genetic Evaluation Andre aspekter af genomisk selektion Gert Pedersen Aamand og Anders Fogh.
Ofte stillede spørgsmål:
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Faste kørespor i Australien Konsulent Hans Henrik Pedersen Landscentret, Byggeri og Teknik Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik.
Transistorer.
Transport & klima – den næste store udfordring Per Homann Jespersen FLUX – Center for transportforskning Roskilde Universitet
Webkamera Baseret på google maps - fint til test Udviklingsprojekt - der udvikles live Kilde kan kopieres ind i andre applikationer Målet er ikke Internettet,
Velkommen – igen. Vi skal have ”slået sløjfen” for årets tour 2016 Du skal nyde det gode selskab Hvad var godt – hvad kan gøres bedre Vi skal åbne for.
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Tæt trafik.
Sigtlængder på vejstrækninger
PPS med lyd. Klik for Næste billede.
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund Pedersen, NOAH-Trafik. Danmark har formentlig verdens mest udbyggede vejsystem i forhold til landets størrelse, befolkning og bilantal. Ingen rimelighed i at udbygge dette vejsystem yderligere. Selv den tidligere vejdirektør Per Milner nåede til den erkendelse da han gik på pension - jfr. næste slide.

Selv mr. motorvej fik nok

Kilde: DTU- Transport. Professor Otto Anker Nielsen

Kilde:

Den tid, som en bilist bruger mere sammenlignet med, at vedkommende kører i den eneste bil på gaden med størst mulig hastighed – dog ikke over den aktuelle hastighedsgrænse - i bytrafik, regnet som ”forsinkelsestid”. På motorveje er det al den tid, som bruges mere, sammenlignet med en situation, hvor man kører med højest tilladte hastighed, som regnes som ”forsinkelsestid”. ”Forsinkelsestiden” opgøres for alle biler på vejen og prisættes efter en timetakst og omregnes endvidere til fuldtidsarbejdspladser. Den slags fantasifulde beregninger bruges som murbrækkere for at få nye store vejanlæg. Det er en absurd beregningsmetode, som også¨transportforskere og OECD betegner som ubrugelig og useriøs. Kilde til nedenstående figur: DTU Transport. Professor Otto Anker Nielsen.

Kilde: Statsvejnettet Vejdiraktoratet

Kilde: Infrastrukturkommissionen

En motorvej har faktisk den højeste (teoretiske) kapacitet ved en hastighed på 60 km/t. Se denne interessante artikel i Samfundsøkonomen ”Trængsel på vejene” af trafikforsker Per Homann Jespersen: g%C3%B8relse/Tr%C3%A6ngsel%20p%C3%A5%20vejene%20-%20Samfunds%C3%B8konomien.pdf

Klar besked om energibesparelser. Hængeskilte i busser og tog under energiforsyningskrisen i 1973.

. Kilde: Transportpyramiden. Danmarks Naturfredningsforening