Modul 2: Sætningsled Lone Milling
Sætninger består af led Der findes følgende 8 sætningsled Verballed/udsagnsled Subjekt/grundled Direkte objekt/akkusativ objekt/genstandsled Indirekte objekt/dativobjekt/hensynsled Subjektsprædikat/omsagnsled til grundled Objektsprædikat/omsagnsled til genstandsled Adverbialled/biled Konjunktional/bindeled
En sætning består normalt… af mindst et verballed (udsagnsled) og et subjekt (grundled)= Nexus
Verballed Verballeddet angiver handlingen eller tilstanden i en sætning Findes ved at sætte jeg eller at foran. Ex: læse (at læse, jeg læser) Verber kan være kopulative, transitive og intransitive
Kopulative verber Tager omsagnsled til grundled Kan ikke have genstandsled Eksempel: Være, blive, hedde, synes, kaldes, anses for o.lign. Han hedder Kaj. Han er sød.
Transitive verber Tager genstandsled. Kan ikke have omsagnsled til grundled. Eksempel: sætte, lægge Han sætter tasken på gulvet. Han har lagt handskerne på bordet. Hønen lægger æg.
Intransitive verber Tager hverken omsagnsled til grundled eller genstandsled. Eksempel: sidde, ligge Han sidder på gulvet. Han har ligget i sengen hele weekenden. Æggene ligger i reden.
Subjekt Subjektet angiver hvem eller hvad der udfører handlingen i verballeddet Spørg med: hvem eller hvad+ verballed Pigen læser
Subjektsprædikat Fortæller noget om subjektet (grundleddet) Pigen er elev Spørg med: hvem/hvad+kopulativt verbum+subjekt
Direkte objekt/akkusativ objekt Angiver hvem eller hvad verballeddet har som genstand Spørg med: hvem/hvad+verballed+subjekt Pigen læser bogen
Objektsprædikat Fortæller altid noget om det direkte objekt (genstandsleddet) Efter kalder, anser for Spørg med: hvad+transitivt verbum+subjekt+direkte objekt Læreren kalder pigen en god elev
Indirekte objekt/dativobjekt Angiver hvem/hvad der gives noget til eller gøres noget for/imod Spørg med: for eller til/imod hvem/hvad+ verballed+subjekt+direkte objekt Læreren giver pigen en bog
Adverbialled Angiver omstændigheder om tid, sted, måde eller grad Præpositionsforbindelser (forholdsordsforbindelser) (husk kassen fra modul 1.)
Konjunktional Bindeled forbinder led og sætninger med hinanden Parataktiske (sideordnende) : fx og, men, eller Hypotaktiske (underordnende): fx hvis, når selvom
At analysere en sætning… Se ”Fra ord til sætning” side 29 og 30