Modul 2: Sætningsled Lone Milling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

(tryk en tast for at starte)
Hvordan bruger vi hans og sin?
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Omskrivning med ”to do”
Hvad er op og hvad er ned?.
James Bond går tur i en park...
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
Syntaktisk analyse.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Tillægsord Et tillægsord er et ord der lægger sig til navneord, stedord eller sætningsdel, for at fortælle noget om det/den.
Sofies dejlige dag.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
© Isabelle Verhaeghen 李珺
SJOVE GÆTTERIER Micro Trivial 2 hold.
Identitet – hvem er jeg ?.
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Engelbert H – og den sidste chance
Skriftlighed og læring
Nægtelser i det franske sprog
Komma Sådan sætter du komma.
Algoritme for anden grads ligninger
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hans eller sin?.
SÆTNINGSANALYSE.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Hvad er handlingslogik?
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Kommakursus ”light”.
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Fortællertyper.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Spidssnudet frø skrevet af Johannes
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Sproghandlinger ”How to Do Things With Words” Titel på bog af John L. Austin.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Stæren Når stæren synger, er det forår. Stæren er en af de fugle, som vi er mest glade for. Mange mennesker føler, at det er forår, når stæren er kommet.
Grammatik Sætninger. Typer af sætninger Sætning: består mindst af et subjekt og et verballed Peter løber Helsætning: en sætning, der kan stå alene Eva.
Besøget hos Hanne Her er nogle billeder, I kan vise børnene og snakke om, hvad I ser.
At bruge disse to ord rigtigt
Introduktion til SPV-kursus
To gange X + O = komma , Jakob gik sin vej fordi han var sur. X O X O
EN TJENESTE FOR SJÆLEVINDING
Æg Hvordan fremstilles det ? Hvad er forskellen ?
Karrierelæring i dansk på HF
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Modul 2: Sætningsled Lone Milling

Sætninger består af led Der findes følgende 8 sætningsled Verballed/udsagnsled Subjekt/grundled Direkte objekt/akkusativ objekt/genstandsled Indirekte objekt/dativobjekt/hensynsled Subjektsprædikat/omsagnsled til grundled Objektsprædikat/omsagnsled til genstandsled Adverbialled/biled Konjunktional/bindeled

En sætning består normalt… af mindst et verballed (udsagnsled) og et subjekt (grundled)= Nexus

Verballed Verballeddet angiver handlingen eller tilstanden i en sætning Findes ved at sætte jeg eller at foran. Ex: læse (at læse, jeg læser) Verber kan være kopulative, transitive og intransitive

Kopulative verber Tager omsagnsled til grundled Kan ikke have genstandsled Eksempel: Være, blive, hedde, synes, kaldes, anses for o.lign. Han hedder Kaj. Han er sød.

Transitive verber Tager genstandsled. Kan ikke have omsagnsled til grundled. Eksempel: sætte, lægge Han sætter tasken på gulvet. Han har lagt handskerne på bordet. Hønen lægger æg.

Intransitive verber Tager hverken omsagnsled til grundled eller genstandsled. Eksempel: sidde, ligge Han sidder på gulvet. Han har ligget i sengen hele weekenden. Æggene ligger i reden.

Subjekt Subjektet angiver hvem eller hvad der udfører handlingen i verballeddet Spørg med: hvem eller hvad+ verballed Pigen læser

Subjektsprædikat Fortæller noget om subjektet (grundleddet) Pigen er elev Spørg med: hvem/hvad+kopulativt verbum+subjekt

Direkte objekt/akkusativ objekt Angiver hvem eller hvad verballeddet har som genstand Spørg med: hvem/hvad+verballed+subjekt Pigen læser bogen

Objektsprædikat Fortæller altid noget om det direkte objekt (genstandsleddet) Efter kalder, anser for Spørg med: hvad+transitivt verbum+subjekt+direkte objekt Læreren kalder pigen en god elev

Indirekte objekt/dativobjekt Angiver hvem/hvad der gives noget til eller gøres noget for/imod Spørg med: for eller til/imod hvem/hvad+ verballed+subjekt+direkte objekt Læreren giver pigen en bog

Adverbialled Angiver omstændigheder om tid, sted, måde eller grad Præpositionsforbindelser (forholdsordsforbindelser) (husk kassen fra modul 1.)

Konjunktional Bindeled forbinder led og sætninger med hinanden Parataktiske (sideordnende) : fx og, men, eller Hypotaktiske (underordnende): fx hvis, når selvom

At analysere en sætning… Se ”Fra ord til sætning” side 29 og 30