Geovidenskab A i praksis - i teorien

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Termisk energi Generelt Væsker og faste stoffers varmefylde
Advertisements

Til logbogTil SatteliteEye Is og klima Sammenhæng mellem havis og lokalt klima? NV-øvelse i naturgeografi med Philip Jakobsen 2007.
Dannelse af solsystemet og universets alder Tom Sillesen Tak for billeder og inspiration til Michael Linden-Vørnle, Birgitta Nordström og Don Canfield.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Videnskabsteori & metode
Fra faglig rapport til akademisk opgave Et didaktisk redskab.
Fig p669.
Mekanisk energi Af Stine og Pernille.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Geografi mellemniveau
Almen studieforberedelse
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Satellitbilleder Hvad er en satellit?
Almen sTudieforberedelse - AT
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Klimaændringer – kort version
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 22/8
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Termisk energi En gennemgang af termisk energi i forbindelse med opvarmning og i faseovergangene. Ea, Sofie og Eva.
Og andre klimafænomener
LIV i universet Tom Sillesen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Videnskabsteori & metode
Mekanisk Energi Potentiel Energi Kinetisk Energi
Problemformuleringer med matematik
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 21/8 INDLEDNING -Naturvidenskabelig metode -Forsøg & matematisk model -Målemetoder -Enheder -(vi vender løbende tilbage.
Bachelor-studiet: Geodæsi-Geostatistik Overbygning: Satellitgeodæsi
Biologi i AT.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Väder- och Klimatförändringar
Statistik for geografer Lektion 4. Tidsrække Analyse Proces som varierer over tid Observationer til bestemte tidspunkter Eksempler Proces som varierer.
Fysiklærerforeningen og Geografilærerforeningen 24. November 2011.
Videnskabsteori & metode
Overblik Hvorfor er vi nu sikre på at –Klimaforandringerne er menneskeskabte –Klimaforandringerne fortsætter –Forskellige detaljer om fremtidens klima.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
GANSKE KORT OM KOSMOLOGIENS UDVIKLING FØR 1920: HELE UNIVERSET FORMODES AT VÆRE NOGENLUNDE AF SAMME STØRRELSE SOM MÆLKEVEJEN OMKRING 30,000 LYSÅR.
SPACE ADVENTURE RACE - NEXT STOP MARS Velkommen til.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Klimaændringer – af Otto Leholt – Jan 2007 Klimaændringer Naturlige og menneskeskabte Præsentationen kan ses på
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen
Lavet af Ajla og Kirtsine
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Naturlige og menneskeskabte
Introduktion til geologi på Hf
Introduktion til geologi på Hf
Naturvidenskabelig metode
Den naturvidenskabelige metode
Principperne ved trigonometrisk nivellement
IFA, AARHUS UNIVERSITET
Global opvarmning Noter.
Fysik og Astronomi Fysiklærerdag, AU 24. jan Titeldias.
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Klima under forandring
Henfaldslov, aktivitet mm.
Synopsen skal indeholde
Naturlige og menneskeskabte
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Præsentationens transcript:

Geovidenskab A i praksis - i teorien Philip Kruse Jakobsen Silkeborg Gymnasium Nov. 2011

Hvordan kan

Meteorkratere SPØRGSMÅL: Hvordan ved vi hvor gamle meteorkratere er? Hvordan kan vi bestemme størrelsen af den ansvarlige meteor? Hvad er konsekvenserne af et meteornedslag? Kernestof: Kinetisk energi og potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden. Planeten Jorden som en del af solsystemet samt grundtræk af den fysiske beskrivelse af universet og dets udviklingshistorie. Absolut datering og relativt tidsbegreb, herunder stratigrafi. Kompetencer: Tilrettelægge, beskrive og udføre observationer og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet Behandle empiriske data med henblik på at opstille og diskutere matematiske sammenhænge mellem variable Analysere og fortolke strukturer og udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser

Fra Ingeniøren, 12 marts 2010

Meteorkrater ”Virkeligheden” Observation og klassifikation. Indentifikation af rumlige mønstre. Modelverden Eksperimentel undersøgelse af sammenhænge og opstilling af matematiske modeller

MARS observation PROBLEM Ser alle kratere ens ud? ”Virkeligheden” Observation og klassifikation. Indentifikation af Rumlige mønstre. Modelverden Eksperimentel undersøgelse af sammen-hænge og opstilling af matematiske modeller Ser alle kratere ens ud? Hvilket krater er ældst? Hvordan ser man forskel på meteor- og vulkankratere?

Månen i Google Earth

På opdagelse i Google Earth

Modelverden - eksperiment Hvordan skal vi fortolke den matematiske model? Hvilke gyldighedsområde har modellen? Sammenhæng mellem model og virkelighed?

Månens dannelse Blev Månen dannet samtidigt med Jorden eller senere i et planetsammenstød? Indsynkning af jernkerne. Densitesmålinger af bjergarter. Beregning af Månens metalkerne.

Senere…..et andet sted…

Information 3. maj 2011

Hvorfor svinder isen i det Arktiske område? Opstilling af tre videnskabelige hypoteser: Hypotese A: Naturlig svingning. Hypotese B: Det skyldes ændringer i luften/stråling. Hypotese C: Det skyldes ændringer i havet.

Erkend problemet gennem autentiske data…

Her arbejdes med: Begrebet anomali. (hvordan bestemmes referenceperioden) Identificere rumlige mønstre på kortet. Hvor er opvarmningen størst over land eller vand? På hvilket tidspunkt på året er anomalien størst? Hvordan er datadækningen?

Problem: Isen smelter i Arktis ”Virkeligheden” Observation og klassifikation. Indentifikation af rumlige mønstre. Modelverden Eksperimentel undersøgelse af sammenhænge og opstilling af matematiske modeller

Problem: Isen smelter i Arktis ”Virkeligheden” Observation og klassifikation. Indentifikation af Rumlige mønstre. Modelverden Eksperimentel undersøgelse af sammenhænge og opstilling af matematiske modeller

Spørgsmål knyttet til observationer af virkeligheden? 1. Hvordan kan man indsamle målinger om historisk klima? Problemer med rumlig og tidslig opløsning. Øvelse med temperaturdata. Egne feltmålinger af mikroklima, IR og termometerundersøgelse i GEOTOP. (Hvorfor er temperaturen forskellig?) Problemfelt: Varmeøer, konstruktion af kort ud fra begrænsede målinger. (måling af temperaturer i byerne) Hvordan kan man indsamle målinger om fortidens klima? iskerneboringer. (isotoper) 2. Hvordan kan klimaet svinge på naturlig vis? Forcering (strålingsbalance, drivhuseffekt, inklination mv.) Feedbacks (vanddamp, Albedo mm.) Spørgsmål knyttet til modelverdenen?

Havisudbredelse på nordlig havlkugle ”Virkeligheden” Havisudbredelse på nordlig havlkugle

”Virkeligheden” Iskernedata

Kortlægning af afsmeltningen fra Satellit ”Virkeligheden” Kortlægning af afsmeltningen fra Satellit

”Modelverdenen” Is-Albedo modellen

Albedo-overfladetemperatur ”Modelverdenen” Albedo-overfladetemperatur

Opgaver i forbindelse med den skriftlige eksamen

Argumenter ved brug af Figur 1 og 3 for at området omkring Sumatra er en del af en subduktionszone Figur 3: Topografi for området samt vulkaner Figur 1. De pladetektoniske forhold i det nordøstlige indiske Ocean.

Bestem ud fra figur 2, hvor lang tid der går fra P-bølgerne når Sydafrika til S-bølgerne når Sydafrika. Antag, at P- og S-bølgerne bevæger sig langs en ret linje mellem epicenteret og Sydafrika, og beregn vha. denne tidsforskel, hvor langt der er fra Sydafrika til jordskælvets epicenter. Figur 2. Seismogrammer, der viser Sumatrajord-skælvet d. 26. december 2004 i et tidsudsnit på to timer. Et jordskælv udløser en række forskellige bølgetyper. Den hurtigste bølge kaldes P-bølgen, og den antages her at bevæge sig med en fart på 9,0 km/s. Den næsthurtigste bølge kaldes S-bølgen, og den antages her at bevæge sig med en fart på 6,5 km/s. På figuren er det ved seismogrammet fra Sydafrika markeret, hvilke rystelser der svarer til ankomsten af henholdsvis P- og S-bølger.

Meget tyder på at Danmark for 9000 år siden blev ramt af en tsunami som følge af et gigantisk jordskred i Norge. På figur 4 ses et profil som er dateret til netop denne begivenhed. Diskuter om man på figur 4 kan se spor efter en katastrofisk flodbølge som en tsunami.

Brevkassespørgsmål: Kære Prof. Bjergkasse. Min far påstår at energien der slog de mange mennesker ihjel ved tsunamikatastrofen i 2004, kom fra radioaktive henfald i Jordens indre. Kan det virkelig passe? Venlig hilsen, Vibe (17 år) OPGAVE: Skriv et passende svar til gymnasieeleven Vibe.

Hvorfor svinder isen i det Arktiske område? Opstilling af tre hypoteser: Hypotese A: Naturlig svingning. Hypotese B: Det skyldes ændringer i luften/stråling. Hypotese C: Det skyldes ændringer i havet.

To ekstreme udviklinger Menneskeskabt Naturlig variation