Katastrofer AT-eksamen 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Videnskabsteori og faglige metoder
Journalistiske virkemidler
Videnskabsteori og faglige metoder
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
TSUNAMI.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektopgave klasse.
Fagets formål, fokus og fagmål
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori og faglige metoder
SRP-konference workshop 2
Almen sTudieforberedelse - AT
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
AT 2012 Katastrofen. Krig og terror (re+sa) Terror og kriser (ALLE KLASSER HAR HAFT OM ISLAM) – 11.september – Islam og terror – Muhammedkrisen Folkemord.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Studieretningsprojekter
- et forsøg på en analyse
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Innovation i AT/SO.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
TSUNAMI Det er velkendt, at naturkatastrofer kan have katastrofale virkninger for såvel samfundet som for det enkelte individ.
Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Videnskabsteori og metode
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Kortfilmen ”Beast”.
SKABELON.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
DANSK Intro Dagens program.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Engelskfagets metoder
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Hvorfor dansk på GF1?.
KNÆK KODEN.
Tysk i SRP 2014.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Katastrofer AT-eksamen 2012

Opgaven Opgaven skal omhandle en katastrofe Katastrofens årsager og/eller konsekvenser skal behandles Begge fag skal dog ikke nødvendigvis behandle både årsag og konsekvens Brug af begrebet ”katastrofe” og valg af materiale skal begrundes

Katastrofen Katastrofen skal være omfattende, fx Sultkatastrofer Naturkatastrofer som tsunami, jordskælv, vulkanudbrud, tørke, sygdom Den kan være en konkret, historisk begivenhed Den kan også være en potentiel eller forestillet katastrofe Fremtidige klimakatastrofer Katastrofer fra film og romaner

Opgaven og de humanistiske fag De humanistiske fag har fokus på det menneskelige aspekt og de menneskabte produkter og udtryk De analyserer og fortolker tekster, film, kunstværker og lignende Analysen kan have fokus på sprog, argumentation, virkemidler, årsagsforklaringer

Dansk: Katastrofer og medier Katastrofer i medierne Analyse af trykte og elektroniske medier Vinkling Retorik og retoriske appelformer Argumentation og argumenttyper Nyhedskriterier Nyhedstrekanten Målgruppe

Dansk: Katastrofer og fiktion Hvordan fremstilles katastrofer i fiktion? Hvorfor fremstilles katastrofer i litteraturen og i film? Analyse af film, romaner, noveller og digte Metodisk analyse og fortolkning af litterære værker mht. sprog, komposition, personkarakteristik osv. Analyse af filmiske virkemidler: kameravinkel, lys og lyd, klipning, farver, billedbeskæring osv.

Eksempler på indledende danskfaglige spørgsmål Hvordan fremstilles en katastrofe i forskellige medier, fx mht. nyhedskriterier, retorik, sproglig stil Sammenlign forskellige, trykte mediers dækning i forhold til deres målgrupper Hvordan argumenteres der i rapporter og i kronikker for årsager til og konsekvenser af menneskeskabte katastrofer? Artiklernes brug af retoriske virkemidler, argumenttyper, appelformer

Eksempler på flere danskfaglige spørgsmål Hvilke konsekvenser har mediedækning af en katastrofe, fx sultkatastrofer? Hvilke konsekvenser har det, at medierne ikke dækker andre katastrofer? Og hvilke årsager er der til mediernes udvælgelse? Hvilke etiske problemstillinger ligger der i mediernes rolle i dækningen af katastrofer?

Lidt om matematik Der er mange muligheder for at behandle katastrofer ud fra en matematikfaglig synsvinkel, fx Undersøgelse af udvikling i fx klimatal (matematisk modellering) Undersøgelse af sammenhænge mellem faktorer (statistiske tests) Beregning af social ulighed som følge af katastrofer i U-lande Matematisk modellering af epidemier, fx pest (SIR-modellen)

Lidt om historie Historie vil typisk fokusere på en fortidig hændelse, som kendes gennem kilder Eller hvordan en samtidig hændelse håndteres politisk, økonomisk, i medier Hvilke interesser og formål, der er i spil – som reaktion på historiske forhold eller som påvirkning af fremtidige forhold … eller som led i en påvirkning af samtiden

Hold Dem orienteret – stands tilløb til panik Husstandsomdelt pjece 1962 ”En angriber vil – eventuelt forud for de egentlige krigshandlinger – søge at skabe forvirring og modløshed. Hold Dem orienteret – stands tilløb til panik Alle må være på vagt over for denne psykologiske krigsførelse, og alle må være med til at bekæmpe dens underminerende virkning”.

Typer af katastrofer Sygdomme / epidemier Krige – terror Miljøkatastrofer Ulykker Naturkatastrofer Pludselige Langsomme

Sygdomme / epidemier eks. Den sorte død o.1348 Storbyers problemer med kolera /rent vand Den spanske syge o. 1919 Behandlingsmuligheder bedres pga. teknologi og videnskab Større risiko gennem global samfærdsel

Krige og terror eksempler Hiroshima og Nagasaki Wilhelm Gustloff München 1972, Bali 2002, Madrid 2004 Det 20. årh.s udvikling i fysik og teknik De moderne samfund råder over større muligheder og ressourcer Men er også mere sårbare

-skib Wilhelm Gustloff som KdF-skib. Sænket som hospitalsskib 1945

-skib Karrébombe, Hiroshima, første A-prøve og prøvesprængning 1961

Miljøkatastrofer - eksempler Hurtigtvirkende Giftudslip – Seveso 1976, Rhinen 1986 Agent Orange under Vietnam-krigen Langtsomtvirkende Iltsvind i havet Ferskvandsforsuring og skovdød Udtørring – f.eks. Aral-søen / Madagascar Hungersnød

Ulykker - eksempler Den engelske flåde 1707 Jernbaneulykker Flyulykker Tjernobyl 1986 Og mange andre

-skib Drømmen der brast – et billede på en tid. Dengang som nu?

Naturkatastrofer - eksempler Vulkaner – Pompeii og Herculaneum Jordskælv – Lissabon og San Francisco Tsunamier Meteorer Historiske udvikling i forklaringer på disse Tydelig forskel på hyppighed og virkninger Diskussion om indsats og ansvar

Eksempler på indledende historiefaglige spørgsmål Hvor er vi henne i tid og sted; og hvordan er i store træk den historiske sammenhæng, som katastrofen optræder i? Hvilke kilder har vi til vores viden og kan der være konfliktende interesser i dækningen af sagen? Har nogen i samtiden haft overblik? Hvordan opfatter overlevende det, de oplever, og hvordan håndteres katastrofen? Rammer den bestemte grupper, hvordan virker den på andre, bliver den et samfundsproblem?

Eksempler på flere historiefaglige spørgsmål Hvad kan forklare at denne katastrofe ikke har fået samme omtale som andre? I hvilket omfang kan man tale om ”hændeligt uheld” som en uundgåelig følge af krigens gang? Er der overtrædelser af konventioner eller moralske standarder?

Lidt om historie og matematik Med Wilhelm Gustloff har vi ingredienser, der passer til historiefaget Det er en fortidig begivenhed, som har været underbelyst i medierne – af politisk korrekthed Der var oplagte interesser i at fremme eller nedtone katastrofen Den berører både individ og samfund Den var uundgåelig for de ramte og blev forøget pga. af den menneskelige faktor Et samarbejds-fag kunne være matematik, der kan foretage vigtige beregninger

Gennemse alt materiale! Statens Naturhistoriske Museum er allerede klar med en inspirationsdag – se mere her: http://snm.ku.dk/skole_og_gymnasietjenesten/gymnasieportalen/aktuelt/