VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
1 Inspektorforeningens årsmøde 3. marts 2010 Gorm Leschly.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Kendetegn for IDAs/DdLs nye statslige OK
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Faglig Klub Vi ønskede ikke konflikten, men valgte at kæmpe en forsvarskamp for kvalitet i undervisningen. Nu har regeringen grebet ind - hvad er perspektiverne.
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
L ÆRERSTARTSORDNINGER DER NYTTER Dorthe Kamp Aalborg Lærerforening Hvorfor skal vi lave intro-forløb, og hvad får vi ud af det? Hvad er kommunens, skolens,
• I et samarbejde mellem LL, DLF-A og Danmarks Lærerforening inviteres I til et •ORIENTERINGSMØDE •Fredag den 20. marts 2009 •kl. 9 – 12 i kantinen, Middelfartvej.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Folkeskolereform Version 1.0
Deltidsunderviser og dagpengereglerne
1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
1 VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
RLTN. OK15 Alle aftaler er 3-årige Der er indgået generelt forlig på RLTN- området den 20. februar 2015 Der er indgået aftale om Den regionale kompetencefond.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
GL-MØDE OM AFSKEDIGELSER Oplæg ved TR. ER DER AFSKEDIGELSER PÅ VEJ?  De foreløbige meldinger fra ledelsen  Hvordan vil vi som lærerkollegium gerne have.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
Dimittendmøder 2010 Bibliotekarforbundet Karin V. Madsen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
At være ny på arbejdsmarkedet
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Hvilke løn- og ansættelsesvilkår får jeg?
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
X OK15 resultatet.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Den nye ferielov.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier Gymnasieskolernes Lærerforening

Tillidsrepræsentantens rolle Kollegernes talsmand og interessevaretager over for ledelsen – TR taler din (og de andre læreres) sag GL’s lokale repræsentant Lokal overenskomstpart og forhandler Kontaktled og informationsformidler mellem medlemmerne og GL’s øvrige organisation

Gymnasieskolernes Lærerforening GL har 14.000 medlemmer                                                   GL’s formål: at virke til gavn for gymnasiale uddannelser at varetage medlemmernes økonomiske, tjenstlige og faglige interesser En høj organisationsprocent giver gymnasielærernes synspunkter en stærkere stemme over for arbejdsgivere og politikere Vesterbrogade 16

Hvis du oplever …. At arbejdet bliver for uoverskueligt At blive syg i længere tid At ledelsen ikke synes, du passer dit job At en elev klager Samarbejdsvanskeligheder Etc. Kontakt TR eller GL’s sekretariat! Der findes ofte gode løsninger – men det er vigtigt, at du henvender dig hurtigst muligt. MEN du behøver ikke at have problemer for at henvende dig – rådgivning om barselsorlov, pædagogikum osv. er også gode anledninger til at henvende sig. 4

Årlig arbejdstid En gymnasielærer har ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked en årlig arbejdstid på 1924 timer inkl. ferie. Det svarer til gennemsnitligt 37 timer/uge. Arbejdstiden beregnes på årsbasis. 5 ugers ferie, som fastlægges i skolens ferieplan. (Løntræk første år) 5 særlige feriedage (6. ferieuge) optjenes parallelt med ferie – afvikles efter aftale mellem ledelse/lærer. Ca. 1680 timer til undervisning, forberedelse, retning af opgaver, eksamen, teamsamarbejde, møder og andre individuelle opgaver. Undervisningsfrie perioder: Typisk resten af sommerferielukningen, uge 42, mellem jul og nytår, uge 7 eller 8, 3 dage op til påske – hvor der ikke er planlagt ferie. Her håndterer vi dem ved … Hvis man holder fri i de undervisningsfrie perioder, er arbejdsbelastningen i undervisningsugerne i gennemsnit ca. 43 timer/uge. Gymnasielærere er ikke ansat uden højeste arbejdstid Arbejdstiden skal løbende registreres Den daglige arbejdstid på arbejdspladsen skal foregå i sammenhæng

Arbejdstiden her på skolen På vores skole tilrettelægger vi arbejdet således… Vi registrerer således… Du skal særligt være obs på …

Løn Centralt fastsat løn på hhx/htx Cand.mag /scient. Trin løn Pr. 1. august 2013 Cand.mag /scient. Trin løn U-tillæg*) Pension I alt kr. pr. måned 1. +2 . år 24.080 3.208 4.666 31.954 3. år 4.221 5.160 35.333 4. år 27.660 5.452 37.332 5. + 6. år 29.342 5.739 39.302 7. år + 6.120 6.064 41.526 Hertil lokalt aftalte tillæg *) Tillæg er afhængigt af erfaring på gymnasialt eller højere niveau. Lønforløbet skal ses for den nye lærer, der begynder at undervise efter kandidateksamen. En nyansat, der har 3 års akademisk - ikke undervisningserfaring - vil få grundløn i forhold til ancienniteten, men tillæg ift. at være uerfaren underviser.

Alt det praktiske Hvordan læser man en lønseddel? Hvor mange timer er der givet til hvad? Opgørelse over tid Hvordan får man den tildelte tid og arbejdet til at gå op i en højere enhed? – Hvad forventes der egentlig af en? Hvordan gør man med mails, sms mv. fra eleverne – og hvornår? Hvem kan man få hjælp hos? … Andet, der trænger sig på hos jer …

Se også www.GL.org                                                  

Baggrundsmateriale

Det gør GL – bl.a. GL forhandler overenskomst og dermed rammerne for lærerens løn- og ansættelsesvilkår. GL arbejder for, at gymnasieuddannelserne er attraktive arbejdspladser. GL arbejder for, at alle får pædagogikum, og at pædagogikum giver dig et stort udbytte. GL arbejder for, at alle bliver fastansat. GL gennemfører analyser og undersøgelser for at skabe viden om lærernes vilkår. GL arbejder for at sikre bedre mulighed for fortsat efter- og videreuddannelse. GL er i fortløbende dialog med ministerier, politikere og andre interessenter om hvad der skal til for at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø. Love, bekendtgørelser mv. er Folketingets ansvar og udarbejdes i ministerierne - men GL kan påvirke, og det gør vi. GL sender dig medlemsbladet ”Gymnasieskolen”.

Hvad gør GL bl.a. for dig - individuelt Individuel rådgivning og assistance - Brug TR og GL’s sekretariat Psykologhjælp 5.000 kr/md, hvis du som fastansat bliver uforskyldt ledig Advokathjælp ifm. studiegæld Socialrådgiver Etc. Øvrige medlemstilbud Attraktive forsikringer Bank med høj rente på lønkontoen, kreditkort mv. Indkøbsforeninger 12

GL’s grundholdninger Udgangspunkt De gymnasiale uddannelser løser en vigtig samfundsopgave GL’s hovedbudskab/strategi GL ønsker kvalitet i de gymnasiale uddannelser, så man kan uddanne dygtige studenter Det forudsætter et ordentligt arbejdsmiljø – og dermed ordentlige arbejdsforhold. (Gode løn- og ansættelsesvilkår, respekt på lærernes arbejde samt et fysisk og psykisk arbejdsmiljø, der er i orden etc.)