John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Verden ind i undervisningen
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Nicolai Moltke-Leth.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Forretning og Ledelse lektion 7
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kultur- og branchestudier
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Erfaring – læring – viden –videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
Mindfulness og mental sundhed
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
Teamwork En praksisnær øvelse.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
Darwinisme Jannik, Julie og Louise 2.b. Evolution postulatet - 2 elementer – evolutionspostulatet - evolutionspostulatet = han starter en teori om at.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Den forstærkede patient - Patientbegreber og empowerment
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Design, brugere og industrien AAA-ID Aarhus School of Architecture Department for Design Jørgen Rasmussen Head of Department Associate professor Design,
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Filosofi i Filosoffen.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring Svend Brinkmann Professor Institut for Kommunikation Aalborg Universitet svendb@hum.aau.dk

Grundlæggende John Dewey (1859-1952) Inspireret af Hegel og Darwin En del af den amerikanske pragmatisme (med James, Mead og Peirce) Pragmatismen er en idé om idéer: At idéer er menneskeskabte redskaber til mestring af en verden under forandring.

Viden og erfaring Viden og erfaring er aktiviteter At vide er at kunne Fra synsepistemologi til håndsepistemologi Videnskab er ikke ”afspejlende” men problemløsende Fra ”self-action” over ”inter-action” til ”trans-action”

Uddannelsens funktion Uddannelse er for det sociale liv, hvad næring og kønslig reproduktion er for det fysiologiske liv. I believe that education is the fundamental method of social progress and reform. All reforms which rest simply upon the law, or the threatening of certain penalties, or upon changes in mechanical or outward arrangements, are transitory and futile.... But through education society can formulate its own purposes, can organize its own means and resources, and thus shape itself with definiteness and economy in the direction in which it wishes to move.... Education thus conceived marks the most perfect and intimate union of science and art conceivable in human experience. --John Dewey, My Pedagogic Creed, 1897

Pædagogisk spændingsfelt Dewey diskuterede pædagogik i et spændingsfelt mellem fagcentrering og elevcentrering. Mellem selvrealisering og fagrealisering.

Laboratorieskolen

Laboratorieskolens psykologi (1) Sindet er en funktion af det sociale liv. Sindet kan ikke udvikle sig i sig selv, men kun i sociale situationer.   (2) Aktiv handling står i centrum for erkendelsen. Erkendelse er ikke et passivt, intellektuelt forehavende, men er en funktion af vore igangværende aktiviteter i verden. (3) Sindet er en proces og ikke en fast størrelse.

Barnets interesser Barnet har, hvad Dewey kalder fire naturlige interesser: (1) En interesse i at kommunikere (2) i at undersøge verden (3) i at konstruere ting (4) i at udtrykke sig kunstnerisk (Dewey, 1900:47).

Skabelsen af ”tænkevaner” ”Undervisningsprocesser er forenede i den udstrækning de fokuserer på skabelsen af gode tænkevaner.” (Dewey, 1916:163):  ”Først at eleven skal have en genuin erfaringssituation – at der skal være en kontinuerlig aktivitet, som han er interesseret i for dens egen skyld; for det andet at et genuint problem skal udvikles i situationen som en stimulus til tænkning; for det tredje at han besidder den nødvendige information og kan udføre de nødvendige observation til at klare den; for det fjerde at de foreslåede løsninger opstår for ham, som det er hans ansvar at udvikle på en ordnet måde; for det femte at han har mulighed for og lejlighed til at teste sine idéer ved at anvende dem.” (Dewey, 1916:163).