Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
BUDGET, OPSPARING og LÅN
En lille introduktion Angående links til
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
PengeSpillet.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Låner i et elektronisk spil kegler Synliggørelse vs økonomi Kan bibliotekerne opfylde brugernes behov?
Roskilde Tekniske Skole
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
PC1 Lad os komme i gang…..
Det Nye Universitetshospital i Århus I Styregruppemøde I d Orienteringsmøde Akutcenter Det Nye Universitetshospital i Århus.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Måske er I bedste venner i et år,
Solcelleanlæg – for private
UDBUD.
Formularer (Access, del 3)
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Indskrivning  Ansøgning om optagelse på 8000 C ”almindelige” kandidatuddannelser  Kun ansøgning.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
KOD I FERIEN 2012: INSPIRE PROJEKTET. HVEM ER JEG? Mossa Merhi • Studerende på Københavns Universitet • Studie: Naturvidenskab og IT • Fokus: Fysik og.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Projektledelse i praksis med MS-Project
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
SKAT – pixivejledning…
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
GENERALFORSAMLING 2011.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
7. December Fakultetets og dekanens opgaver  Sikre en stabil udvikling og økonomi  Motiverende personalepolitik (medarbejderne skaber fakultetet)
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
KBC/KBCM Stiftende Generalforsamling KBCM/KBC sammenlægning Godkendelse af vedtægter Valg af Formand, Kasserer og Bestyrelse 15. April 2013.
Bilag 4: Oversigt over afsluttede aktiviteter under delprogrammerne Økonomistyring og Økonomisk Balance Dato: 10. april
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Snak med din sidemand om dette et par min.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Refshammer beboerforening
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative Sporkoordinator forandringsproces, Økonomisporet Anette Svejstrup Petersen ØKONOMISPORET Møde med.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Stormøde for økonomi på AU
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 2. marts.
Møde Fakturering af projekter 2016
Opmærksomhedspunkter
Hvordan gik det med økonomien i 2016?
Møde Fakturering af projekter 2016
Introsidernes betydning
Møde Fakturering af projekter 2016
Opmærksomhedspunkter
BUDGET, OPSPARING og LÅN
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Regnskab
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Justitsministeriet Civilstyrelsen Statsforvaltningen Under kr
Præsentationens transcript:

Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011 Københavns Universitet Koncern-økonomi, Regnskabssektionen Enheden for Ekstern Virksomhed Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011

Formål og agenda Formål er på 15 minutter kort indblik/overblik over de administrative processer og forhold som er gældende på KU for forvaltning af eksternt finansierede projekter. Kort omkring omfang og antal af projekter De 4 faser for et projekt på KU Hvad skal jeg prøve at huske

Omfang og antal Vi har 6.071 projekter pr. 11. maj 2011 5.437 Forskningsprojekter (VT50) 453 Ikke-forskning (VT60) 181 Indtægtsdækket Virksomhed (VT) Vi opretter ca. 1.600 nye projekter om året og lukker lidt flere. Omsætning 2010: VT50: 2.000 mio. kr. VT60: 120 mio. kr. VT30: 53 mio. kr.

De 4 projektfaser Helt grundlæggende opdeling i 4 faser Ansøgningsfasen (er overstået) Igangsætningsfasen Daglig forvaltningsfasen Afslutningsfasen KU’s projekter er meget forskellig i forhold til indhold og økonomisk størrelse, men administrativt kan vi godt placere dem alle i de 4 kasser.

Igangsætningsfasen (1 af 2) Oprettelse af projekt i KU’s økonomisystem Isolering af økonomiske transaktioner som gør det muligt for os at vise hvad vi har brugt pengene til. Lagring af diverse stamdata, som vi benytter fx ifm: Placering af indbetalinger Henvendelser fra vores bevillingsgivere Oversigter/indberetninger til bl.a. SKAT Statistikberedskab Generel ledelsesinformation Kvalificering af vores grundlag af drøfte tiltag på (så jo - der er rent faktisk en mening med galskaben) Journalisering

Igangsætningsfasen (2 af 2) Hvad skal I huske på: Der skal oprettes et projekt pr. bevilling I må således ikke genbruge allerede oprettede projekter (med mindre det er en tillægsbevilling) I skal sørge for at der er et reelt juridisk grundlag for at vi kan oprette projektet i ØSS (meget vigtigt) Involvér jeres økonomimedarbejdere tidligt – de har helt styr på dette.

Daglig forvaltningsfasen (1 af 2) Vær opmærksom på bevillingsgivers betingelser: Frister for aflæggelse af faglige rapporter og regnskaber Sørg for at pengene bliver brugt til det som de er bevilget til (jer der har denne viden) Såfremt der er noget der afviger fra det forudsatte så kontakt bevillingsgiver: Det er som regel nemt at få tilladelse – men svært at få tilgivelse Udgifter Sørg for i videst muligt omfang at ramme rigtig første gang i forhold til belastning af udgifter På KU har vi rigtig mange omposteringer Tag fat i ting så tidligt i projektforløbet som muligt Få lavet korrekte regnskaber (økonomimedarbejder)

Daglig forvaltningsfasen (2 af 2) Månedsopfølgning Scanning for helt åbenlyse fejl Kvartalsopfølgning Hold øje med om projektet udvikler sig økonomisk i forhold til det forventede Alle projekter kommenteres og sendes til fakultetet Fakultetet sender videre til Fællesadministrationen for 2. og 4. kvartal (stor interesse fra vores 2 revisioner) Institutledererklæring/dekanerklæring Institutadministrationen/økonomicentret har styr på ovenstående så samarbejd med disse.

Afslutningsfasen (1) Når et projekt er fagligt og økonomisk færdigt i forhold til det oprindelige formål skal det afsluttes i ØSS. Overskud skal retur til bevillingsgiver eller indtægtsføres på VT10: Almindelig virksomhed Underskud skal dækkes af VT10 Man kan ikke direkte bruge overskud fra nogle projekter til at dække underskud på andre projekter. Vi bruger rigtig meget tid på at administrere projekter hvor det oprindelige formål er afsluttet. Lad os flytte fokus over på de aktive projekter

Hvor finder jeg information? I forretningsgang for forvaltning af eksternt finansierede projekter af 17. marts 2010 – (KUnet under Ekstern Virksomhed) Pt. arbejdsgrupper omkring Håndtering af projekter på institut- og fakultetsniveau Retningslinjer for Indtægtsdækket virksomhed (begge forventes færdige i efteråret 2011)

Hvad skal jeg tage med hjem? Involver jeres økonomimedarbejder/-funktion Sørg for at få et juridisk bindende tilsagn/bevillingskrivelse I må ikke genbruge allerede oprettede projekter Vær opmærksom på bevillingsbetingelser og frister Få tilladelse til ændringer – tilgivelse er svært at få Hvis noget ser galt ud - så tag fat i problemet Ram rigtig med udgifter/indtægter Få udarbejdet korrekte regnskaber Journalisering af relevant materiale Få lukket projekterne når det oprindelig formål er slut