Introduktion til AT + AT-1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
NGG.
Rungsted Gymnasium.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En dag med A Vi laver en dag med A – eller måske hellere en hel uge
Læringsstile og lektier
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Almen studieforberedelse
NGG.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Projektopgave klasse.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
1 Introduktion til AT + AT-1 Start med ultrakort intro til skrivemetroen – Har I hørt om den?
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Å.
NGG-INFO 1.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
NGG.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Gymnasiet (Stx)
Det Internationale Område
Årsplan – en kort en lang
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Lavet af zander og Oliver .T
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Velkommen til fagligt samspil
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Introduktion til AT + AT-1

AT Almen studieforberedelse Dagens pointe: Kun gennem kendskab til FAG og METODE kan vi nærme os ”sandheden”

Opgave fra borgmesteren ”Visionær Vind” BILLEDKUNST DESIGN BIOLOGI Profilere Fredericia i forbindelse med Klima-topmødet: Som en kreativ, grøn og nytænkende kommune med fokus på økonomi og udvikling. ENGELSK DANSK MATEMATIK ERHVERVSØKONOMI FYSIK SAMFUNDSFAG Hvilke fag?

Hvad skal du kunne i AT. (nye krav på universitetet og i erhvervslivet Løse opgaver med flere fag: - Hvad handler fagene om? - Hvordan gør man i fagene (metoder)? Arbejde selvstændigt Samarbejde Sætte emnet i historisk og nutidigt perspektiv Tænke kreativt Formidle – skriftligt og mundtligt

Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? AT-undersøgelse Eksempel Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt?

Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Den traditionelle forklaring: Kenyanere og andre, som vokser op i høje højder, kompenserer for luftens lavere iltindhold ved at øge deres evne til at optage ilt - og løber derved hurtigere i længere tid uden at producere mælkesyre og gå kolde.

Hypotese: ”Opvæksten i tynd luft” Forskning/metode: Professor Walter Schmidt og kollegerne i Bayreuth har i et 12 ugers forsøg med 10 kenyanske og 11 tyske eliteløbere aflivet denne teori: »Kenyanernes dominans skyldes ikke højere eller bedre iltoptagelse hos løberne - de har hverken mere hæmoglobin i blodet eller større hjerter end europæiske løbere,« konkluderede Schmidt. Falcificering!

Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? HISTORIE: De har ikke altid løbet så hurtigt! 1985: 44 procent af verdens bedste langdistanceløbere var fra Europa, mens blot 12 procent kom fra Kenya. 2008: 69 procent af verdenseliten kommer fra Afrika, heraf 47 procent fra Kenya Det kan ”den tynde luft” heller ikke forklare!

Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Scott Douglas (am. Forsker): ”In the positive-feedback cycle of Kenyan running — where hard training at altitude builds on genetics, culture, and tradition, and where others' success spurs on each new crop of aspiring runners — monetary motivation is a key ingredient ”

Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? Forklaringen på de østafrikanske langdistanceløberes ovenlegenhed er bedre løbeøkonomi, mindre kropsmasse og tyndere lægge, viser ny dansk og tysk forskning. ALLE KAN SE DET! MEN ER DET ”RIGTIGT”?

Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? AT: Undersøgelse Hvorfor løber kenyanerne så hurtigt? FYSIOLOGEN : Tynd luft! ØKONOMEN : Penge! SOCIOLOGEN : Sociale forhold! ANATOMEN : Tynde ben!

AT Almen studieforberedelse Kun gennem kendskab til FAGENE og METODER kan vi nærme os ”sandheden”

Eksempler på spændende AT-forløb FAG SAG Idræt og religion: Italienske fodboldtilhængere Historie og samfundsfag: Fascisme + Studietur til Rom Samfundsfag og engelsk: Terrorisme Musik, samf. og dansk: Musikvideoer Dansk og biologi: Den globale opvarmning

AT på FG 1.g 2.g 3.g AT 1 AT 2 AT 3 Det hele menneske (Id, mu/dr) Renæssance (Hi, fy, bk) En sag – Årsprøve (Sa, +) Intro til AT Problemformulering Udarbejde og besvare problemformulering 2.g AT 4 AT 5 AT 6 Videnskabsteori/metoder (Da/en, nv-fag) En sag Besvare problemform. Synopsis introduktion Synopsisprøve 3.g AT 7-intro AT 7-sag AT eksamen Nybrud efter 1900 UVM-stillet opgave Synopsisfremlæggelse

Prøver og eksamen i AT 1.g årsprøve: AT-3: Udarbejdelse og besvarelse af problemformulering, der besvares skriftligt 2.g årsprøve: AT-6: UVM-emne. Arbejdet munder ud i en mundtlig synopsisprøve 3.g eksamen: Synopsiseksamen. Består af både en skriftlig (synopsis) og en mundtlig del Ingen afsluttende årskarakter, men én eksamenskarakter, der tæller på eksamensbeviset med vægten 1,5.

AT – 1 Problemformulering: ”Hvad skaber det hele menneske?” Emne: ”Det hele menneske” Problemformulering: ”Hvad skaber det hele menneske?”

AT-1 Intro 10 lektioner: 3 musik/drama 5 idræt Afrunding Lille skriftlig opgave

Præsentation af skriftligt produkt I får hver en problemstilling der skal besvares skriftligt 3-5 forskellige problemstillinger i drama eller musik Elevtimer: ½ time Besvarelsen medbringes til den sidste lektion 18

Akrobatikkonkurrence Hver klasse skal i fællesskab kunne stå med kun 12 berøringsflader på jorden En klasse i F5 En klasse udenfor F5 Klasserne viser hinanden hvordan det gøres til sidst i F5

Ulrik Wilbeks personlighedsanalyse En metode til at analysere 4 forskellige kvaliteter hos ”det hele menneske” Ulrik Wilbek analyserer landsholdsspillere ved hjælp af en test med 55 udsagn, som spillerne skal forholde sig til Resultatet af analysen anvendes i udtagelse af spillere samt udviklingen af den enkelte spiller

Ulrik Wilbeks personlighedsprofiler Rød: Præstation - Utålmodige Sejrsvilje ”Krigere” Ambitiøse Grøn: Kreativitet Søger variationen Eksperimenterer Impulsive Grå: Struktur Søger sikkerhed i: Rutiner Regler Statistikker Blå: Social Tolerante Harmonisøgende Sensitive Hvilken profil tror I følgende spiller har på banen? Kasper Hvidt, Lars Christiansen, Bo Spellerberg og Mikkel Aagaard

Ulrik Wilbeks personlighedsprofiler Et team har brug for det rette mix af alle 4 kategorier for kunne yde de bedste præstationer Alt efter arbejdsopgaven udvælges personer med den mest optimale profil til opgaven Skal der følges en planlagt strategi sættes grå spillere på banen I en presset situation hvor man er lidt nede kan de grønne spillere lave helt uventede ting Man kan have forskellig personlighedsprofil alt efter situationen man befinder sig i. Den grå revisor kan være rød kitesurfer i fritiden Lars Krogh Jeppesen er rød på banen men blå udenfor banen Snak med sidemanden om hvilken profil I har i forskellige situationer + i akrobatikøvelsen

Svømmesangleg - hvis der er tid… TEKST: FAGTER: Svømme, svømme, 2 svømmetag I en svømmehal. Tegn firkant med hænderne Hvor der er varmt tør sved af panden Hvor der er koldt gnub skuldre med hænderne I en svømmehal Tegn firkant med hænderne Dykke, Dykke Små dyk med samlede hænder Dykke på bunden ned Dybt dyk med hænderne Åh jeg ville ønske gå rundt om sig selv og skiftevis jeg ku’ blive ved og ved løft armene

Svømmesangleg 1. gang synges alle strofer 2. gang mimes 1. strofe, resten synges 3. gang mimes 1. og 2. strofe osv… Sidst mimes alle strofer kun med fagterne. Der sluttes af med at synge hele sangen med fagter til. Hvordan det er at stå og synge/fægte foran de andre? Hvorfor er det svært?