Den autonome og sansende hjerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Hjerte-kar sygdomme Det SYGE hjerte.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Den sansende hjerne Neurokonference 2011.
Hos reptiler er der et stærkt motiv for kamp om overlevelse, men hos pattedyr er der lige så entydige holdepunkter for, at biologiske tilpasningsprocesser.
I dag er temaet Visualisering
Neurologiske lidelser og skader Neurointensive problemstillinger
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Den præfrontale og tænkende hjerne.
Specialbørnehaven Børnehuset Sønderskov
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Specialpædagogisk massage
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Oplæg ved Steen Hilling, D. 20 marts 2013
TERM modellen Introduktion til øvelse
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Ortopædist Uddannelsen Af Ali Ghotbi
Forening af krop og sind
Audiovisuel betydning
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Thomas Milsted. Thomas Milsted Generalsekretær Tlf:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Selvbeskyttelsesstrategier og regression
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Børns udvikling Tamim harise.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et mærkeligt skib.
Nervesystemet S. 5. Dka.
Målet med hjerterehabilitering
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Anatomi & Fysiologi VII Nervesystemet
TRÆK VEJRET.
Relations kompetencer
Affektregulering og mentalisering
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Daniel Stern Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra og op, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
~Velkommen ~ Et liv i balance. TINGENE BLIVER IKKE BEDRE – DU FÅR DET BEDRE.
Dagsorden:  Grounding med ballstick  Fremlæggelse af kropstegninger  20 hurtige til professoren  Anden underviser  Meebook-forløb omhandlende huden.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
…………Skal blive så dygtige som de kan
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Nervesystemet S. 5. Dka.
Personlig stof- og alkoholpolitik
Centralnervesystemet
Grænser.
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Kroppen i samtalen og relationsarbejdet
Stress 2019.
torsdag den 11. april 2019 Basen
Nervesystemet CNS Funktion:
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Den autonome og sansende hjerne

De neurale fibre Efferente nervetråde: - Motoriske Transmitterer instruktioner fra hjernen til kroppen Afferente nervetråde: - Sensoriske Transmitterer sensorisk information fra kroppen til hjernen

Thalamus Ægformet struktur, som udgår fra toppen af hjernestammen og muliggør samtidig brug af sanserne Relæstation for alle fiberforbindelser fra kroppen og sanseorganerne til cortex og det limbiske system Modtager sensoriske impulser fra hele kroppen, undtagen fra lugtbanerne, og fordeler dem til neocortex og det limbiske system. I den præcorticale hjerne var den ansvarlig for at modtage og behandle information fra den ydre verden, mens basalganglierne tog sig af motorisk adfærd og handling

Insula Indeholder et neurobiologisk kropskort. Området registrerer kropsfornemmelser Videresender informationer om kropslige tilstande (fx klump i halsen, sommerfugle i maven, skær i hjertet osv.) til dele af præfrontal cotex, bl.a. gyrus cinguli

Insula Insula er med til at skabe oplevelsen af et somatisk selv Spædbarnet evne til at skelne mellem egen berøring og andres berøring skyldes, at dele at insula er aktiv fra fødslen Insula spiller en vigtig rolle for både at fornemme sig selv og evnen til at skelne mellem sig selv og andre

Sensoriske del Proprioception: Vestibular: Fortæller hvor forskellige dele af kroppen befinder sig i tid og rum Kommunikerer om kropslige tilstande (fx klump i halsen, sommerfugle i maven, skær i hjertet osv.) Vestibular: Regulerer balance sansningen og tyngdepunkts- fornemmelse

Vi er født med kapaciteten til at erfare hvad andre erfarer Vi er født med kapaciteten til at erfare hvad andre erfarer. Vi fastholdes af andres nervesystem og deltager således i deres erfaringsverden. Spørgsmålet er, hvordan vi undgår at det sker, så vi ikke hele tiden fastholdes i andres nervesystem. Daniel Stern

Spejlneuroner Spejlneuroner blev opdaget af forskerne Rizzolatti, Fadiga, Fogassi og Gallese i 1990’erne De blev først fundet i præmotorisk cortex, men er nu også opdaget i områderne: insula, den forreste del af gyrus cinguli og STS (sulcus temporalis superior)

Er du mors lille dreng?

Spejlneuroner Spejlneuroner skaber en implicit intuition, som gør det muligt at forudsige handlinger Programmering af handle- og følesekvenser danner et fælles intersubjektivt handlings- og betydningsrum

Subliminal stimulation Beredskabet til at spejle et andet menneskes følelsesmæssige udtryk registreres ikke eksplicit (bevidst) og er ikke underlagt viljens kontrol.

Subliminal stimulation Venligheds- og smilemuskel (musculus zygomaticus major) Bekymrings- og irritationsmuskel (musculus corrugator supercilii) Forsøg foretaget af Ulf Dimberg

Spejlingsudtryk På grund af manglende indøvning sker der ingen udvikling af spejlende ansigtsudtryk hos blinde Barnet spejler også auditive udtryk ved at efterligne andres stemmeudtryk med egne artikulationer Evner kan kun udvikles, hvis de stimuleres og på en passende måde aktiveres ud fra biologiske anlæg, der står til rådighed fra genernes side

Spejlneuroner Løfter det oplagrede handlingsprogram ind i vedkommendes indre forestillinger Gør situationer forudsigelige, uanset om de er gode eller dårlige Når en situation ikke kan forudsiges, og en intuition ikke kan hjælpe opstår der en stressreaktion

Spejlingsprocesser Forudsigelighed er grundlaget for fortrolighed Systemet af spejlneuroner er et socialt orienteringssystem Når orienteringssystemet forsvinder, betyder det uberegnelighed og fare I faresituationer aktiverer kroppen selvbeskyttelsesstrategier De sociale omgivelser må stille de signaler til rådighed, som spejlsystemerne har brug for

Angst og anspændelse Angst, anspændelse og stress reducerer spejlneuronernes signalrate massivt

Det neurologiske spejlsystems udvikling Hvis ikke barnet får mulighed for at skabe relationer i løbet af dets første par leveår, hæmmes spejlsystemets funktionsdygtighed

Regulation i den autonome hjerne Arousal: En energi som har sit udgangspunkt I CNS Hedonisk tone: Et arousal kan opleves eller opfattes enten positivt eller negativt. Den subjektive oplevelse af arousal. Vitalitetsaffekter: Forbigående affektive kvaliteter, som er forbundet med dynamiske, kinæstetiske udtryk, som fx eksplosiv, brusende, aftagende osv.

Hedonisk tone Et arousal niveau kan enten erfares negativt eller positivt. Det har at gøre med det oplevede niveau af at noget er behageligt eller ubehageligt. Ved erfaringen af arousal er man optaget af de subjektive træk mere end de adfærdsmæssige processer.

Telisk fase Lav arousal foretrækkes og opleves behagelig, hvorimod høj arousal opleves ubehagelig. I den teliske fase foretrækkes ro. Glæde og anspændthed kan opleves ubehagelig. Den teliske tilstand kan karakteriseres som en arousal undvigende tilstand.

Paratelisk fase Høj arousal foretrækkes og opleves behagelig, mens lav arousal opleves som kedsomhed (ubehag). I den parateliske fase opleves høj arousal som spændning (spændende). Den parateliske tilstand kan karakteriseres som en arousal søgende tilstand.

Det autonome nervesystem Består af det sympatiske og parasympatiske nervesystem Bevarer kroppens homeostase Fungerer i balance og reciprokt Begge systemer er altid aktive

Det sympatiske nervesystem Aktiveres ved interesse og stress tilstande Forøger hjerterytmen, åndedrætsrytmen, pupiller udvides, blodtrykket stiger, blodet ledes til musklerne og nedsætter fordøjelsen og spytsekretionen nedsættes

Det parasympatiske nervesystem Aktiveres ved hvile og afslapning Kan aktiveres ved følelser som sorg, skam og flovhed Nedsætter hjerterytmen, åndedrættet bliver langsommere og dybere, pupillerne sammentrækkes og huden bliver varm og får farve Fordøjelses processen igangsættes og spytsekretionen stiger Gråd og tårer er forbundet med parasympatisk aktivering

Gensidig aktivering af det sympatiske og parasympatiske nervesystem Ved ekstremt livstruende situationer, kan begge systemer aktiveres til et ekstremt niveau Som at træde på bremsen og speederen på en gang Kan forårsage immobilisering ”freeze” Tegn på gensidig aktivering: Bleghed (SNS), spredt rødmen (PNS) Langsom hjerterytme (PNS), hurtig hjerterytme (SNS) Vidt åbne pupiller (SNS) Langsom åndedræt (PNS), hurtig åndedræt (SNS)

Den polyvagale teori Det vegetative umyeliniserede vagussystem: Freeze (gå-død) adfærd (Aktivt fra fødslen) Sympatisk nervesystem: Kamp/flugt adfærd Hæmmer det vegetative vagale system (Aktivt fra fødslen) Det mammale myeliniserede vagussystem: Justerer engagement og disengagement, bl.a. gennem ansigtsudtryk, vokalisering og gestik Hæmmer sympatisk aktivitet (Modnes gennem de første 6-8 uger) (Stephen Porges)

Balancering på hjernestamme niveau Arousalregulering Timing/rytme Imitation/spejlneuroner Regulering af hjernekemi Sympatisk aktivitet – motivation Parasympatisk aktivitet – ro og fordybelse Vejrtrækning

Psykoterapeutisk område Registrering af arousal niveau Registrering af hedonisk tone og vitalitetsaffekter Sanseintegration Proprioception Zoner med større følsomhed, svaghed, spændinger eller stivhed Skabe fokus på sympatisk/parasympatisk aktivering