PROGRAM Lidt praktisk morgenøvelse Gruppe 1 fremlægger Pause

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Advertisements

Retorik. Inventio. • Inventio er den ide-genererende fase, hvor man finder sine argumenter 2. og indsamler viden om sit emne. 3. Inventio kan både være:
At forholde sig professionelt Anne Skov
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Ledelse i Praksis – 4. aften
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
AT-1 - efterspil 2013.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Sprog/billeder på Internettet
Corporate Identity og Branding
Levende Kommunikation
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Historier fra et demonstrationsprojekt
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Appelformer Logos, etos og patos.
Design af hjemmeside til udsatte børn
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Præsentation af Det retoriske kompas
Ondskab
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Kommunikativ sprogfærdighed
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Argumentationsteori.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
Afslutning og opsamling
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Formidling 22. Oktober 2007.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
The Rhetorical Situation
KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER
Pia Svejgaard Pedersen
VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Aristoteles’ fem faser
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
DEN GODE STIL.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

PROGRAM Lidt praktisk morgenøvelse Gruppe 1 fremlægger Pause Perspektiver på retorik – strategisk komm. Kort øvelse Frokost Øvelser

SIDST TILKOMNE navn studiebaggrund kurser taget på ITU specialeplaner andet?

WHERE THE ACTION IS http://digitalretorik08.wordpress.com (nu med øvelser) 3

MORGENØVELSE SPOT THE CELEBRITY (figur 2.3 i Wilson/Ogden, transfer/testimonial)

RETORIK DEFINITION(ER) “…rhetorical study, in its strict sense, is concerned with the modes of persuasion. Persuasion is clearly a sort of demonstration, since we are most fully persuaded when we consider a thing to have been demonstrated” (Aristoteles) ”Hvergang vi ønsker at fremstille et anliggende for vore medmennesker og delagtiggøre dem i det, foreligger der således en retorisk og dermed en hensigtsbestemt (intentionel) situation, uanset om tilhøreren i øvrigt forholder sig tilsluttende eller afvisende. Retorik er hensigtsbestemt tale” (Jørgen Fafner) målrettet kommunikation ------- intention/virkemidler

OMRÅDER Retorisk teori Retorisk analyse Retorisk praksis

TO FORSTÅELSER AF RETORIK praksisfag (kunsten at forføre, overbevise) kommunikationsteori med bestemt syn på forholdet mellem menneske, sprog og erkendelse:

FORSTÅELSER AF RETORIK ... sprog/tale: kan ikke adskille sprog/fænomen sprog konstruerer virkeligheden, vi erkender virkeligheden gnm sproget .... mennesket i centrum .... holistisk forståelse af komm.situationen

FLERE DEFINITIONER ”Rhetoric is a primarily verbal, situationally contingent, epistemic art that is both philosophical and practical and gives rise to potentially active texts.” bredt tekstbegreb holistisk syn på skabelsen af teksten: ”rhetor” OG ”auditors/audience” (også som forhandling) ”potentially active”: rhetor vil handle: påvirkning af holdning, adfærd primært afhængig af ord (UK-verbal)...tegn?! situationsafhængig: kairos

FOKUS PÅ ”PRÆSENTATION” en lære om form & sammenhæng mlm form/indhold forskydning fra fokus på indhold til fokus på præsentation af indhold (som analyseobjekt) ikke hvad, men hvordan ”the text must do the job” konstrueret afsender/modtager, forfatterstemme, ”implicit læser” manifestation/funktioner “in place of a hermeneutics we need an erotics of art” (Sontag)

5 GRUNDLÆGGENDE PRINCIPPER Mennesket: Helhedssyn (skelner ikke skarpt mellem fornuft og følelse) Sprog: Sprog og erkendelse er uadskillelige Troværdighed: Er noget man har og skaber Dygtighed: Kræver aktivt engagement (ikke kun læsning) Mundtlighed: Effektiv tale kræver forståelse og sprogfornemmelse Fafner: Retorikkens brændpunkt

Retorikkens elementer rhetorica docens + rhetorica utens Præmisser Kanon Retorisk situation Publikum Pisteis Logos Ethos Pathos Inventio (om hvad) Dispositio Elocutio (hvordan) Memoria Actio

RETORISK SITUATION/KAIROS (Bitzer) exigence, en mangel, behov for en retorisk tekst (ex. død = eulogy, opfindelse = videnskabeligt paper) mennesker (audience), der har grund til at at bekymre sig/investere i situationen visse ”bånd” (constraints): publikums tro og viden, hvad der er passende, ens rygte Vatz kritik: de 3 er ikke apriori given, de skabes også af retorerne som ”aktiverer dem” ved at inkorpere dem i deres text

Publikum I primært/nærværende & subsidiært/medieret fra kanyleteori til moderne receptionsteori (publikum som medproducenter) ”diskursivt community” som alternativ (f.eks. akademisk, ”dansk”, hip-hop) (Covino & Joliffe)

Publikum II PR perspektivet (Wilson/Ogden) ”public opinion is the collection of beliefs, attitudes and opinions expressed by the majority of indivuals within a particular group or public about a particular issue or topic of interest to the individuals in that group” (kerneværdier, overbevisninger=> holdninger + self-interests) ”the message itself may not be designed to persuade, but the targeted publics may need to be persuaded to pay attention to the message” (p. 31) behaviour: the ultimate objective?!!

Appelformerne Af Pisteis (pl)/Pistis (sg): bevis, appel Logos: Appel til forstand og fornuft (neutralt ordvalg og anonym stil afdæmpet og behersket fremførelse) eks. undersøgelser der viser, sukker fører til fedme Ethos: Appel gennem egen troværdighed og tillidsvækkende egenskaber (opfattelsen af retorens egenskaber) eks. jeg er uddannet læge, jeg har selv tabt mig ved at skære ned på sukkerindtag Pathos: Appel til vrede, glæde, ophidselse, medlidenhed eller munterhed (værdiladet ordvalg) eks. video med ulykkelige børn på julemærkehjemmet

RETORIKKENS AKTUALITET? Kjeldsen: Om retorikken i mediesamfundet multimedial (semantisk) ikke en konkret afsender ikke intentionel i trad. retorisk forstand (f.eks. populærkultur) flow/bricolage [fragment, soundbite] flerstemmighed medierede ytringer (– i stigende grad medieret publikum?!) + ethos & intimisering, visuel & auditiv orientering Jens. E. Kjeldsen: Retorikk i vår tid, 2006

RETORIKKENS AKTUALITET? stadigt anvendeligt begrebsapparat spor af retorisk tankegang eller praksis går igen i andre kommunikationspraksisser (cf Jakobsen f.eks.)

RETORIK, PR OG STRATEGISK KOMM CORPORATE COMMUNICATION I BRED & MODERNE FORSTAND ”VIRKSOMHED” SOM F.EKS ETISK og MORALSK ”BRAND” kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål VISION generelle procedurer/tiltag for at nå målet (f.eks. etablere/redesigne/udvide website //kampagnesite ressourcer, drift, ”målgruppe”, ”persuasive strategies” TAKTISK NIVEAU (PLANLÆGNING AF PRODUKTIONSPROCES kairos, brug af appelformer, materiale, stil, billedsprog osv, OPERATIONELT NIVEAU (RETORIK I PRAKSIS) Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003

RETORIK OG KULTUR ændringer i kommunikationsformer/ teknologier => ændrer kulturen i sig selv f.eks. fjernsynsmediet => uformel intimssfære, den lille skærm, flytte grænser offentligt/privat => øget fokus på ethos forskellige medier, retorisk fokus forskelligt (f.eks. deiksis, etablering af afsender) digital retorik: behov for nyt supplerende begrebsapparat (”retorisk konvergens”, ”multisemantisk”)

ANALYSE

http://www. nwprogressive http://www.nwprogressive.org/weblog/2008/01/barack-obamas-speech-in-new-hampshire.html

VÆRD AT OVERVEJE kairos: efter valg, nr 2 inventio: overbevise om at fortsætte, kan stadig vinde (”håb”) etablering af et fælles ”vi” og en fælles sag gennem henvisning til historisk materiale publikum: primært: supportere (opmuntring) sekundært: tv-seere, netbrugere (overbevisning) elocutio: ethos: respekt for modstander, pathos - identifikation, nationalfølelse via intertekstuel reference til USA ”immigrationshistorie”, ”the spirit of a people”, ”si, se puede” & forfatning, ”plain folks” logos: ”footage” som bevis for hvad han siger tekstfortolkning: implicit dikotomi: forandring vs stilstand (obama er som amerikanerne vs englændernes koloniherredømme), metafor ”blazing a trail through the darkest night” (pioneer), stilistiske verbale virkemidler: anafor/repotia/palilogia ”det brede vi” understreges også visuelt: http://www.youtube.com/watch?v=8dzHDzvTfzQ musikvideo som viral ”endorsement”/repetition

KOMMENTARER/TANKER. DAGENS TEKSTER [EVT KOMMENTARER/TANKER? DAGENS TEKSTER [EVT. 10 MIN ØVELSE: hvordan forstår jeg nu retorik?]

NÆSTE GANG LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 3 (SE KURSUSPLAN – LOSH LÆGGES OP SENT FREDAG) GRUPPE 2 PRÆSENTERER LANHAM TEKST

GRUPPEPRÆSENTATION identificer og præsenter tekstens hovedargument & tese hvordan underbygges dette argument? er I enige eller uenige? argumenter hvorfor - og cf. ovenstående: find og præsenter et website, der illustrerer tekstens pointe(r) eller modbeviser dem (ikke et fra teksten!) ca 15-20 min