Hvad vil jeg svare på? •Er forbrugeren tilfreds? •Kan branchen gøre det lidt bedre?
Forbrugerområdet Forbrugerrådet Erhvervsministeriet Forbrugerstyrelsen Forbrugerklagenævn Forbrugerombudsmand Forbrugerinformation Privat Offentlig
Beskeden respekt for kunden Problemer: –for dyrt, for dårligt, for sent, forkert –ingen koordinering af håndværkere –ringe information til kunden Løsninger: –bedre aftaler og information (fx standard- checklister) –bedre koordinering af arbejdet –fælles ankenævn for håndværkere
Beskeden konkurrence Problemer: –kartelsager i dele af branchen –leverandør-monopoler eller det der ligner Løsninger: –bedre prisgennemsigtighed (materialer, timepriser, etc) –lette adgang for nye og/eller udenlandske konkurrenter
Beskeden innovation Problemer: –ingen væsentlig læring og produktudvikling –”ikke tradition for at produktudvikle efter forbrugerens behov” Løsninger: –flere standardproduktpakker? –øget brugerinddragelse –øget brug af e-værktøjer for at synliggøre tegninger
Hvad har jeg sagt? •Byggebranchen tager ikke forbrugerne alvorligt •Det kan bl.a. ændres ved: –de professionelle afstemmer forventninger –bedre og skriftlige aftaler –øget brugerinddragelse ”før og under” –der laves et fælles ankenævn