Hvilke typer af budgetposter har boligafdelingen indflydelse på ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PengeSpillet.
Advertisements

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
VELKOMMEN TIL INFORMATIONSMØDE PRØVESTENENS VINDMØLLELAUG.
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Selvejende institutioner i Danmark
Folkeoplysningsloven •En frivillig folkeoplysende forening, der er godkendt i henhold til Folkeoplysningslovens bestemmelser i § 4 stk. 2, er berettiget.
Regnskabet 2007 KontoRegnskab 2007Budget 2007 UdIndUdInd Kontingent Administration D & V – andet D & V – belysning
Solcelleanlæg – for private
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Beboermøde
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
VE-anlæg Introduktion.
Fællesmøde april punkt 6 1 Berettigede forventninger til huslejen i Kløvermarken •Fællesmøde nr 140 pkt 6 •Notat af Niels Peter Rasmussen.
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
REGNSKAB 2009 (PR møde d. juni 2010, PB/SH/ØU) Oprindelige budget (primo 2009) kr Resultat for 2009kr Estimat for året var (pr. dec.
Weekendkonference 8.kreds 26. oktober2012 Fondens rolle og muligheder på et trængt boligmarked med tomme boliger.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Velkommen til Grundkursus Tema 2 Afdelingsbestyrelsen på arbejde
AlmenBolig+ - Informationsmøde
Nr. 1 SKAT – vedvarende energi anlæg Ved Erik Christensen.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
B OLIGSELSKABET S JÆLLAND M ANDAG 27. OKTOBER 2014 Chef for Drift Torben Simonsen.
Menighedsregnskab Nationalrådssamling, Vejle, 2010.
Almen praksis som forretning
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Egenkapital og privatforbrug
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
SAB seminar 15. september 2013 Demokrati, adfærd og værdier.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Socialudvalget Temamøde 21. september Anvendelse af 2,7 x 2 Tre forslag og vurdering i forhold til Plejens budget.
Introduktion Seminar 9. maj 2012  Det videre forløb for de støttede udviklingsprojekter  Muligheder for støtte til realisering DET GODE BOLIGLIV støtter.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Arbejdsweekend i 5.kreds Gl. Skovridergaard i Silkeborg.
Budget 2010 Nationalrådssamling, 2010, Vejle. Indtægter Budget 2010Real 2009Budget 2009 Primære indtægter: Bidrag fra menighederne
Ny friplejeboligordning. Evaluering af friplejeboligordningen pegede på: Uhensigtsmæssigt med genudbud hvert 10. år Et ufleksibelt afregningssystem Nogen.
Generalforsamling Budget for 2006 Konto oversigtBudget 2006 Porto3500 Bestyrelsesmøder1200 Generalforsamling4500 Kopier3000 Telefon formand1200.
Præsentationskursus i København og Vejle den 3. og 10. maj 2016 Landsbyggefondens regnskabsindberetningssystem Evy Ivarsson Nielsen.
Dispositionsfonden Udamortiserede lån 100 % 1999.
Inklusionsboliger Bolignetværksmøde den 24. februar 2016.
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
Lejerbo / EY Hvad kan vi bruge revisionen til? Jesper Jørn Pedersen og Christian Thuesen 14. november 2015.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Tømmergården april 2016.
AlmenBolig+ - Beboermøde I Balders Have - 5. januar 2016.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Brædstrup Disposition Samfundets udfordringer – er vores udfordringer. Hvad gør vi i Lejerbo. Hvad sker der i regionerne.
Sundbakken -brugergruppemøde den 26. april 2016 Sundbakkens studietur til Seniorbofællesskabet Trekanten.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Akademimøde - Sådan er fsb’s økonomi skruet sammen.
Baldershus Forslag til budget 2017.
ForeløbiG hELHEDSPLAN
Kursus i drift og økonomi 2017
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Søndermarken Status på helhedsplanen
Beboermøde om Stougårdens helhedsplan
Karen Mosbech NYTÅRSKUR.
Baldershus Forslag til budget 2018.
Dilemma for nybyggeri Maksimumbeløbet skal overholdes!
Repræsentantskabsmøde BS’61
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
Informationsmøde På Malling Kro Torsdag d. 6. december 2018
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Byggeskadefonden, oprettet ved lov i 1986
Karen Mosbech NYTÅRSKUR.
Præsentationens transcript:

Hvilke typer af budgetposter har boligafdelingen indflydelse på ? NETTOKAPITALUDGIFTER = betalinger på de oprindelige lån til finansiering af det oprindelige byggeri EKSTRAORDINÆRE UDGIFTER = betalinger på lån til forbedringsarbejde mv. OFFENTLIGE OG ANDRE FASTE UDGIFTER = skatter, afgifter, pligtmæssige betalinger til LBF og administrationsbidrag + el og varme fællesarealer, målerpasning og renovation HENLÆGGELSER = til planlagt vedligeholdelse og til at imødegå tab (fraflytning) VARIABLE UDGIFTER = renholdelse, almindeligt vedligehold, vaskeri, fælleshus og fornyelser

Om nettokapitaludgifterne (konto 105,9) = betalinger på de oprindelige lån til finansiering af det oprindelige byggeri Når lån er betalt (udamortiserede): For byggerier fra før 1999 2/3 til LBF & 1/3 til Dispositionsfond For byggerier efter 1998 1/3 til LBF, 1/3 til Dispositionsfond & 1/3 til Nybyggerifonden Landsbyggefonden (LBF) til fremme af det almene byggeris selvfinansiering Der opereres med ”tre kasser”: Trækningsretten, Landsdispositionsfonden og Nybyggerifonden Dispositionsfonden (AL2bolig): Tilskud/lån til afdelinger Nybyggerifonden (under LBF): (Oprettet1998) Til etablering af almene boliger i fremtiden

Om de pligtmæssige betalinger - foruden skatter og afgifter - under Offentlige og andre faste udgifter (Konto 106-113,9) Administrationsbidraget (konto 112) Administrationsbidragets størrelse fastsættes ud fra boligorganisationens budget, der godkendes af hovedbestyrelsen. Også AL2boligs budget skal gå i 0. Bidraget til Dispositionsfonden (konto 112) Dispositionsfonden = sikkerhedskapital i forhold til uforudsete hændelser og støtte til projekter, her prioriteres energi- og tilgængelighedsforbedrende indsatser. Yderligere skal dispositionsfonden fra 2014 dække udgifter til fraflytningstab, som overstiger de 313 kr. pr. lejemål, som afdelingerne selv hæfter for. I lovgivningen er der specifikke krav til dispositionsfonden. De disponible midler skal mindst udgøre kr. 5.480 pr. lejemålsenhed. AL2bolig opfylder pt. ikke kravet.

Om de pligtmæssige betalinger - foruden skatter og afgifter – under ”Offentlige og andre faste udgifter” – Generelt om indbetalinger til LBF Indbetalinger til Landsbyggefonden/LBF herunder A-indskud og G-indskud (konto 113) 2/3

Ingen indflydelse (lovbestemt) Budget 2014 Budget 2013 Regnskab 2012 Nettokapitaludgifter = betalinger på de oprindelige lån til finansiering af det oprindelige lån 2.055.000 2.055.280 Ekstraordinære udgifter = lån til forbedrings-arbejde mv. 210.000 180.000 190.711 Offentlige og andre faste udgifter = skatter, afgifter, pligtmæssige betalinger til LBF og adm. bidrag 684.000 631.000 595.877 I alt 2.949.000 2.866.000 2.841.868 Har vi den standard, vi vil have?

Begrænset indflydelse Budget 2014 Budget 2013 Regnskab 2012 Renovation 146.000 160.000 154.833 El og varme til fællesareal 7.000 6.000 Udgifter til kollektiv varmeforsyning 18.000 25.000 22.725 Målerpasning mv. 8.000 3.906 Planlagt vedligehold 605.000 520.000 490.000 Istandsættelse ved fraflytning A-ordning 250.000 190.000 Tab ved fraflytning 100.000 30.000 I alt 1.059.000 1.070.000 897.464 Har vi den standard, vi vil have?

Poster med indflydelse (Konto 114-119) Budget 2014 Budget 2013 Regnskab 2012 Renholdelse 398.000 386.000 374.942 Almindelig vedligeholdelse 190.000 182.000 223.094 Fællesaktiviteters drift 70.000 54.948 Drift af møde- og selskabslokale 60.000 75.000 46.801 Diverse udgifter 64.000 66.000 44.937 I alt 782.000 779.000 744.722 Har vi den standard, vi vil have?

Om overskud/underskud udligne tidligere års evt. underskud overføres til resultatkonto, der afvikles over tre år Underskud skal altid afvikles hurtigst muligt, og derfor budgetteres afviklet, typisk indenfor tre år.

Beboernes indflydelse Her har du ingen indflydelse (lovbestemt) Her har du begrænset indflydelse Her har du indflydelse