Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

TPG handleplans-skema
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
5 IT-didaktiske principper
Nyt rum til læring og udvikling på SDU
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Mobil e-læring på PDA hos unge med 'særlige behov' - et pilotprojekt Netværket IKT og Læring, Aalborg Universitet 26. oktober 2006 Brian Møller Svendsen.
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Almen studieforberedelse
Digitale medier og mobning
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Temasession: ”IT i hjemmet” Summit ’05 ”Mediekonvergens og interaktivt tv” Forskningsassistent Maria Hunosøe-Johannesen Knowledgelab, Syddansk Universitet.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Fællesmøde – torsdag den 13. september
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Evaluering af mobil e-læring
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Nyt enkelt inkluderende læsekoncept Rune Ørum ITECH ApS.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Matematik afgangsprøve 2013
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Elektronisk opgaveaflevering og -retning
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Planlægning, proces og evaluering
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
ELEVINTRA På Skoleintratræf Hvad skal vi nå? Bruge Elevintra til at: Differentiere Dokumentere Evaluere Ved hjælp af billeder, lyd og tekst.
Workshop ”Brugergrænseflader” Summit ’05 Marianne Graves Petersen, ISIS Katrinebjerg & Maria Hunosøe-Johannesen, Knowledgelab.
15. april 2004 Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
Velkommen! Smartphone-navigation og brug af iPads i dagligdagen IKT-messen oktober 2012 Daniel Gartmann IKT-konsulent. Instituttet for Blinde og.
Vision mission værdier handleplaner
ViTre til MAC TalkingWeb. ViTre til MAC Version 1: (ViseOrd) Hjælpeprogram der kører i baggrunden. Oplæsning med highlight i ViTre læsevindue. Læsehjælp.
Podcasting – hvad er det og hvilke muligheder giver det? Thomas Ryberg (Ph.d. stud.) E-Learning Lab, institut for kommunikation Hum.fak, Aalborg Universitet.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Gruppearbejde - podcast Produceres senest mandag den 22. oktober Hvis man i grupperne vælger at ”arbejde hjemme” denne dag, skal Torben have besked.
E-handel og online service
Netplan A/S.
Akut behandling - i fremtiden er vi langt klogere!
Oplæg til CMUs konference 15.november 2017
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Præsentationens transcript:

Projekter under mobil e-læringspuljen

 Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg Universitet  Randers Central Sygehus  Vitus Bering  VisioGuide, Transportbranchen, Innovisio  VUC Sønderjylland  Aabenraa Kommune, Social- og Sundhedsskolen  Ørestad Gymnasium  Apple  Københavns Universitet  Motto, SBI, Sensus m.fl. De 7 projekter

Definition af mobil e-læring?  Vi har en løs definition af mobile teknologier i denne sammenhæng  Vi fokuserer på arbejds-/læringssituationen, ikke på teknologien  Er der tale om mobile medarbejdere?  f.eks. på mobilt pleje- og servicepersonale, med- arbejdere inden for transport, politi, rednings-tjenester osv.  De fleste projekter benytter enten:  Lommecomputere (PDA’er)  Mobiltelefoner / smartphones  Bærbare medieafspillere

Eks. 1: VUC Sønderjylland  Tager udgangspunkt i eksisterende teknologi, her SOSU-medarbejderes PDA’er/smartphones  Social- og sundhedsskolen genererer indhold (billeder, tekst, tale og videoklip) som placeres i en mediedatabase.  Herfra er det muligt for lærere ved SOSU-skolen og VUC at trække på disse medieelementer, når de udvikler nye materialer i forfatterskabelonerne.  Sundhedspersonalet ved kommunen kan derefter abonnere (podcast) på de udviklede læringsobjekter, så de kun modtager netop det, der er relevant.

Eks. 2: Ørestad Gymnasium  Elever og lærere i en klasse udstyres med en bærbar computer samt en MP3-afspiller.  Lærere og elever kobles på site med RSS- understøttelse, men som kun er tilgængeligt for de lærere og elever, der tilhører gruppen.  Lærerne producerer oplæsninger, oplæg, egentlige stofgennemgange og feedback på elevarbejde osv., der alt sammen offentliggøres som podcasts.  På samme måde laver eleverne oplæsninger, fremlæggelser, opgave kommentarer, elevevalueringer osv. som podcasts.

Eks. 3: Københavns Universitet  Mobil e-læring for læsesvage byggearbejdere  Anvender mobil terminal m. indbygget kamera  Ud fra et billede af teksten læser terminalen teksten højt  Brugergrænseflade med ikoner og tegninger  Læseundervisning via e-læring, herunder adgang til en lærer  Computerspil/visualisering kan indgå og lette læsetræningen  Kombineres med forskning i bl.a. sprogteknologi