Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Automatic Delivery Rewards Hovedtræk. Automatic Delivery Rewards •ADR eller Automatic Delivery Rewards er et program, hvor en distributør eller kunde.
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Dato og tid • 13. juli juli 2013 – Mulighed for selv at rejse videre – To landsdele har turer der støder til… • Tidligt om morgenen d. 13. til sent.
Svaneke, 21. maj 2013.
En styrket indsats mod piratkopiering Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen Industriens Hus den 14. marts 2008.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fyraftensmøde 6. februar 2014 med Rasmus Prehn på Efterskolen i Rønne Bornholms Passagerforening blev oprettet for næsten 30 år siden. Hovedformålet, dengang.
”Digitalisering & Lokalebooking ”
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Forventninger til markedet for brændselsflis Markedsmuligheder for pil
Tegning af en grafen 1) Hvis der skal tegnes i hånden: Lav et sildeben og sæt punkterne ind i et passende koordinatsystem. Brug her x-aksen til at vise.
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
Rejsen går til… CANADA .
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Indeks 90 Indeks 88 Indeks 90 Indeks 87 VOD estimat (Wilke analyse) Indeks 90 Indeks 87 Hvis vi medregner værdien af VOD markedet, befinder vi os faktisk.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Er du én af de ca efterskoleelever, der i år skal have forlænget sit efterskoleophold med en ekstra uge??....
Oplevelses Booking Alle Fyns turistoplevelser samlet i én butik Oplevfyn.dk Vi giver vores gæster mulighed for at planlægge, booke og købe en komplet ferie.
Målsætninger på klima- og energiområdet
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Bornholms Passagerforening
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
26.3 Variable omkostninger
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Problemløsning Læs opgaven højt Genfortæl opgaven med egne ord
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
besejlingen af Bornholm fra 2010
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Fråga: Skaper Turismcykelleder utveckling i näringslivet på Bornholm?
Kapacitetsstyring.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Finansiel vurdering af investeringer
Stöten uge 7, 2015 Lørdag d. 7. feb. Afgang Christiansfeldvejkl Stena Jutlandica Frederikshavn kl (evt. aftensmad på båden) Ankomst Göteborgkl.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
Kundeundersøgelser for NFS Udvikling BHT siden 2002 Nye NFS ruter siden 2008 Idag Undersøgelser på 8 ruter - årlige, halvårlige, kvartals 13 resultatrapporter.
Guideline: TIDLIGERE TRAUMATISK OBSTETRISK FØDSELSOPLEVELSE
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013

Antal passagerer (*1000) pr. år ankomne pr. år. 60 – 65% turister, 35 – 40% fastboende

Gennemsnitlig antal passagerer pr. md *

Turisterhvervets hovedbudskaber 4 Turister til Bornholm vil: • sejle fra bekvemme, tilgængelige destinationer, • have rimelige priser, • tilstrækkelig kapacitet og frekvens • og kunne vælge attraktive afgangstider Status 2013 • Højsæsonens produkt er godt – på nær de høje priser • Lavsæsonen er uinteressant • Skuldersæsonerne rummer vækstmuligheder

Pris, frekvens, afgangstider 5 • Færgepriserne til Bornholm skal sænkes. De er steget, mens anden transport er blevet billigere. • Trods høje maxpriser er Bornholm ikke altid dyr. Markedsføring af og kommunikation om rabatbilletter skal intensiveres. • Frekvens giver salg – øen skal opleves tilgængelig. To (tre) afgange i skuldersæsonen er for lidt. • En afgang midt på dagen (12:30 fra Ystad) er nødvendig, særligt for at kunne sælge korte ophold.

Destinationer, kapacitet, booking 6 • Ystad har højeste prioritet. Køge er uinteressant. Sassnitz er altafgørende for det tyske marked. • Kapaciteten tilstrækkelig efter indsættelsen af Leonora Christina på Ystad og alene dagsejladser på Sassnitz. Dog flaskehalse omkring helligdagene på begge ruter. • Den høje kapacitet har elimineret skiftedagsproblematikken • Booking- og markedsføringssamarbejdet er godt. Overskuelighed og information har høj prioritet, da gæsterne i høj grad booker selv på nettet, og kun i mindre grad kan hjælpes og guides til køb.

Passagerer pr. afgang i juli Flest rejser med afgangene midt på dagen. Sort = LC, Gul = VC

Prisudvikling 8

Godstransport • Stigende godstransport (+64% fra 1998 til 2012) • Seneste år: Stagnerende transport på Køge, svagt stigende på Ystad. • I 2011 overgang til enkeltrettet godsfærge. – Større kapacitet – Vanskeligt at være klar med al gods til eftermiddag – Derfor behov for også at sende gods via Ystad 9

Antal lastbilenheder pr. år 10 Tommelfingerregel: cirka 100 enheder pr. dag. 75 % via Køge

Gods: Underliggende mønstre • Der kommer flere lastbiler til Bornholm via Køge end der forlade øen af samme rute. • Der går flere lastbiler fra Bornholm vil Ystad end der kommer til øen af samme rute • Sandsynligvis vælger en række udenøs vognmænd at forlade øen hurtigst muligt (via Ystad) når de har afleveret deres last. • Der kommer mere gods til Bornholm end der forlader øen. Det betyder at ca. 40% af enhederne er tomme når de forlader øen. 11

Gods via Ystad • Godset er nogenlunde jævnt fordelt hen over året (med max i november og min i december) • Hen over ugen er der mindst godstransport i fredag, lørdag, søndag med minimum lørdag • Fra Rønne fordeles godset nogenlunde jævnt mellem formiddag, eftermiddag og aften • Fra Ystad sendes over 70 % af godset med aftenafgangene 12

Antal enheder pr. døgn, R/Y,

Antal lanemeter lastkøretøj, R/Y og Y/R

Godsoperatørernes holdninger 15 • Tilfredshed med den nuværende kapacitet på Køge • Nogenlunde tilfreds med afgangstiderne på Køge • Kan ikke undvære eftermiddagsafgang og aftenafgang på Ystad. Vigtigt for virksomhederne at kunne levere dag til dag • Ystad-ruten bruge cirka lige meget til levering af gods til hhv. Sverige, Danmark og øvrigt EUR

Godsoperatørernes holdninger 16 • Den største utilfredshed knytter sig til priserne. • Priserne på både Køge og Ystad ligger på et alt for højt niveau. Stiller det bornholmske erhvervsliv i en uheldig situation • En ”retfærdig” pris ville være en pris der ligestillede færgetrafik med landevejstrafik. • En ”retfærdig” pris vil kræve en prisreduktion på godt 30 % • I 2005 nedsatte man priserne med 30% og derefter oplevede man et markant trafikspring

Mange tak for jeres opmærksomhed Ved sprøgsmål, kontakt: Anders Hedetoft,