Let's get lost: Begrebsindvikling og refleksioner over socialitetens (ud)fordringer i samspillet mellem aktør (-er) og institution Thomas Dam, november.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

? Fra 1 til 10.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Den lille Mads.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Nonne historie.
Arbejdsløs.
På jagt efter køn i børnehøjde
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Børn og sorg - og sprældøde døde
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Menneskets fald og genoprejsning
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Joken, der bringer dig held!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
At vente på Guds time.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Lektor, ph.d. Jette Kofoed
Joken, der bringer dig held!
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Et mærkeligt skib.
Pædagogisk forår i København
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Samson Og Dalila.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Præsentationens transcript:

Let's get lost: Begrebsindvikling og refleksioner over socialitetens (ud)fordringer i samspillet mellem aktør (-er) og institution Thomas Dam, november 2011 Thomas Dam

Konklusion Socialitet er ikke så meget en egenskab ved subjektet, eller en kompetence der kan trænes og udfoldet, som det er en fordring: En institutionel pædagogisk fordring En selvskabelsesfordring … og alle mellemrummene imellem Thomas Dam

Hvorfor fare vild? Promoting Social Skills De rodede mellemrum Det overordnede mål er at fremme og forbedre sociale kompeten- cer hos elever på 14+ og at forbedre læreres færdigheder i at arbejde med sociale kompetencer Påpeger sammenhænge mellem social kompetence, identitet, socialitet, læring Påpeger de normative aspekter af social kompetence. En blandt mange eller hegemonisk socialitet? Thomas Dam

De rodede mellemrum

Teoretisk justering At bruge de rodede mellemrum til at pege mulige toninger af begrebet socialitet ud, at udsætte mening, at anskueliggøre subjektets balanceringer i forsøget på at demonstrere passende socialitet Socialitet er … Thomas Dam

Hetero- og etnonormativitet Fordringer til subjektet om passende måder at positionere sig i det sociale landskab som ’rigtig’ dreng/pige og udpegningen af Den Første og Den Anden i lyset af etnicitet; Vesten og resten. Thomas Dam

Hetero- og etnonormativitet I frikvarteret viser Gülsüm mig Wahid fra niende på eget initiativ (…) Hun peger ham lydløst ud for mig og siger: ’Han er klam’. Wahid står i en gruppe piger fra sin egen klasse. Han snakker hurtigt og gestikulerer ivrigt, mens gruppen omkring ham lytter og griner (…) Han er høj og meget slank. Mine øjne glider over hans lyse affarvede hår, hvor de sorte hår i bunden er begyndt at vokse frem igen, ansigtets høje kindben og store brune øjne. Jeg noterer mig hans elegante gestik. Hans lange ben i knaldrøde bukser. Kæderne omkring håndleddet. Er han klam, tænker jeg? (…) Gülsüm svarer lynhurtigt: (…) ’Se lige hans ben! De er så tynde, og han vokser dem (…) Han er så klam, jeg mener helt vildt’. (Staunæs 2004:13) Thomas Dam

Status Socialitet er … reflekteret omgang med hetero- og etnonormativiteter Thomas Dam

Indlejringslængsel En præmis i al menneskelig eksistens om fællesskab, om tilhør, om produktion af værdighed Thomas Dam

Indlejringslængsel De mobbede hende Cille, med at hun var fed og alt muligt, og jeg gjorde så ikke noget, og så sagde de: ’nej altså Ronja, du kan ikke gå sammen med os, hvis du ikke gør det samme som os’, og så tænkte jeg ’nå, kan jeg ikke, det var nyt’, fordi nu havde de mobbet hende i et år eller sådan noget og så, og hver gang de gjorde det, og jeg ikke gjorde noget, så blev de ved med at sige det, at jeg skulle altså også sige noget, og til sidst så havde jeg været så meget sammen med dem, at jeg også begyndte at sige noget, sådan helt automatisk. Jeg begyndte at sige det samme som dem, altså bare for ikke at være udenfor. (Kofoed 2009:116) Thomas Dam

Status Socialitet er … reflekteret omgang med hetero- og etnonormativiteter, Indlejringslængsel, Thomas Dam

Læringsrelaterede diskursive bud: Intersektionalitet Oprindelighed –ikke- oprindelighed Tilpas klog – tilpas fræk Passende hårlængde Passende påklædning Den rette maskulinitet (hegemonisk maskulinitet) Etnicitet Inklusionsfremmende artefakter: Elektronik, generøsitet etc. En korrekt læsning af socialt diskursive bud, generelt set. Thomas Dam

Læringsrelaterede diskursive bud: Intersektionalitet Martin: Før vi begyndte i børnehaveklassen har vi alle sammen gået der. Ikke Mark. Han kom først i fjerde kl. Så i starten var vi meget sådan fordi han havde noget rigtig grimt hår (griner). Han havde hår helt herned til J.: helt til øjenbrynene? Martin: Ja også hele vejen og så rundt sådan. Rigtig grimt. Så drillede vi ham og i frikvartererne der var han meget ude for… der var han ikke god nok. (…) og så spurgte han engang om han måtte være med til fodbold. Det måtte han godt. J.: Hvordan holdt han op med at være udenfor? Martin: (…) det var da han begyndte… at spurgte om han måtte være med til fodbold (Kofoed 2003: 175) Thomas Dam

Status Socialitet er … reflekteret omgang med hetero- og etnonormativiteter, indlejringslængsel, læringsrelaterede diskursive bud, Thomas Dam

Selvet Det flertydige selv: Diskursernes betydning for barnets Selvforfattelse Identitet som konstruktion Identitet er konteksafhænig Identitet er diskursiv Identitet som subjektivering Identitet som ’institutionelt selv’ Thomas Dam

Selvet som konstruktion ’Når andre børn mandag morgen fortalte i klassen, at de i den forgangne weekend havde været på Louisiana, at de selv havde læst sig igennem ’Mis med de blå øjne’, eller at de havde ordnet have eller haft gæster, så opnåede deres virke en form for anerkendelse og fylde i klasseværelset. Men Martins fortællinger om, at han har set set ’mindst 20. videofilm i weekenden’, vækkede ikke den samme anerkendelse. Når Martin fortalte, at han havde været i Givskud Dyrepark, fik det selvfølgelig opmærksomhed, men hvad skulle de sige, når historien sluttede med, at hans far fik et spark i klunkerne af et æsel, så han ikke kunne køre bilen hjem? (Hviid 2004:134) Thomas Dam

Status Socialitet er … reflekteret omgang med hetero- og etnonormativiteter, indlejringslængsel, læringsrelaterede diskursive bud, selvfordringer, det institutionelle selv og selvteknologier Thomas Dam

Nye pædagogiske fordringer Nye diffuse teknologier på spil – det formelle og det uformelle. Når kongen er død… bliver børn fra middelklassen de nye herskere. Retoriske evner – ikke nødvendigvis faglige kompetencer. Gruppen som selvteknologi: når gruppearbejdet er en fordring, skaber det særlige subjektiveringer. Konsumentpædagogik: eleven er konsumenten og alle ’rum’ er hans supermarked: Timerne, frikvartererne, fritiden: Kynisme Solidaritet (toget fra Roskilde til Kbh. og hvordan er det lige med gruppedannelsen i idræt?). Den symbolske kapital: I hvor høj grad subjektet legemliggør den pæd. dagsorden/kompetence udi selvskabelse i dobbeltkontingensen, karakterer og socialitet. Thomas Dam

Nye pædagogiske fordringer: Et eksempel Buskelundskolen tager nu et spring ind i fremtiden: Vi skaber en skole der organiserer sig i det, vi kalder ”Nye Fællesskaber” – en skole uden klasser. Buskelundskolens nye organisering tilbyder børnene en større palet og forskellighed i hverdagen. Skolen skal håndtere og formidle en hastigt voksende viden, og danske børn skal rustes til at kunne indgå i samarbejde og relationer med mennesker i alle aldre og af forskelligt køn og herkomst. skolen må derfor vise børnene en bred vifte af læringsrum, i spændingsfeltet mellem pligt og lyst. Nye Fællesskaber for forældre : du kan melde dig til en interesse og sammen med en repræsentant for bestyrelsen fordybe jer i drøftelser af et område. Se mere på: www.buskelundskolen.silkeborg.dk Thomas Dam

Nye pædagogiske fordringer. Et eksempel ’Min egen Bog. Hvert barn har sin egen bog. Heri skriver og tegner barnet det, der optager barnet netop nu. Her samles også resultater, evalueringer og dokumentation for faglig udvikling og læring'. ’Nye fællesskaber’ betoner samarbejde mm., hvilket også derfor bør indgå som en del af den faglige udvikling. En ny type af socialitet: Barnet skal her kunne gennemskue, hvad det er godt ’at blive optaget af’ og hvordan man skriftliggør en ’passende socialitet’. Min bog = kristen bekendelsespraksis, pastoralmagten Thomas Dam

Nye pædagogiske fordringer. Et eksempel ’Samtalen mellem primærvoksen og barn er central. samtalen indeholder drøftelser om barnets læring, fremskridt, interesser og forhold til andre børn m.v.' Læreren er kommunikationsekspert, eleven er novice. Grundlaget for samtalen er bl.a. elevens socialitet: er den af en passende beskaffenhed? Er samtalen demokratisk, er parterne lige? Thomas Dam

Status Socialitet er … reflekteret omgang med hetero- og etnonormativiteter, indlejringslængsel, læringsrelaterede diskursive bud, selvfordringer, det institutionelle selv og selvteknologier og er fremkaldt af de nye pædagogiske fordringer Thomas Dam

Udgang Socialitet er rodet Socialitet er et projekt, der har mange interessenter Socialitet er et projekt, der handler om at frembringe det ’passende’ Socialitet er en del af den pædagogiske dagsorden, men ikke en hvilken som helst socialitet Thomas Dam

Litteratur Hviid, P. (2004) Pædagogisk rummelighed og Martins hverdagsliv i skole og SFO. I: Andersen, J. (red.) Den rummelige skole – et fælles ansvar. Kroghs Forlag Kofoed, J. (2003) Elevpli. Inklusions-eksklusionsprocesser blandt børn i skolen. Ph.d. Afhandling. Institut for pædagogisk psykologi. Danmarks Pædagogiske Universitet Kofoed, J. (2009) Genkendelser af digital mobning. Freja vs. Ronja vs. Arto vs. Sara vs. Emma … I: Kofoed, J. & Søndergaard, D.M. (red.) Mobning. Sociale processer på afveje. Hans Reitzels Forlag Staunæs, D. (2004) Køn, etnicitet og skoleliv. Samfundslitteratur Thomas Dam