Etiske udfordringer og etiske fordringer i museumsformidlingen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Velkommen på Skibet Skole
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Energi- & Vandværkstedet
Lederstormøde 6 – 16/12-08.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Elevinddragelse – fordi sammen skaber vi skole
Velkommen til Mentoruddannelse
TEGNINGENS DAG 9 september 2013.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Viden over vandet Et Interregprojekt mellem Sverige, Norge og Danmark blue water paint, Kristian M, Flickr.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Netværksmøde Klimaplaner 29. april Dagens program 10.00: Introduktion til klimadagen, Søren Breddam 10.10: Kortforsyningen: Hvor finder du data.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Arrangementer i forbindelse med offentlighedsfasen
Naturkvalitetsplanlægning EnviNa-temadag 30. april 2014
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Åle Hjortsvang skole.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Biblioteket som læringscenter
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Internationalisering gennem lektorkvalificering
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Årsplan – en kort en lang
Forpligtende netværksledelse
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
Kom i gang med Folkeskolereformen
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole.
1 1 Forældremøde Spejder i 100 år – holder det? Leg for livet – Learning by doing Junglerammen Et kig under overfladen i Skelager Gruppe Spejderudstyr.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Velkommen til IDAs company presentation Præsentationen er en generel præsentation af IDA og IDAs medlemmer. Du kan bruge den samlet eller dele af den til.
Bornholms Hospital Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Region Hovedstaden Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Guide – Siden skal slettes
Guide – Siden skal slettes
Præsentationens transcript:

Etiske udfordringer og etiske fordringer i museumsformidlingen Temadag 9. april 2014 Arrangeret af MID - Museumsformidlere i Danmark, Skoletjenesten på Sjælland, Nationalmuseet og Koldkrigsmuseum Stevnsfort/Østsjællands Museum

Program for temadagen 10:15-12:00 POP-UP1864: Når museet giver unge en stemme i debatten om krig 12:00-12:45 Frokost på Nationalmuseet 13:00-14:00 Workshop 1 14:00-15:00 Workshop 2 15:00-15:15 Kaffepause 15:15-16:00 Et spørgsmål om etik: Etiske dilemmaer i museumsformidling

Når museet giver unge en stemme i debatten om krig Mette Liv Skovgaard Undervisnings- og udviklingsansvarlig Skoletjenesten Nationalmuseet

POP-UP1864: Unge fortolker krig Hvad er POP-UP1864 Tre etiske udfordringer og spørgsmål I skal selv fortolke krig…

POP-UP1864: Unge fortolker krig Undervisning til udskoling og ungdomsuddannelser Teater om 1864 Billedanalyse og udstillingsanalyse Produktion/ fortolkningsøvelse: Udstilling af POP-UP1864 Produktion på museet: iPad-værker (80 klasser+) Udstilles på Tøjhusmuseet, instagram og hjemmeside Produktion i klassen: Kunstværker (10 klasser+) Udstilles på Tøjhuset og i hele landet

Baggrundsmateriale Digital vidensbank med Historiecenter Dybbøl Banke Originalkilder (kommenterede) Lærervejledninger og elevopgaver Produktionsmodul med Arken Fire instruktionsvideoer med danske samtidskunstnere Produktionsvejledning

Når unge fortolker krig i POP-UP1864, så… Er de konkret historieskabende Erfarer de, at historie er en fortolkningsvidenskab Interagerer de med museets genstande Bruger de sig selv Identificerer de sig med fortiden Skaber de nutidskobling for at få relevans

Etiske udfordringer i POP-UP1864 Hvordan rummer god undervisning krig? Hvornår bliver krigen for meget – eller for lidt? Hvordan giver vi plads til de kontroversielle emners modsætninger?

1: Hvordan rummer god undervisning krig? RELEVANS AKTUALITET

RELEVANS

RELEVANS

RETIK?

ETIK?

Etik er subjektiv med afsæt i eleven (Hiim og Hippe)

2: Hvornår bliver krigen for meget – eller for lidt?

Dette er ikke en krig…

Hvornår er det for meget…. ….. Eller for lidt?

KRIG?

3: Hvordan giver vi plads til modsætninger? Passende balance mellem frygt og fascination Et trygt sted for utrygge emner Underviser som kvalitetssikring Det kontroversielle er i alt….

Etiske overvejelser til debat… Der er kontroversielle elementer i alt – og modsætninger i det kontroversielle. Hvordan rammesætter vi det? Hvordan skaber vi den passende forstyrrelse? Hvad er museets rolle: Ramme eller autoritet? Hvad er vores demokratiske forpligtelse? Etik er dynamisk: Hvordan holder vi os i bevægelse og dialog?

Hvilke etiske dilemmaer er der på din kulturinstitution? Tal med din nabo i 2 minutter

Jeres egen nutidsfortolkning af Krigen 1864 Beslut hvilket budskab, I vil fortælle med afsæt i Krigen 1864 Find på en titel og virkemidler. Tag fotos i udstillingen, der understøtter jeres budskab Gruppens tekniknørder sætter jeres værk op i ”brushes” Resten af gruppen laver oplæg om jeres budskab, valg og fravalg I fremlægger for en anden gruppe (15 min) Jeres fortolkningsværk bliver en del af Tøjhusmuseets udstilling Tidsplan: 30 minutter til produktion og 15 minutter til fremlæggelse

Etiske udfordringer og fordringer i din formidling Hvilke kontroversielle emner og etiske dilemmaer er der på din kulturinstitution? Hvornår bliver det kontroversielle for meget – eller for lidt? Hvordan skaber I plads til det kontroversielles modsætninger i jeres formidling?

Temadag om etiske udfordringer og fordringer i museumsformidling 12:00 Frokost 12:45 Velkomst til Nationalmuseet 13:00 Workshops: Første runde 14:00 Workshops: Anden runde 15:00 Kaffe og kage 15:15 Et spørgsmål om etik. Etiske dilemmaer i museumsformidling ved ph.d. Katrine Tinning 16:00 Tak for i dag

Workshops: Første runde (13:00-13:50) Vi mødes igen i her i Festsalen kl 14:00 RUM U1 Workshop 1: I krig og kunst (Denne etage) Kunsten som forløser af krigens dilemmaer Christina Weber, Arken & Kit Lindved Sværke, Museet for Samtidskunst RUM U4: Workshop 2: Etiske udfordringer i naturfaglig formidling (Næste etage) Man skyder da giraffer og holder dyr i bur v/Mikkel Broe, Skoletjenesten ZOO Fortællinger fra Verdens Undergang v/Thomas Tram Pedersen Østsjællands Museum RUM U2: Workshop 3: Børn, krig, leg og læring (Denne etage) Må vi lege krig på museet? v/ Mads Daugbjerg, Aarhus University Frygten for den kedelige krig v/ Ane R. Svendsen, Skoletjenesten Kbh’s Befæstning RUM U5: Workshop 4: Krigens realitet og aktualitet (Næste etage) Kan lyden af krig blive for levende? Mette Vibjerg Hansen, Give-Egnens Museum Formidling til børn om krig og katastrofer - hvordan? Morten S. Lausten, Røde Kors Hver gruppe vælger en referent

I krig og kunst Rum U1 (denne etage) Naturfaglig formidling Rum U4 (næste etage) Børn, krig og læring Rum U2 (denne etage) Krigens realiteter Rum U5 (næste etage)   Linda Nørgaard Andersen Kari Eggert Rysgaard Dorte Vind Krog-Jensen Sissel Drejø Langkilde Nana Bernhardt Marie Broen Jensen Kathrine Noes Sørensen Thomas Prisskorn Pernille Walgren Maria Louise Tvede Rasmus Wichmann Katrine Tinning Mette Liv Skovgaard Katrine Berg Marianne Blank Kirsten Hegner Karsten Elmose Vad Louise Liv Holm Ane Damgaard Jepsen Thomas Priiskorn Britt Juhl Anne Mette Høeg Andersen Rikke Maria Nielsen Mette Byriel-Thygesen Mikkel Knudsen Michael Gyldendal Martin Jespersen Katrine Nielsen Nikolaj Thide Ulla Kjær Kaspersen Steen Chr. Steensen Anne Knabe Sørensen Anton Pihl Kristine Adler-Nissen Anders Østerby Knudsen Louise Holm Søren Ravn Arne Reggelsen Lene Hadsbjerg Sidsel Kirk Pernille Haugaard Jensen Marie Bonde Olsen Bente Garbers Anne – Sofie Rump Cecilie Wallengren Sarah Yigsaw Kim Hollesen Petersen Lisbeth Lund Britt Caroline Juhl Tove Damholdt Anita Simonsen Morten Holm Jutta Eberhards

Workshops: Anden runde (14:00-15:00) RUM U1 Workshop 1: I krig og kunst (Denne etage) Kunsten som forløser af krigens dilemmaer Christina Weber, Arken & Kit Lindved Sværke, Museet for Samtidskunst RUM U4: Workshop 2: Etiske udfordringer i naturfaglig formidling (Næste etage) Man skyder da giraffer og holder dyr i bur v/Mikkel Broe, Skoletjenesten ZOO Fortællinger fra Verdens Undergang v/Thomas Tram Pedersen Østsjællands Museum RUM U2: Workshop 3: Børn, krig, leg og læring (Denne etage) Må vi lege krig på museet? v/ Mads Daugbjerg, Aarhus University Frygten for den kedelige krig v/ Ane R. Svendsen, Skoletjenesten Kbh’s Befæstning RUM U5: Workshop 4: Krigens realitet og aktualitet (Næste etage) Kan lyden af krig blive for levende? Mette Vibjerg Hansen, Give-Egnens Museum Formidling til børn om krig og katastrofer - hvordan? Morten S. Lausten, Røde Kors Hver gruppe vælger en referent