Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik (CUR)
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Det handler også om fodbold!
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Præsentation af Trænermanual
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Det handler også om fodbold
”…Vi er voksne der ved hvad vi vil og gør det vi skal
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Identitet – hvem er jeg ?.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Joken, der bringer dig held!
1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Fortællinger fra kanten
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Vokse gennem venskab!.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hold fast, hold ud eller hold igen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
”Nå, hvordan gik det så lige i det virtuelle rum i dag
Relationer – børn og voksne
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Den anerkendende interviewform
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Aktiviteter tiltrækker – relationer fastholder!
Børn og unge med handicap siger deres mening
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
Hellere et spørgsmål for meget end et spørgsmål for lidt
Teenagefodbold.
”Siden 5.klasse har jeg frygtet den eksamen jeg skal til nu til sommer…” – perspektiver på unge og fritidsliv i konkurrencestaten, hvor det opleves som.
Hvordan motiverer vi de unge?
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
”De er ordnligt Zyge” - perspektiver på unge, arbejde og uddannelse i en tid hvor det er vigtigere at bestå end forstå! Fredericia 29..september 2017 Generation.
K1-2-3-UB – vi tager temperaturen på unge anno Vingsted 17
Teenagefodbold.
Præsentationens transcript:

Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr 2012 Center for Ungdomsstudier (CUR) En

Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik (CUR) Man går ikke længere til fritidsaktiviteter for at være sammen med sine venner…. Den tid 14-årige er sammen med hinanden ”F2F”er halveret siden 1987! – men samtidig ser det ud til at de er mere sammen! Man har tre grupper af venner: - Primær-venner – dem man deler historie med! Sekundær venner – dem man deler historie med! FB-venner

Det er venner der introducerer til en aktivitet! Men det er kvaliteten der fastholder! Center for Ungdomstudier (CUR)

Når kulturbærerne og legemestrene forsvinder Børne- og ungdomsliv i ”gamle dage”Kun Børne- og ungdomsliv anno 2012 Ofte i flok Færre flokke, mere tid alene og flere bekendte, men lige så mange venner! Overstruktureret Understruktureret Tæt kontakt mellem yngre og ældre Mere sammen med jævnaldrende Få og veldefinerede sociale roller Mange ”venner” i forskellige rum Var en del af en ”historie” Skal selv skrive sin historie! Man skulle finde sig selv! Kun for mig! - Man skal skabe sig selv! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Venner kan man jo ikke rigtig bruge til noget! ”Snakke med en voksen? Det er på en anden måde end med mine venner, fordi vennerne jo er i samme suppedas som mig – og de giver mig jo altid bare ret…” Center for Ungdomsstudier (CUR)

Når man vokser op i en FB-kultur…. Center for Ungdomsstudier (CUR) Når man vokser op i en FB-kultur…. Vi lever i vid udstrækning i en deskriptiv kultur, hvor vi er gode til at fortælle om hvad vi gør – men sjældent snakker om hvorfor vi gør det vi gør!

Unge anno 2012 er ikke specielle De har de samme drømme som unge altid har haft. De skal navigere i en anden verden – derfor andre strategier ”I gamle dage vidste man hvad det betød at tage pænt tøj på – i dag har man brug for et par guidelines” om det at vokse op i en understruktureret verden Center for Ungdomsstudier (CUR)

Unge anno 2012 er ikke specielle ”Kun for mig, kun for mig!” om det at vokse op i en individualiseret kultur, hvor min valg helst skal ”føles” rigtige. Center for Ungdomsstudier (CUR)

Hvad er vigtigt når man går til noget i 7-9-kl…. % Det skal være sjovt 95,5 Det skal være spændende 91,8 At jeg er tilfreds med lederne 79,8 At jeg er sammen med mine venner 77,2 At der er tid til at hygge sig 76,1 At det er seriøst 73,9 Center for Ungdomsstudier (CUR)

Hvad kunne du godt tænke dig var anderledes i forbindelse med de faste fritidsaktiviteter, du går til? Vil gerne udfordres noget mere 30,0 Vil gerne have flere spændende oplevelser 29,0 Vi gerne lære noget nyt 24,2 At det bliver mere seriøst 19,3

Fokus på de voksne/ledere/trænere? De skal være dygtige! Fokus på de voksne/ledere/trænere? Center for Ungdomstudier (CUR)

De har ingen forventninger til voksne – udover at de er dygtige ”Ud over at han var en dygtig træner, havde jeg ikke de store forventninger. Altså, det er jo svært at have forventninger til nogen, man ikke kender…” Dreng 15 år , fodboldspiller Center for Ungdomsstudier (CUR)

Forventninger til voksne/ledere/trænere – helt overordnet Ingen specielle forventninger til voksne i forbindelse med fritidsaktiviteter – udover at der fagligt dygtige ! Forventninger hænger sammen med historie Center for Ungdomsstudier (CUR)

Hvilke egenskaber efterspørger de hos voksne? Nysgerrige voksne – som stiller spørgsmål i bevidstheden om at unge godt kan sige nej! Fagligt dygtige! Voksne der kan rumme ”forskellighed”! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Tre skabeloner Formgiveren der qua sin egen person og ageren skaber trygge rum for unge uden at kræve en ensretning. Tourguiden der følger med i unges processer, fordi han/hun selv har været der før eller har en større livserfaring med at navigere i ukendt terræn uden at gå vild. Motivatoren/inspiratoren der udfordrer unge til at træde ud over den personlige komfort-zone og møde det, som er anderledes. Center for Ungdomstudier (CUR)

Kvalitet handler om at vi ved hvad projektet er? Hvad er det egentlig det helt unikke som klubben/foreningen har at byde ind med – udover lige netop aktiviteter og kontinuitet? Hvad vil vi med de unge der søger ind i foreningslivet udover at lære dem at slå en god diagonal-aflevering eller binde knob? Og når man stiller dette spørgsmål i en lokal forening bliver der ofte meget stille!

at få et break i en presset hverdag…. Når man er 11-13-15-17 år handler foreningsliv om langt mere end blot at score to mål mere end modstanderen, de bedste politiske statements eller lave de sejeste besnøringer! Det også om at blive: at blive set at få et break i en presset hverdag…. at blive accepteret og taget seriøst anerkendelse at jeg møder såkaldte ”betydende andre”, der gennem deres spørgsmål og input giver mig noget, jeg kan tage med videre på rejsen og en masse andre ting, der i udgangspunkt ikke har så meget med indspil til stregen at gøre!

Et par udfordringer i forhold til at udvikle aktiviteter kendetegnet ved god kvalitet: At vi afklare projektet…. At vi uddanner medarbejdere, trænere og ledere der tør involvere sig og tør tænke ud af boksen! Vi må blive bedre til at lære af de udøvere/brugere der forlader fritidsaktiviteterne! At vi udvikler en intentionel praksis – at vi ved hvad vi gør og hvorfor!