Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Erfaringen viser, at dette er begyndelsen på en
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Er mit barn klar til skolestart ?
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Mentorordning i Skive.
ADHD- også alt det andet !
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Program - ICDP International Childhood Development Program
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Fremme af unges mentale sundhed
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
H VORDAN LEVER MAN MED ADHD?. Introduktion Del 1: Om Unge med ADHD og deres vanskeligheder Del 2: Om de muligheder og udfordringer, som det giver efterskolerne.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Patientundervisning 3. Session Bipolar lidelse Symptomer ved depressive episode.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Præsentationens transcript:

Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt Der forventes større selvstændighed og eget initiativ Internalisering af normer og evne til selvforvaltning Frigørelse og identifikation

Længerevarende belastning Hvis omgivelsernes krav til præstation overstiger den unges kognitive kapacitet giver det anledning til belastningssymptomer: Selvskadende adfærd (cutting, spiseforstyrrelser etc.) Veneficium (forgiftningsforsøg med piller) Adfærdsforstyrrelser Perceptionsforstyrrelser Tristhed Angst Selvmordstanker

Perception = sansning + tolkning Tolkningen er bl.a. bestemt af ens kognition, modenhed og personlige historie. Ex: lytte til lyde i mørke efter gyserfilm Irettesættelse af andre når man har lavt selvværd ”bagerens tilbud på boller” Dyskognition som ved psykose

State og Traite Afdæk funktionsniveau: Har der altid været ”noget” eller er det begyndt for nylig? Afdæk funktionsniveau: eksekutivfunktion socialt samspil overblik

Funktionsniveau Hjem Skole Fritid Kan du finde ud af at lave mad? Har du styr på pligter/aftaler/personlig hygiejne Skole Fagligt niveau, passer lektier, fremtids planer Hvorfor skoleskift? Fritid Forskel på kammerat og ven? Gensidighed og forpligtigelse

Overbliksvanskeligheder at finde et relevant overordnet perspektiv eks: Morgenprocedurer Orientere sig Madlavning Økonomi Sociale sammenhænge Erfaringsdannelse Egen livshistorie

Eksekutive funktioner At få en ide At planlægge At udføre At vurdere og eventuelt justere Bruges ved ukendthed, kompleksitet eller krav til problemløsning, ikke i rutineprægede, automatiserede handlinger

Eksekutive funktioner Målrettet adfærd: initiering, planlægning og programmering af fremtidig adfærd; problemløsning og strategisk adfærd Opmærksomhedskontrol: selektiv opmærksomhed, vedvarende opmærksomhed og arbejdshukommelse, fornemmelse for / styring af tid Kognitiv fleksibilitet: opmærksomhedsskift, selvmonitorering og brug af feedback Selvkontrol: hæmning af irrelevante og impulsive reaktioner, brug af indre tale, følelsesmæssig kontrol, håndtering af stress

Behandling Differentier omgivelsernes krav til præstation: struktur, regelmæssighed, overblik Støt den unges kognitive kapacitet: -ved opmærksomhed (medicin) -overindlæring

ADHD KERNESYMPTOMER OPMÆRKSOMHEDSPROBLEMER Vedholdende opmærksomhed ( afslutte en opgave) Selektiv opmærksomhed ( overhøre/ udelukke stimuli) Delt opmærksomhed ( evnen til at skifte focus) Samtidig opmærksomhed (flere opgaver på en gang) Undersøgende opmærksomhed ( vise interesse for nyt) HYPERAKTIVITET IMPULSIVITET

ICD-10 ~ hyperkinetisk forstyrrelse 6 1 3 Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet Kan ikke fæste opm. ved detaljer Mangelfuld opm. ved leg eller opgaver Synes ikke at høre hvad der bliver sagt Kan ikke fuldføre opgaver eller følge instruktioner Svært ved at organisere opgaver Kan ikke lide opgaver der kræver vedholdende opmærksomhed Mister ting Distraheres af ydre stimuli Glemmer hvad de er i gang med Uro i hænder eller fødder, sidder uroligt Forlader sin plads i klassen eller ved bordet Løber, klatrer farer rundt Støjende adfærd Overdreven motorisk aktivitet som ikke lader sig styre Svarer før spørgsmålet er afsluttet Kan ikke vente på tur Afbryder eller maser sig på Taler for meget, uden situations-fornemmelse 6 ADHD Hyperaktiv –impulsiv DSM-IV ADHD Kombineret type (DSM-IV) ADHD Uopmærksom type DSM-IV (6 symptomer)

ADHD- hyppighed og forløb 1-4 % AF ALLE BØRN HYPPIGST HOS DRENGE 70 % HAR FORTSAT VANSKELIGHEDER I VOKSENALDEREN ANSLÅET 1-3 % AF VOKSNE EN GRUPPE MED FÅ PROBLEMER EN GRUPPE DER FORTSÆTTER MED AT HAVE SYMPTOMER OG TILHØRENDE SOCIALE EMOTIONELLE OG ARBEJDSMÆSSIGE PROBLEMER EN LILLE GRUPPE MED ALVORLIG ANTISOCIAL OG / ELLER PSYKIATRISK PATOLOGI

Udvikling - ADHD ca 3år adskiller sig fra det normale mht fordybelse, uro, mgl evne til stille leg, evne til at klare opgaver m.m Ved skolestart tydeligt ukoncentreret, motorisk urolig, impulsiv, mangler vedholdenhed Ved ca10 år kan ikke klare selv-forvaltning, selvstyring, ansvar for egen læring, koncentration og fordybelse, samarbejde med kammerater, organisering af opgaver, fuldførelse af opgaver Ungdom 50-80% fortsat ADHD. Indre rastløshed, mindre impulsiv, skolefiasko, og flere vanskeligheder i pubertet end andre unge. Voksne: 60-70% fortsat vanskeligheder. Klarer sig dårligere mht uddannelse og arbejde. Kun øget risiko for kriminalitet blandt den gruppe der har CD

Barnets afhængighed af betingelserne Vanskeligheder ses især senere på dagen Når opgaver er mere komplicerede og kræver mere organisering Når de skal kunne holde sig tilbage adfærdsmæssigt (ex sidde stille) Når stimulationsniveau er lavt Når der er forsinkelse i feedback eller belønning Når opgaven kræver vedholdenhed Fungerer bedre når Far er hjemme (giver ekstra struktur) Når der er ekstra voksne

Klinisk billede hos unge og voksne PÅVIRKER ALLE OMRÅDER AKADEMISKE - KLARER SIG DÅRLIGERE PÅ TRODS AF NORMAL BEGAVELSE SOCIALT - MED JOB, VENNEKREDS, FAMILIE, DAGLIGE FORPLIGTIGELSER ADFÆRD - OFTE UHENSIGTSMÆSSIG EMOTIONALITET - HUMØRSKIFT, DÅRLIGT SELVVÆRD SYMPTOMERNE ÆNDRER SIG MED STIGENDE ALDER INDRE URO I STEDET FOR OMKRINGFARENDE AFDÆRD DER STILLES STØRRE KRAV TIL DE EXEKUTIVE FUNKTIONER HUKOMMELSE, PLANLÆGNING, UDSÆTTELSE AF RESPONS

Klinisk billede hos unge og voksne BEGYNDENDE BRUG AF ALKOHOL OG STOFFER ALKOHOL - SVÆRERE AT STYRE END FOR ANDRE PÅ SAMME ALDER HASH- FØLER DET GIVER RO OPMÆRKSOMHEDSPROBLEMER SVÆRT VED AT FASTHOLDE KONCENTRATIONEN - EX: FÆRDIGGØRE OPGAVER, SE FILM FÆRDIG , LYTTE TIL EN SAMTALE ER GLEMSOMME - GLEMMER AFTALER, TID OG HVOR MAN HAR LAGT SINE TING SVÆRT VED AT PLANLÆGGE OG ORGANISERE SIT ARBEJDE, STUDIER, ØKONOMI HYPERAKTIVITET OG IMPULSIVITET FØLELSE AF RASTLØSHED

Klinisk billede hos unge og voksne SVÆRT VED AT SLAPPE AF PGA INDRE URO KEDER SIG LET - PÅTAGER SIG FOR MANGE OPGAVER HANDLER OFTE FOR HURTIGT OG UOVERLAGT - LAV FUSTRATIONSTÆRSKEL MANGE JOBSKIFTE AFSLUTTER PLUDSELIGT PARFORHOLD/ ÆGTESKAB RISIKOADFÆRD- KØRER HENSYNSLØST I TRAFIKKEN, MANGE FÆRDSELSUHELD SVÆRERE END ANDRE VED AT HÅNDTERE DAGLIGDAGENS STRESS

Klinisk billede hos unge og voksne SEXUELLE PROBLEMER TIDLIGERE DEBUT FLERE PARTNERE ØGET HYPPIGHED AF TIDLIG GRAVIDITET EMOTIONALITET HYPPIGE HUMØRSKIFT HIDSIGT TEMPERAMENT LETTE AT PROVOKERE DÅRLIGT SELVVÆRD

ADHD hos piger og kvinder . Opmærksomhedsproblemer som drenge og mænd . Som regel ikke samme grad af hyperaktivitet . Størsteparten af piger/ kvinder har den uopmærksomme type . Oplever flere ADHD symptomer, når de kommer i puberteten, . Oplever større humørsvingninger end normalt gennem den månedlige cyklus og specielt præmenstruelt. . Symptomerne viser sig ofte senere hos piger

ADHD hos piger og kvinder Er søde og rare som børn, men passive og tilbageholdende-generte. Mangler tro på sig selv, kan have angst Har svært ved at holde tråden, har problemer med vedvarende koncentration. De bliver hurtigt trætte, er uorganiserede og glemsomme. Enkelte er meget følsomme overfor lugt, smag, lyd og berøring. Man undervurderer ofte deres kompetencer Med tiden udvikles der ofte depression og angst samt tvangsprægede handlinger