25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
At betragte kvindens bryster er godt for mandens helbred
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kreativitet og innovation i ALT
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Musik: Nightengale Serenade
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
At være magtesløs med den magtesløse
Børn og sorg - og sprældøde døde
At leve med en kronisk sygdom
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ria Slides I dette indkøbscenter kan fruerne vælge mellem forskellige mandetyper...
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Hallo er 17:45 og jeg fik lige lyst til, at sende dig nogle dejlige varme.
Lidelsens problem (teodicé)
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Leif Nord Centerleder, psykolog
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Jesus, jeg vil gi’ Dig mit liv 1, S1
Trivsel og mental sundhed
Kommunikationskursus
Bevidsthed Naturens trappestige
Præsentationens transcript:

25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer

Påstand  Ingen kan gøre et ordentligt stykke (hjælpe/krise) arbejde i forhold til andre mennesker - uden at kende sig selv og sine styrker, svagheder og muligheder

Vi reagere forskellig på belastningerne i vores liv  Mænd og kvinder reagere ikke nødvendigvis på samme måde når de mister f.eks en ægtefælle  Vi oplever alderdommens belastninger forskelligt (belastninger er der, også selvom vi tror vi ”lever” evigt)  Vore måder at handle og kommunikere på, afhænger af alder og køn

Mænd om mænd  Du eller jeg som mand:  Skal kende mig selv bedre  Kende nogle af vilkårene ved at blive ældre  Kunne handle neutralt eller positivt i forhold til andre og mig selv  Kunne samtale med andre og give mig selv et klap på skulderen når kommunikationen lykkedes

Hvordan taler vi om det svære i alderdommen v/ elene fleischer og og tlf

Den tunge eller den vanskelige samtale  Hvad er det, der gør en samtale tung?  Temaet, der tales om  Følelserne, der opstår i ….  Genkendelsen eller spejlingen  At være til stede uden at handle

Den tunge eller den vanskelige samtale  Hvad er det, der gør en samtale vanskelig?  Når ”bolden” ikke spilles  Når jeg som kommunikationsredskab ikke fungere  Når jeg oplever at blive mødt af afvisende tavshed  Når jeg oplever at den anden misforstår  Når jeg ikke kan findes de rigtige ord  Når jeg oplever mig talt ned til og ikke som en ligeværdig samtaleparnerl

Hvad er tunge tema når vi er eller …år?  Livstruende sygdom  Tab af ægtefælle, børn og andre betydningsfulde personer  Angsten for døden  Meningsløsheden med livet  Tab af sanser  Tab af selvhjulpenhed  Tab af værdighed  At generindre traumatiske oplevelser

Hvordan taler vi om det svære i alderdommen  at erkende at noget er vanskeligt,  At erkende at noget er vanskeligt at tale om  At selvom det er vanskeligt er det sjældent umuligt  Har vi ikke ord, ja så er et ægte nærvær næsten endnu bedre

Mænd er modige i egen og andres forventninger (manderollen)  De giver hjælp frem for at modtage hjælp  De beskytter, forsvarer og er problemløsere  Det at være stærk er ensbetydende med at beherske følelser  Er det rigtigt?

Hvad sker der ved at omdefinere?  Det kræver mod at forholde sig til egen og andres (mænds) sorg  Det kræver mod at gå gennem (egen) sorg i stedet for udenom  Det kræver mod, at sige, jeg ved IKKE hvad du skal gøre i forhold til din sorg, men jeg kan lytte og være sammen med dig.  Det kræver mod ikke at ”drukne sig”  i arbejde,  alkohol eller  dumme vitser eller bortforklaringer

Virkeligheden ændre sig når vi mister et nærstående ved død Krisesprog hverdags-sprog

Tænke eller tale  At bearbejde og eller møde sorg og tab kan gøres både ved at  Tænke  Tale

Livstræthed eller livsmæthed  Livslyst: Fastholdelse af livet og fortrængning af døden  Livsglæde: Glæden ved livet uden negative tanker om døden  Livsmod:  Mod til at leve uden at fortrænge at døden er en realitet  Bekræfte sig selv i det man er  Se livets udfordringer som opgaver der skal løses

Forskel på livstræthed og livsmæthed  Hvad er forskellen på livstræthed og livsmæthed?  Har I eksempler på livstræthed og livsmæthed?  Kan vi som ”hjælpere” mindske følelsen af andres livstræthed?

Bog, der kan anbefales  Ta´ det som en Mand - Når mænd og kvinder sørger forskelligt  Af: Steinar Ekvik  udgivet af Boedal 2006