Reglernes del 2: Når både mødes

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
Regelaften Regeludvalget De nyeste ændringer Hulspilsregler
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Regelkurset, afsnit 4 Definitioner 3 Protester Protestbehandling.
Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)
Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Regelkurset, afsnit 7 Andre krav, der skal være opfyldt når der kapsejles Fremdriftsmidler Straffe Affald.
Regelkurset, afsnit 5 Definitioner 4 Ledelse af en kapsejlads (uddrag)
Formularer (Access, del 3)
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Birgir Már Norðdahl 1 Hvorfor mistede jeg mit job? Jeg begyndte som truckfører på lageret….
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
Dansk Sejlunions Regelkursus
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Rapporter (Access, del 5)
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Protester og protestbehandling Reglernes Del 5. Regelkursus Hvorfor protester? Kapsejlads afvikles uden konstant dommer-overvågning Kapsejladskomitéen.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
Regelkurset, afsnit 3 Når både mødes 2 (Afsnit B).
Fluernes herre 1954, af WILLIAM GOLDING.
Definitioner 2 Når både mødes 1 (Afsnit A)
Har du lagt mærke til, at dette opslag findes i alle lokaler på skolen? Har du læst hvad der står?? Det handler om, hvad du skal gøre, hvis brandalamen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Grunde til at jeg elsker dig
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Geografisk Information
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Grundlæggende teoretisk statistik
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Kapsejladsreglerne på 2 timer
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Præsentationens transcript:

Reglernes del 2: Når både mødes Regelkurset, afsnit E Reglernes del 2: Når både mødes

Del 2, indledning Reglerne i Del 2 skal bruges som vigeregler i kapsejladsområdet overfor andre deltagere. Overfor både, der ikke deltager i kapsejladsen, bruges Søvejsreglerne. Sejles der om natten, erstatter Søvejsreglerne normalt Del 2 fra solnedgang til solopgang, men det skal fremgå af sejladsbestemmelserne. DS Regelkursus 2009-12

Del 2, opdeling Afsnit A – Retten til vejen En båd har retten til vejen, når en anden båd skal holde klar Grundlæggende regler Båden med retten til vejen skal overholde begrænsninger i afsnittene B, C og D Afsnit B – Generelle begrænsninger Begrænsninger på manøvrer fra en båd med retten til vejen, rigtig kurs - begrænsninger Afsnit C – Ved mærker og hindringer Ved modstrid gælder disse regler forud for afsnit A og regel 15 eller 16 Afsnit D – Andre regler Reglerne 21 og 22 går forud for reglerne i afsnit A DS Regelkursus 2009-12

Regel 10 DS Regelkursus 2009-12

Regel 11 DS Regelkursus 2009-12

Regel 12 DS Regelkursus 2009-12

Regel 13 DS Regelkursus 2009-12

Regel 14 Kollisioner skal undgås Båden med retten til vejen skal også søge at undgå kollision Ved skade skal det vurderes, om båden med retten til vejen søgte at undgå kollision Båden med retten til vejen straffes ikke ”automatisk” DS Regelkursus 2009-12

Regel 14 DS Regelkursus 2009-12

Regel 14 DS Regelkursus 2009-12 Ja Nej straffes Båden med r-t-v Var der kollision med skade til følge? Båden med r-t-v straffes ikke efter regel 14 Nej Holdt båden med r-t-v udkig og forsøgte den at undgå kollision? Skete forsøget straks det var klart at den anden båd ikke ville holde klar? straffes Ja DS Regelkursus 2009-12

Regel 15 Generelt princip under kapsejlads Båden, som mister retten til vejen: skal ikke forudse det, men.. skal reagere omgående (def. plads), når den anden båd har opnået retten til vejen.. har ingen beskyttelse hvis den selv er skyld i, at den mister retten til vejen. DS Regelkursus 2009-12

Regel 15 DS Regelkursus 2009-12

Regel 15 DS Regelkursus 2009-12

Regel 16.1 DS Regelkursus 2009-12

Regel 16.1 Den luv båd skal ikke forudse, at den læ båd fortsætter med at luffe. Luvbådens reaktion vil være lidt forsinket og man kan ende i en ”låst” situation. DS Regelkursus 2009-12

Regel 16.2 DS Regelkursus 2009-12

Regel 16 DS Regelkursus 2009-12

Regel 17 DS Regelkursus 2009-12

Regel 17 DS Regelkursus 2009-12

Regel 17 DS Regelkursus 2009-12

Regel 17 DS Regelkursus 2009-12

Regel 17 DS Regelkursus 2009-12

Afsnit C Indeholder tre regler (18, 19 og 20), som fastlægger begrænsninger for båden med retten til vejen De tre regler gælder kun ved mærker og hindringer DS Regelkursus 2009-12

Regel 18: definition af plads Plads-ved-mærke kan også omfatte plads til at bomme eller stagvende. En forpligtelse til at give plads kan være mere omfattende end en forpligtelse til at holde klar. Til mærket: Så længe man ikke er ved mærket Ved mærket: når man er nødt til at begynde at dreje for at runde DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.1: hvornår gælder reglen Regel 18 kan blive ”tændt” eller ”slukket” i løbet af en mærkerunding – evt. flere gange. DS Regelkursus 2009-12

Situationer, hvor regel 18 ikke gælder DS Regelkursus 2009-12

Situationer, hvor regel 18 ikke gælder DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.2: Give plads; holde klar Overlap – grundregel Overlap/ikke overlap ved zonen Bryde overlap/stagvende i/forlade zonen Bryde/etablere overlap sent Ikke i stand til at give plads DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.2(a): Overlap-grundregel DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.2(a): Overlap-grundregel DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.2(a): Skal man runde? DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.2(a): Plads til runding DS Regelkursus 2009-12

18.2(a): Ved mål DS Regelkursus 2009-12

18.2(b+c): Overlap ved zonen DS Regelkursus 2009-12

18.2(b+c): Intet overlap ved zonen DS Regelkursus 2009-12

18.2(b+c): Intet overlap ved zonen DS Regelkursus 2009-12

18.2(d): Bryde/etablere overlap sent DS Regelkursus 2009-12

18.2(e): Ikke i stand til at give plads DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.3: Stagvende ved et mærke DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.3: Stagvende ved et mærke DS Regelkursus 2009-12

Regel 18.4: Bomning DS Regelkursus 2009-12

Forhold mellem afsnit A og regel 18 I nogle situationer gælder flere regler I eksemplet 10 og 18.2(b) Reglerne stiller forskellige krav til bådene Holde klar Give plads ved mærke Styrbord! Flyt dig for f….. PROTEST

Forhold mellem afsnit A og regel 18 Når flere regler gælder, kan en båd med en rettighed bryde en anden regel. Her bryder Blå regel 10, men frifindes.

18.5(b): Ændre kurs DS Regelkursus 2009-12

Regel 19: Passere en hindring Denne regel handler kun om hindringer DS Regelkursus 2009-12

Regel 19.2(c): Fortsat hindring? DS Regelkursus 2009-12

Regel 19.2(c): Fortsat hindring DS Regelkursus 2009-12

Regel 20: Plads til at stagvende DS Regelkursus 2009-12

Regel 20.1: Plads til at stagvende DS Regelkursus 2009-12

Regel 20.1: Plads til at stagvende DS Regelkursus 2009-12

Regel 20.2: Frifindelse DS Regelkursus 2009-12

Regel 20.3: Begrænsninger DS Regelkursus 2009-12

Afsnit D Tre andre regler (21, 22 og 23) om forholdet mellem både To af dem (21 og 22) gælder forud for reglerne i afsnit A DS Regelkursus 2009-12

Regel 21 DS Regelkursus 2009-12

Regel 22 og 23 Regel 22: Kæntret, til ankers eller på grund; i færd med en redningsmanøvre disse både skal man holde klar af. Regel 23: Genere andre både en båd, som ikke kapsejler, må ikke genere en båd som kapsejler, en båd må ikke med forsæt genere en båd, som er i færd med at tage en straf eller er på et andet ben af banen. Den skal sejle rigtig kurs DS Regelkursus 2009-12