Nye fodgængerovergange på vej HR-møde den 28. april 2014 Af Anders J. Andersen Handicaprådet, fmd.
Jeg vil vise en succeshistorie vanens magt kontra nye veje massivt konstant ressourcekrævende pres kan give resultat og udbrede kendskabet til en god ny løsning potentiale for kvalitetsforbedringer på et ukompliceret område NB: Dokumenterbart i form af foto fra offentlig rum!
Miljørelateret handicapbegreb Funktionsnedsættelse + barriere = handicap Barrieren menneskeskabt? – vores valg, om barrieren skal fjernes eller kompenseres! Handicap + kompensation ~ lige muligheder
Handicappolitikken Citater: - sikre tilgængeligheden til det offentlige rum - efterleve de givne standarder - undgå dårligt nyt
Handlingsplanen 14-15 Citat: Undersøgelse af hvordan fodgængerfelter/ overgange udarbejdes så optimalt som muligt
Stockholm overalt
Njalsgade/Leifsgade, Amager
Algade/Københavnsvej
Algade/Københavnsvej
Algade/Københavnsvej
Algade/Københavnsvej
Algade/Københavnsvej
Algade/Københavnsvej
Så lykkedes det
Fungerer!
Anden side: kommer senere!?
Konstant pres 2012: 27. august: På VEJ-dialogmøde orienterer jeg om kommende nye principper for fodgængerovergange. 2013: 29. maj: På borgermøde om handlingsplan fremføres ønsket om at følge VDs retningslinjer 4. juni: I DH-Vs høringssvar til handlingsplanen henvises til alle bestræbelserne fra 7. marts 2008 og frem samt VDs nye retningslinjer. 16. juni: Skriver til to specifikke teknikudvalgsmedlemmer og opfordrer dem til at få VDs nye vejregler ind i handlingsplanen, men de lader sig besnakke. 23. sept.: På VEJ-dialogmøde kommer det frem, at de ikke kender VDs retningslinjer fra januar. Drøfter nødvendigheden af de nye retningslinjer ved Holscher. Indvending om at det er dyrere men VEJ har ikke foretaget beregninger. 10. okt.: VD svarer mig på min mail af 12. aug., at den nye løsning ikke er dyrere. Videresendes til VEJ 6. nov.: VEJ svarer og giver mig ret i, at det ikke er dyrere. 2014: 9. marts: Tilsender VEJ fotos fra nyt eksempel fra Njalsgade/Leifsgade Kbh. 27. marts: Tilsender fotos af fejl under opførelsen og henviser til ekspert Søren Ginnerup, SBi 10. april: Tilsender fotos af forkert 0-kant, hvortil VEJ svarer, at de ikke været opmærksom på 0-kant. 23. april: Jeg skriver, at blind kan tage fejl og der bør være afspærring af sikkerhedsmæssige årsager. 27. april: Det fungerer – men kun på den ene side.
Håber jeg viste, hvad jeg ville en succeshistorie vanens magt kontra nye veje massivt konstant ressourcekrævende pres kan give resultat og udbrede kendskabet til en god ny løsning potentiale for kvalitetsforbedringer på et ukompliceret område NB: Dokumenterbart i form af foto fra offentlig rum!
Bryggens Have, Islands Brygge
Bryggens Have, Islands Brygge