Centre og internationale aktiviteter på EUD

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Roskilde Tekniske Skole
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
SKP-projektlederværksted 14. nov. 2012, Vejle Regina Lamscheck-Nielsen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Praktikpladsdialog Formål 1.At øge effektiviteten af det lokale opsøgende praktikpladsarbejde over for virksomheder med ubesatte praktikpladser gennem.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Welcometo.dk Guldborgsund.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
HØJELSE SKOLE.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
MNCDEC-T MULTINATIONAL CHILD-, DISABLED-, ELDERLY-CARE PROJECT FOR TRAINERS.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Hvordan søger man om optagelse?
Kriminalforsorgen Elevdag 7. maj
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
NUBA Nordisk Uddannelse i Børneanæstesi – for Anæstesisygeplejersker
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Uddannelsesafklarende samtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Resultater, erfaringer og overvejelser! Praktikpladscentrene Syd-Øst Sjælland og øerne.
GODE RÅD & IDEÉR. Hvad skal vi igennem? 1.Ideér til, hvor du finder leads 2.Ideér til, hvordan du finder den rigtige kandidat til virksomheden 3.Kontakt.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Obligatorisk selvvalgt opgave
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen til forældremøde
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Praktik i udlandet - en kæmpechance! PIU. Hvorfor praktik i udlandet? Fordi  Du får bedre internationale fremtidsmuligheder  Du udvikler større selvstændighed.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
Jobsøgning i Europa ”Alle EU-borgere har ret til at søge arbejde i et andet EU-land” Behøver ikke arbejdstilladelse With financial support from the European.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Internationale tilbud på EUD. Mission  Aarhus Business College Uddanner, Udfordrer og Udvikler mennesker til en global fremtid  Aarhus Business College.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Seminar om international mobilitet i EUD Udstationering af elever i udlandet – hvad skal det gøre godt for? Grundfos A/S, Jesper Kvistgaard Hvorfor Hvordan.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
PRAKTIKPLADSFORMIDLING
Studieretningsprojektet
Hvorfor dansk på GF1?.
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Centre og internationale aktiviteter på EUD ”Vi er aktivt med til at forme kompetenceudviklingen til morgendagens globale arbejdsmarked.” (Citat fra AARHUS TECH’s strategi)   Aktører: Centrene og tværgående internationale koordinatorer

Status på internationale aktiviteter -projekter Projektgennemførsel: International kompetence udvikling for vejledere (2010-2012) -Tværgående Bricks to Europe (2010-2012) – Center for Byggeri (struktører) Sustaining our futures (2010-2012) – Center for Byggeri Electronic Exchange with Malta (2010-2012) – Center for IT, Teknik og Innovation Chef-trainees crossing borders (2010-2012) – Center for Mad og Gastronomi Trainees crossing borders: (2011-2013) Center for mad og Gastronomi, Center for Autoteknologi   Projektforberedelse (2012-2014) Lodz projekt, Polen - Center for Byggeri (er bevilliget, omfanget kendes ikke endnu). Internationale GF-pakker for :vagt og sikkerhed, tømrere, IT/elektronik og metaluddannelserne. (Skotland, Finland, Tyskland) Skole-virksomheds-projekt ”teacher-trainer mobility” med Grundfos: (Finland + Tyskland). Center for IT, teknik og Innovation og Center for Metalproduktion og Udvikling ” Innovation and sustainability in the Creative Industries” – bæredygtigt partnerskab med frisører, mediegrafikere, teaterteknikere ( Skotland, Malta, Holland og Spanien)

Status på besøg fra udlandet Gennemførelse: Bricks to Europe: uge 2 og uge 21, 2012 (Center for Byggeri) Sustaining our Futures: uge 49 (2011) og en uge i marts (2012) Besøg af finsk svejselærer : Uge 8-9 (2012) Center for Metalproduktion og Udvikling Besøg af finsk VVS elev:27.1-24.2, 2012 Center for tekniske installationer Besøg af autoelever fra Le Mans: 3 uger i efteråret 2012 Center for Autoteknologi

Status på internationale aktiviteter -PIU Gennemførelse 2011: 4 kokke-elever: Spanien (1), Frankrig (2), Norge (1) Tømrer : 1 Grønland elektriker: 1 Polen (afsluttet 2011) Byggetekniker: 1 Rusland (afsluttet 2011) Forberedelse 2012 En tømrerelev søger visum i Hawaii - aflyst ca. 2-3 henvendelser /mail/uge

De internationale koordinatorers ansvarsområder -projekter Projektforberedelse: Skaber kontakt til udenlandske partnere (databaser, forberedende besøg og lignende) Forestår korrespondance på fremmedsprog med udenlandske partnere omkring rammer for samarbejde og projektindhold Forestår korrespondance, afholder og forbereder møder med uddannelseschefer omkring rammer for samarbejde og projektindhold Indsamler og sammenskriver relevant information fra interne og eksterne partnere til projektansøgning  

De internationale koordinatorers ansvarsområder –projekter, forsat… Projektgennemførsel: Budgetplanlægning (på 2 års forløb) Forestår korrespondance med udenlandske partnere omkring planlægning af projekter Afholder og forbereder møder med interne og eksterne partnere omkring praktisk gennemførsel af projekter Arrangerer rejse og ophold ved udsendelse af elev- /lærergrupper i samarbejde med centrene. Udarbejder formalia vedrørende: Forsikringsafklaring Kontrakt mellem AARHUS TECH og elev Kontrakt mellem elev og udenlandsk praktiksted Europass (obligatorisk bevis for ophold) Opretter og vedligeholder hjemmesider (ved partnerskabsprojekter)

De internationale koordinatorers ansvarsområder –projekter, forsat… Projektafslutning Udarbejder mobility tools (obligatorisk elektronisk evaluering) Indsamler og koordinerer evalueringer fra centrene Er tovholder i spredningsproces af resultater (internt og eksternt) Afregner med økonomiafdelingen på formålsnumre til projekterne Indsamler materiale til afrapportering Skriver afrapportering til Styrelsen for International Uddannelse Opsamler ideer til nye projekter

Uddannelseschefers ansvarsområder Under projektforberedelse, -gennemførsel og -afslutning   Afsætter tid til de internationale opgaver f.eks. kommunikation med udenlandske partnere, møder, rejseaktiviteter og modtagelse af udenlandske gæster (årligt omfang ca. 60-80 timer pr. deltager, afhængigt af projekttype). Forventningsafstemning i forhold til projektbudget (hvilke midler er der til rådighed, hvad skal centrene selv levere). Leverer inputs i forbindelse med projektansøgning omkring rammer for samarbejde og projektindhold. Træffer afgørelse i gennemførelsesfasen i forhold til hvor mange der skal sendes ud, hvem skal deltage og lignende. Deltager i udvalgte, repræsentative møder med udenlandske gæster. Ved overvejelserne omkring deltagelsen i internationale projekter findes medarbejdere, der opfylder kompetencekravene og er villige til at løse de beskrevne opgaver.

Uddannelseschefers ansvarsområder Under projektforberedelse, -gennemførsel og -afslutning Organiserer modtagelse af gæster fra udlandet til centret – evt. i samarbejde med international koordinator Organiserer planer til udenlandske gæster, så gæsternes besøg fungerer, evt. i samarbejde med international koordinator Organiserer aftaler om evt. kaffe/bespisning af gæster Organiserer evaluering og spredning af resultaterne ved udvekslinger med udlandet.

Kompetencebeskrivelse for medarbejdere fra centre, der indgår i internationale projekter Arbejdsopgaver i hele projektforløbet (ca. 60-80 timer afhængig af projekttype og efter aftale med uddannelseschefen) Bidrage med faglige inputs til projektansøgning under projektperioden Bidrage med kommunikation på engelsk til udlandet (telefon, mail, videokonferencer) under hele projektperioden Løbende deltagelse i aftalte projektmøder Indsamle dokumentation (f.eks. Europass, boardingpass og hotelafregninger) fra udenlandsophold både fra elever og undervisere/vejledere Deltage i aftalte rejser til udlandet, evt. med elever Deltage i aftalte besøg fra udlandet i forhold til faglige/kulturelle aktiviteter Formidle viden om projektet til eget Center samt til DigiSats Evt. deltage i forberedende besøg Deltage i planlægningen af forslag til billetter og hotel. Deltage ved modtagelse af udenlandske gæster.  

Kompetencebeskrivelse, fortsat… Faglige kvalifikationer Behersker fagligt og alment engelsk Minimum én person fra hvert Center behersker engelsk mundtligt og skriftligt. Minimum én person fra hvert Center behersker engelsk på samtale niveau. Evner at formidle internationale aktiviteter såvel internt (elever og kollegaer) som eksternt (f.eks. i forhold til mestre, branchen og evt. pressen) Personlige kvalifikationer Kan let og med stor gennemslagskraft indgå i samarbejde med både interne og eksterne samarbejdspartnere Målrettet, vedholdende og entusiastisk

De internationale koordinatorers ansvarsområder –PIU Er resurse person i forhold til PIU-ophold og kan vejlede centrene. Vejlede elever, der skal til job-samtale i udlandet omkring: indgåelse af ansættelsesaftaler forhåndsgodkendelse forsikring AER Evt Vejlede elever, der skal starte i PIU-ophold. Udfyldelsen af praktik-aftalen, evt. løn i udlandet Brug af de rigtige AER skemaer Afbrydelse eller forlængelse af praktik-aftalen Eleven afkrydser en intern kontrakt (elev-skole) om at han/hun har forstået vilkårene for PIU. Evt.

Centrenes ansvarsområder, PIU Centrene skal ved informationsmøder, grundforløbsopstart og hvis elever på eget initiativ opsøger centret, informere om: Muligheder under PIU (med eller uden dansk uddannelsesaftale) herunder fordelene ved et praktikophold i udlandet AARHUS TECH har IKKE en database med ledige praktiksteder i udlandet. Eleverne skal bruge eget og forældres netværk i søgning efter en praktikplads i udlandet Vejlede i at udarbejde ansøgninger og CV på engelsk. Udlevere pjecen ”Praktik i udlandet/PIU –tag en del af din erhvervsuddannelse i udlandet” til interesserede elever og henvise til de internationale koordinatorer. Centret har tilsynspligt over for eleven i hele praktikperioden