København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Statsstøtte og udbudsreglerne
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Klagenævnets nyeste praksis Tina Braad, Partner Holst, Advokater Dansk Forening for Udbudsret 17. november 2010.
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Præsentation 16. juni 2011.
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
Informationsmøde Udbud af Biler, Esbjerg Kommune Danhostel Esbjerg den 20. august 2013.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Medlemsmøde i Dansk Forening for Udbudsret Torsdag den 15. marts 2012
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Udbudsret 2011 – Kapitel 5, Inddragelse af ikke-økonomiske hensyn i udbudsprocessen Anders Birkelund Nielsen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velfærdens Årsdag September 2013
Public service-ydelser og lidt om privatiseringer Kim Lundgaard Hansen
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Nyheder i udbudsretten med hovedvægten på sager om byggerier H.P. Rosenmeier.
UDBUD.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Accessoriske kontrakter
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Udbud og konkurrence 31. JANUAR Monopoler/dominerende stilling og udbud › Hvad er monopol/dominerende stilling ? ›Konkurrenceretligt ? Tilstrækkelig.
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Rammeaftaler –Begrænsninger og fleksibilitet
STYRKER OG SVAGHEDER VED HÅNDHÆVELSES- LOVEN – SET FRA INDKLAGEDES SIDE DANSK FORENING FOR UDBUDSRET Tina Braad 9. april 2013.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
1 IT-projekter - I et juridisk perspektiv. Fra Til 2.
TATIONpRÆSEN 16. DECEMBER, 2014 AARHUS UNIVERSITET INFORMATIONSMØDE OPEN PROCEDURE FOR CONSUMABLES FOR LABORATORIES 1.
Medico-teknisk Afdeling Velkommen Udbudspræsentation: Endoskopisk udstyr.
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Kapitel 10 Konkurrenceret. Konkurrenceretret I kapitel 10 gennemgås: 1. Konkurrenceloven 1.1 Konkurrencebegrænsende aftaler 1.2 Misbrug af dominerende.
Kapitel 16 Konkurrenceret Kapitel 16 handler om: Konkurrenceloven, der indeholder: Forbud mod visse konkurrence- begrænsende aftaler Forbud mod misbrug.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
KØBENHAVNS KOMMUNE ØKONOMIFORVALTNINGEN / Københavns Ejendomme og Indkøb Informationsmøde Udbud af håndværkerydelser til løbende drift og vedligeholdelse.
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Ændringsadgang inden for udbudsretten
Indkøb Ved AU.
Indkøb på AU.
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Rammeaftale Revisionsydelser
19. september 2018 Digitale Udbud Specialister i Danmark.
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Under udbudsgrænserne
0207 Kommunikationsudstyr og -løsninger
Indkøb under tærskelværdierne
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Rammeaftale Revisionsydelser
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Præsentationens transcript:

København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels Poulsen

17. november 2010 Dias 2 DFFU Oversigt 1.Udbudsdirektiverne og konkurrencen 2.Anvendelse af en kvalifikationsordning 3.Træk på rammeaftaler – udbudsdirektivets model 4.Er der en tredje vej – SKI-modellen

17. november 2010 Dias 3 DFFU Udbudsdirektivet og konkurrencen •Hensynet til konkurrencen er integreret i direktivet •For offentlige kontrakter over en vis værdi … fællesskabssamordning … garantere en effektiv konkurrence ved tildeling af offentlige kontrakter. (præ 2) •Tildelingen af kontrakter skal foretages på grundlag af objektive kriterier, der sikrer, at principperne om gennemsigtighed, ikke-forskelsbehandling og ligebehandling overholdes, og at tilbuddene vurderes på reelle konkurrencevilkår. (præ 46) •De ordregivende myndigheder må ikke misbruge rammeaftaler eller anvende dem på en sådan måde, at konkurrencen hindres, begrænses eller fordrejes. (artikel 32, stk. 2, 5. led)

17. november 2010 Dias 4 DFFU Udbudsdirektiverne og konkurrencen •Hensynet til konkurrencen indgår som fortolkningsbidrag i udbudsreglerne, f.eks. ved •Varighed af kontrakterne – åbning for konkurrence •Ændring af kontrakterne – lige konkurrencevilkår •Principper om ligebehandling og gennemsigtighed •Sikrer lige konkurrencevilkår og fair konkurrence •Konkurrencelovens regler om udbud •Forbud mod tilbudskarteller – KL § 6 •Spørgsmål om købermagt og dominans •Ordregiverne har generelt interesse i konkurrence •Bedre kvalitet og lavere priser

17. november 2010 Dias 5 DFFU Udbudsdirektiverne og konkurrencen •Hensynet til konkurrencen er især fremtrædende ved tildelingen •Tildelingen – konkurrencen afgøres •Den mest konkurrencedygtige virksomhed, som også har afgivet det bedste/billigste tilbud, skal vinde konkurrencen og opnå kontrakten med ordregiveren. •Normale kontrakter •Vinderen vil opnå at skulle levere alle leverancerne til ordregiveren i kontraktperioden

17. november 2010 Dias 6 DFFU Rammeaftaler og kvalifikationsordninger •Oprette en pulje af kontrakter/ leverandører •Der kan oprettes en pulje af parallelle rammeaftaler •En eller flere ordregivere kan trække på denne pulje, når der opstår et konkret behov •Ved parallelle rammeaftaler er hensynet til konkurrencen fremtrædende i to situationer •Tildeling af en rammeaftale •Det bedste/ billigste tilbud skal vinde •Rangordning af tilbuddene •Træk på puljen af rammeaftaler – anvende rangordningen, eller foretage mini-udbud •Fokus i det følgende er på træk på puljen

17. november 2010 Dias 7 DFFU Kvalifikationsordninger •Kun i forsyningsvirksomhedsdirektivet •Der oprettes en liste over kvalificerede økonomiske aktører. Listen kan opdeles i kategorier efter den kontrakttype, for hvilken kvalifikationen gælder. •Puljen er oprettet •På grundlag af visse krav til kvalifikationerne. •Med henblik på udførelse af visse opgaver. •Træk på puljen •”… tilbudsgiverne [udvælges] blandt de ansøgere, der er kvalificerede i henhold til … ordningen.” •De bedst kvalificerede vælges først. •Sammensætte den kreds af tilbudsgivere, som giver den bedste konkurrence. •Retningslinjerne skal være objektive og gennemsigtige

17. november 2010 Dias 8 DFFU Træk på parallelle rammeaftaler •Udbudsdirektivets artikel 32, stk. 4: Tildeling af kontrakter baseret på en rammeaftale, der er indgået med flere økonomiske aktører, kan ske: — enten på grundlag af de vilkår, der er fastsat i rammeaftalen, uden at der iværksættes en fornyet konkurrence — eller, hvis ikke alle vilkårene er fastsat i rammeaftalen, efter at der er iværksat en fornyet konkurrence mellem parterne Ordregiver kan ikke vælge frit mellem aftalerne. Ordregiver kan heller ikke vælge frit mellem rammeaftaler indgået af indkøbscentraler

17. november 2010 Dias 9 DFFU Træk på parallelle rammeaftaler •Min vurdering •Konkurrencen om rammeaftalen skal respekteres •Enten tildele den enkelte kontrakt til vinderen •Kaskademodellen •Medmindre der er saglig grund til at fravige •F.eks. ved monopolproblemer på markedet •Eller genåbne konkurrencen •Mini-udbud – vinderen skal tildeles kontrakten •Denne vurdering baserer jeg på •Udbudsdirektivets ordlyd •Principperne om ligebehandling og gennemsigtighed •Træk på rammeaftalen må ikke forvride konkurrencen (Udbudsdirektivets artikel 32, stk. 2, 5. led)

17. november 2010 Dias 10 DFFU Træk på parallelle rammeaftaler •Direkte tildeling – alle vilkår er fastsat i rammeaftalen •Vilkårene afhænger af kontraktens genstand •F.eks. omfatter leverancens art, funktion, kvalitet, leveringstid, responstid, service, pris m.v. •Muligt at have intervaller ved direkte tildeling •F.eks. volumenrabat •Muligt at have kvalitetsforskelle ved direkte tildeling •F.eks. forskellige specialer •Serviceaftaler omfatter forskellige fabrikater •Biler med forskellig størrelse og økonomi. •Kontraktgenstanden er uændret •Kriterierne for valg mellem flere rammeaftaler er objektive, gennemsigtige og respekterer konkurrencen om kontrakten.

17. november 2010 Dias 11 DFFU Er der en tredje vej – SKI-modellen? •Kan ordregiver ved direkte tildeling vælge mellem flere leverandører? •Kan ordregiver foretage direkte tildeling ved anvendelse af tildelingskriterier? •Kan ordregiver genbruge de tildelingskriterier, som en gang har været brugt til at finde en vinder af konkurrencen, til at vælge mellem flere leverandører? •Min vurdering er NEJ •Udbudsdirektivet åbner ikke denne mulighed. •Ulovlig, respekterer ikke konkurrencen om kontrakten, uigennemsigtig (og upraktisk).

17. november 2010 Dias 12 DFFU SKI’ vejledning om direkte tildeling •”Køb ved direkte tildeling under en SKI- rammeaftale skal ske ved, at kunden tildeler leveringsaftalen til den leverandør, som ud fra kundens konkrete behov har det bedste tilbud i forhold til rammeaftalens tildelingskriterier (laveste pris eller det økonomisk mest fordelagtige tilbud). Vurderingen skal foretages på baggrund af en konkret evaluering af de enkelte leverandørers tilbud op imod de under- og delkriterier, der er anvendt ved indgåelsen af rammeaftalen…”

17. november 2010 Dias 13 DFFU SKI-modellen - retskilder •KS udtalelse af 19. juli 2004 •Gentaget i KS vejledning fra 2006 •Kommissionens meddelelse om rammeaftaler •Klagenævnet for Udbuds kendelse af 7. oktober 2010 •Kendelsen tager kun stilling til, om SKI’s egne retningslinjer er overholdt. •71 parallelle delaftaler med forskellige funktionaliteter. •Klagenævnet er i denne kendelse ikke blevet overbebyrdet af officialmaksimen.

17. november 2010 Dias 14 DFFU SKI-modellen – vurdering •Min påstand om ulovlighed •Fremgangsmåden er ikke anført i direktivet. •Min påstand om uigennemsigtighed •Tildelingsprocessen ved træk på rammeaftalerne: •Ikke alle tildelingskriterier kan anvendes. •Ikke objektiv proces. •Ingen rapport om gennemførelsen. •Ingen begrundelseskrav til leverandører. •Min påstand om manglende respekt af konkurrencen •Der er fundet en vinder, men denne får ikke ordrerne.

17. november 2010 Dias 15 DFFU Er der en tredje vej – SKI-modellen? •Direkte tildeling som anvendt af SKI er efter min vurdering ulovlig og uforenelig med direktivet. •Ulovligheden bunder formentlig dybere •Mange parallelle, men forskellige delaftaler •71 delaftaler i én rammeaftale og 75 i en anden. •SKI accepterer tilbud, som ikke er sammenlignelige – forskellige funktioner tilbydes inden for samme rammeaftale. •Behov for at sammenligne det usammenlignelige. •Realiteten •SKI har etableret en kvalifikationsordning. •Konkurrencen om ordrerne begynder først, når leverandøren har opnået en SKI-aftale.

17. november 2010 Dias 16 DFFU Kan konkurrencen sættes ud af kraft ved kvalifikationsordninger og rammeaftaler •Kvalifikationsordninger •Der skal være konkurrence om de enkelte kontrakter •Rammeaftaler •Tilbudsgivernes konkurrence om kontrakterne skal respekteres, eller også skal konkurrencen genåbnes ved mini-udbud. •Hensynet til konkurrencen skal aktivt indgå som fortolkningsbidrag ved fortolkning af direktivets bestemmelser