Roller og rettigheder I Administrationsportalen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Test i Der er 20 spørgsmål og du kommer automatisk videre ved korrekt svar Tryk for start.
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Sagsgang til håndtering af virksomheders anmodning om fritagelse fra Digital Post
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Effektiv afsendelse af meddelelser
Adgangsstyring og brugeradm.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Vil du tilbagekalde en fuldmagt på vegne af en borger?
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
Nyt Fælles Bibliotekssystem
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Studiestart - hjælp med IT
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Digitaliseringsstyrelsen den 31. oktober 2012 Infomøde om digital post for virksomheder.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Najugaq – Adresseopslagsregisteret
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Nye digitale løsninger
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
Modul 07, Elektronisk post
Opsætning.
Præsentationens transcript:

Roller og rettigheder I Administrationsportalen Lars Sommer – LRS@kl.dk Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – krabb@digst.dk Digitaliseringsstyrelsen

Roller i Digital Post - overblik Rettighed Oprettelse og vedligehold NemID administrator (tidligere LRA) Det er kun medarbejdere med denne rolle/rettighed, der kan oprette myndigheden i Administrationsportalen og myndighedens digital postkasse på Virk.dk. Medarbejdere der har denne rettighed tildeles automatisk administrator rettigheder i Administrationsportalen og i Digital Post på Virk.dk. www.nets.dk – NemID administration.

Roller i Digital Post - overblik Rettighed Oprettelse og vedligehold Administrator med adgang til alle mapper Kan alt i løsningen. Digital Post på Virk.dk Administrator uden mappeadgang Kan opsætte og administrere løsningen, men ikke læse og sende meddelelser. Almindelig postbruger med adgang til alle mapper Kan læse alle meddelelser og sende meddelelser. Almindelig postbruger med adgang til udvalgte mapper Kan læse meddelelser i udvalgte mapper og sende meddelelser. Postfordeler med læseadgang Kan fordele post til mapper og læse post. Postfordeler uden læseadgang Kan fordele posten til mapper, men ikke læse den (kan kun se afsender og emne på meddelelse).

Roller i Digital Post - overblik Roller der vedligeholdes i Administrationsportalen Postadministrator Myndighedsmedarbejder Administrator Systemadministrator Superadministrator

Roller i Administrationsportalen Rettigheder Postadministrator Fremsøge og se egne afsendelser til borgere eller virksomheder.   Tilbagekaldelse af meddelelser (dog kun hvis disse ikke er afleveret endeligt i slutbrugerens postkasse – derfor har denne rettighed begrænset nytte)

Roller i Administrationsportalen Rettigheder Myndigheds-medarbejder Søg efter slutbruger (CPR og CVR). Redigere mobilnummer og e-mail adresse.   Registrere slutbrugere der har opnået fritagelse for obligatorisk Digital Post. Give læseadgang til slutbrugeres digitale postkasse.

Roller i Administrationsportalen Rettigheder Administrator Se, oprette, redigere og slette myndighedens postkasser.   Tilslutte afsendersystem, register, portal og afhentningssystem (dvs. oprette men ikke opsætte). Se statistik forbrug for myndighedens anvendelse. Brugeradministration: se, oprette, opdatere og slette Bemærk at administrator rollen også har rettigheder i myndighedens egen sikre boks på virk.dk (her som ”Administrator med adgang til alle mapper”).

Roller i Administrationsportalen Rettigheder Systemadministrator Oprette, redigere og slette myndighedens egne tilmeldingsgrupper.   Uploade bilag. Opsætning af afsendersystem, register, portal og afhentningssystem (ikke oprettelse). Mulighed for at tilbagekalde en meddelelse. (Dog kun hvis den er afleveret til Digital Post men ikke aktiveret i slutbrugerens postkasse)

Roller i Administrationsportalen Rettigheder Superadministrator Kan stort set alt i Administrationsportalen

Anbefaling Det anbefales at: Myndigheden erstatter rollerne ”administrator” og ”systemadministrator” med superadministratorrollen. Hvis ovennævnte roller erstattes af superadministratorrollen anbefales det at der udpeges mindst to superadministratorer. Superadministrator rollen tildeles ansatte, der arbejder med test og udvikling af Digital Post. Hvis myndigheden vælger at lade rollerne ”administrator” og ”systemadministrator” erstattes af superadministratorrollen, bør der være personsammenfald mellem mindst én af de ansatte, der vedligeholder myndighedens sikre postkasser, og mindst én superadministrator. Det er vigtigt, at der altid finder en tæt koordinering sted mellem oprettelse og (især) nedlæggelse af sikre postkasser postkasserne i Digital Post.

Det er enkelt at oprette en ny bruger. Eneste udfordring er at: -Brugeren skal have en medarbejdersignatur (certifikat) -At konvertere brugerenes certifikat til base 64

Konvertere certifikat til base 64 Forudsætningen for at blive oprettet som bruger i Administrationsportalen er, at man har en medarbejdersignatur Når en bruger har fået tildelt en medarbejdersignatur, vil den blive installeret i brugerens browser. For at medarbejdersignaturen kan benyttes i Administrationsportalen, skal den være på formen Base64-kodet X.509

Konvertere certifikat til base 64 BEMÆRK! Det er vigtigt, du gemmer filen på enten:   Et fællesdrev som NemID administratoren eller administratoren/superadministratoren kan få adgang til, og at du giver NemID administratoren eller administratoren/superadministratoren rettigheder til at få adgang til den mappe, du gemmer certifikatet i. På et USB stik og selv medbringe det. Det vil have den fordel, at der ikke kan opstå problemer med adgang til drev og mapper.