EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Inspirationstema: Børns rettigheder
Evidensbaseret socialt arbejde - på vej mod version 2.0?
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
WORKSHOP B3 UNGE AFVIGERE
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Løn og køn Analyser fra SFI og Lønkommissionen Lisbeth Pedersen
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Skoleforhold og Læring
Den Nationale Rekommandationsliste og dyspepsi
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
3 IGANGVÆRENDE SFI CAMPBELL REVIEWS OM STOFMISBRUGSBEHANDLING
Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til
Presentasjon 1 Ting i klasserommet et ark
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Systematisk risikovurdering
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Evidens og accelereret patientforløb
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Campbell review om forebyggende hjemmebesøg Varme hænder og køligt overblik Oplæg om Campbell review om forebyggende hjemmebesøg, 29/ ,Camilla Thorgaard.
Tidlig indsats over for udsatte børn
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Der kan frit vælges farver fra farvepaletterne.
Dokumentation, evaluering og evidens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vidensbaseret praksis i botilbud
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Metoden fælles beslutningstagning
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
FINANSIERING AF FREMTIDENS VELFÆRDSSAMFUND
Præsentationens transcript:

EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS METTE DEDING, SFI CAMPBELL Titel og undertitel står med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges en baggrundsfarve fra en af farvepaletterne til feltet mellem de to vandrette linjer.

DISPOSITION Evidensbaseret viden i praksis Introduktion til Campbell reviews Introduktion til workshops EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

HVORFOR ER DET VIGTIGT AT ARBEJDE EVIDENSBASERET? Fordi vi gerne vil vide, om de indsatser vi sætter i værk, rent faktisk virker, og at ændringer i personernes liv, skyldes indsatsen og ikke alt muligt andet… EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

Social intervention Arbejdsmarked Uddannelse Netværk Gener Familie Lokalt miljø Netværk Gener Venner Samfund Familie EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

? Er der forskel på hans livskvalitet? Hvad ville der være sket, hvis Peter ikke havde modtaget den sociale intervention? Er der forskel på hans livskvalitet? ? The you do the first best approximation EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

BESLUTNINGER OM INDSATSER I virkeligheden bygger beslutninger i politik og praksis på mange forskellige faktorer… EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

Den offentlige mening og interesse-organisationer Omstændigheder & pragmatik Den offentlige mening og interesse-organisationer Erfaring & ekspert-viden Forsknings- baseret evidens Skøn Vaner & traditioner Ressourcer Værdier EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

POLITISKE BESLUTNINGER I virkeligheden bygger beslutninger i politik og praksis på mange forskellige faktorer… … Et mål er, at beslutningerne i højere grad også bygger på evidensbaseret viden EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

EVIDENSBASERET POLITIK OG PRAKSIS … er en omhyggelig, udtrykkelig og kritisk brug af den aktuelt bedste viden, når der træffes beslutninger om andre menneskers velfærd EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

HVAD BETYDER DEFINITIONEN? Omhyggelighed – fordi det er en etisk forpligtigelse at være omhyggelig, når man skal vælge den bedst mulige løsning Udtrykkelighed – fordi man klart skal gøre rede for indsats og ønsket målsætning Kritisk stillingtagen – fordi man ikke uden videre skal acceptere det etablerede eller modefænomener Den aktuelt bedste viden – man skal indhente den bedste viden, der er til rådighed i øjeblikket. Og man skal være indstillet på, at man altid kan blive klogere EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

EVIDENSBASERET VIDEN … … er IKKE anbefalinger, men en måde at arbejde på EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

EVIDENSKULTUR KULTUR: Hvor alle gerne vil bygge på den bedste viden i deres arbejde Hvor alle gerne hele tiden vil blive klogere og bedre Hvor fejl er noget man lærer af fremadrettet EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

EVIDENSBASERET VIDEN Effektmåling: Den kausale effekt af en given indsats Systematisk forskningsoversigt: Sammenfatning af al tilgængelig forskningslitteratur på et område på en grundig, objektiv og videnskabelig baseret måde Campbell forskningsoversigt: Forskningsoversigt over effekter af indsatser på det sociale område med særlige kvalitetskrav EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

EFFEKTMÅLING: HVAD ER EN EFFEKT Hvordan går det (i gennemsnit) personer, der modtager en specifik indsats, i forhold til hvordan det ville være gået, hvis de ikke havde modtaget indsatsen? EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

Udfald Effekt Tid Intervention Indsatsgruppe Kontrolgruppe EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

Udfald Effekt Tid Intervention Indsatsgruppe Kontrolgruppe EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

Y Effekt t t* Indsatsgruppe Kontrolgruppe EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

HVAD ER EN SYSTEMATISK CAMPBELL FORSKNINGSOVERSIGT? En systematisk Campbell forskningsoversigt forsøger at give det bedst mulige svar på, om en bestemt indsats, rettet mod en bestemt gruppe og målt på eksplicitte kriterier, virker. [Effektstudier] EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

THE CAMPBELL COLLABORATION Systematiske Campbell forskningsoversigter udarbejdes i samarbejde med the Campbell Collaboration (C2), som er et internationalt netværk af forskere, praktikere og beslutningstagere. Formålet med C2 er at udarbejde, opdatere og formidle systematiske forskningsoversigter over effekten af sociale indsatser. C2 har 3 temagrupper (social welfare, crime and justice, education) samt en metodegruppe. C2 arbejder løbende på videreudvikling af Campbell metoden. EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

CAMPBELL METODEN Opstille kriterier for videnskabelighed i de studier, der medtages i analysen Søge systematisk efter studier vha. standardiseret søgestrategi Vurdere alle de fundne studier efter de opstillede inklusionskriterier Analyse af de studier, der lever op til inklusionskriterierne EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

forskningsoversigter Lodtrækningsforsøg og 100 pct. sikker Systematiske forskningsoversigter Lodtrækningsforsøg og mikro-økonometri Design der renser for de MÅLBARE faktorer Før- og efter- målinger Eftermålinger Et Møntkast: 50 pct. sikker EVIDENSBASERET POLITIK OG PRAKSIS, METTE DEDING, 6. APRIL 2010 02-04-2017

CAMPBELL METODEN Opstille kriterier for videnskabelighed i de studier, der medtages i analysen Søge systematisk efter studier vha. standardiseret søgestrategi Vurdere alle de fundne studier efter de opstillede inklusionskriterier Analyse af de studier, der lever op til inklusionskriterierne EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

CAMPBELL PROCES EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

OM SFI CAMPBELL SFI Campbell er det nordiske regionale Campbell center. SFI Campbell er en integreret del af SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. SFI Campbells formål er at udarbejde systematiske forskningsoversigter at formidle Campbell resultater EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

INTRODUKTION TIL DAGENS WORKSHOPS 6 temaer: A1. Udsatte børn A2. Stofmisbrug A3. Arbejdsmarkedet B1. Anbragte børn B2. Udsatte voksne B3. Unge afvigere Campbell forskningsoversigt suppleret med SFI forskning EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

OPLÆG TIL DISKUSSIONSSPØRGSMÅL Er de præsenterede emner interessante for jeres studerende? Hvilken undervisningssammenhæng kan emnerne indgå i? Hvordan kan vores resultater blive brugt hos jer? Hvad kan vi gøre? Hvad kan I gøre? Hvordan kommer vi i dialog? EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017

WWW.SFI-CAMPBELL.DK SFI-CAMPBELL Jeg er her fordi…… EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS, METTE DEDING, 30. NOVEMBER 2010 02-04-2017