Samfundsfag og de innovative kompetencer Innovative kompetencer kan trænes!
Innovation Innovation – Hvad er det? Nyt, nyttigt, nyttiggjort Social innovation – fokus på samfundsudfordringer! Innovative kompetencer i samfundsfag? Kompetencer der er nødvendige indenfor en samfundsfagskontekst!
Hvad er det vi skal træne? Kvalificere elevernes standpunkter og handlemuligheder ved at forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber. det ”nye” er at vi også træner handlingsdimensionen (naturligvis fagligt forankret)
Trin i den innovative metode Identifikation af udfordring (disharmoni) – Mange stressramte unge Forståelse/udforskning af problem - krav, forventninger, kompleksitet i det senmoderne Mål når problemet er løst (verden efter) – fald i antal af stressramte unge Løsninger/Vejen til målet Ikke kun væsentligt om produktet bliver innovativt – handler også om træning af de innovative kompetencer
Innovative kompetencer I Identifikation af (følsomhed overfor) udfordringer løsninger
Innovative kompetencer II Eksperimentere og tænke ud af/på kanten af boksen
Innovative kompetencer III Reflektere/sammensætte/gentænke på tværs/nye måder => mulighedsorientering
Innovative kompetencer IIII Deltagende, netværkende og handlekraftige => mulighedsskabe
Innovative kompetencer V Argumentere for og præsentere sine ideer fagligt
Eksempler på småøvelser 3 håndgribelige områder Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) Netværkstræning (bruge og udvide eksisterende netværk) Italesættelse/pitch (Argumentere for og præsentere kort, præcist og fagligt overbevisende)
Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) Karikaturtegninger: Hvad og hvem er afbilledet? Hvad er det en kritik af? Hvordan kommer kritikken til udtryk? Hvorfor er det et problem?
Demokrati 3. Associationsøvelse om demokrati: Eleverne slår hver især deres associationer op på den virtuelle opslagstavle http://padlet.com/wall/cgn832nma
Problemfølsomhed (starters/åbneøvelser) 2. Bede eleverne om at kigge på http://tagdel.dk/challenges og identificere et samfundsproblem, som eleverne parvis reflekterer over: Hvorfor problem? Hvilket mål? Tentative løsninger!
Netværkstræning 1. Speed-dating: Hvordan fungerer demokratiet i Danmark? 2. Aktivering af ressourcepersoner/organisationer Undersøgelse af holdninger til fremtidens velfærd 3. Udvidelse af netværk Hvad skal der til for at blive mønsterbryder?
Italesættelse/pitch Familie-festøvelse – kend dit publikum Debat-battle - argumentationstræning http://todaysmeet.com/krise ”Short and snappy”: Lav en screen-cast-o-matic http://www.screencast-o-matic.com/ på max 3 min., hvor du kort og præcist argumenterer for hvorfor det er nødvendigt med intervention i Syrien!
Idéudveksling og refleksion Hvilke af de småøvelser, som du anvender i din daglige praksis i forvejen, vil du kategorisere som værende nogle, der træner elevernes innovative kompetencer? Hvilken samfundsfaglig problematik er pt. omdrejningspunkt for din undervisning? Hvilken småøvelse kunne du forestille dig kunne være anvendelig i dit forløb? Beskriv kort en idé og slå den op på den virtuelle opslagstavle http://padlet.com/wall/1xow0ylwtm