Online kollaborativ undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

fra klasseværelse til cyberspace
Børns sociale liv med digitale medier
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
5 IT-didaktiske principper
Velkommen til workshoppen
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Taskbaseret sprogundervisning
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Det udvidede klasserum
Almen studieforberedelse
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Projektarbejde En praksishistorie.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Blended Learning - en introduktion
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Kreativ E-learning. Problemstilling  E-learning for lærere  Billigere undervisning på nettet  Tidsbesparende  Sjov og kreativ undervisning.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Årsplan – en kort en lang
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
SkoleIntra og faghæfte 48
Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling 7. Maj 2012.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Jeopardy Heading2Heading3Heading4 Heading5 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Finalespørgsmål Diskussionforum (Arts)
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
It i folkeskolens matematikundervisning
Tips til videoproduktion i stor skala
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Velkommen til ONLINE dansk
Boldbasis for idrætsusikre børn - Alle elever i spil
Tilstedeværelsesundervisning
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Online kollaborativ undervisning Niels-Ole Ankerstjerne (Anne Charlotte Petersen) VIFIN

Planen Online vs f-2-f – er der reelt forskel? I dag? Bærende principper De særlige muligheder Online møder

Virtuelt læringsrum/SNS (sociale netværks systemer – eks. FB og G+) Kommunikation Synkron: Chat Webkonference (off- og online) Asynkron: Nyheder (mikro)blogs m. kommentarer Streams (forum) m. kommentarer Private beskeder Statusopdateringer (Billeder, lyd, video) Opgaver Information, materialer til download Links Egne dokumenter (dele) Tekniske faciliteter Mobil tilgang Teknik/Ressourcer

Online vs f-2-f – er der reelt forskel? I dag? Tidligere erfaringer med Online undervisning Asynkront – afleveringer, opgaver Synkront – chat (video?) Hvad kan man gøre online i dag? Dele dokumenter samtidigt. Videokonferencer. Kommentere. Dele skærm. På via Mobil Nye muligheder flytter grænserne mellem online og f-2-f.

(stadigt) Bærende principper Personlighed Billede Statusopdateringer Form og farve (skrift) Stemme (lyd) Vægte den personlige holdning til det, man arbejder med. Den personlige historie. Taskbaseret Det personlige – bygge på udveksling af viden, tanker, meninger, holdninger Skæve vinkler Find den gode titel på et tema, et emne, en opgave Indhold: det uventede, kanten…. Kreativitet i opgaveformuleringen Autentisk

Eksempel på et taskbaseret forløb Fremlæggelse Opklarende spørgsmål Par Klasse Fejllister baseret på referater Par Klasse Quiz – grammatisk Udarbejdes + afprøves Lydfil med referat af bog Individuelt Lærerrettelser - lydfil Find fejl Individuelt Skriftligt referat Individuelt Lærerrettelser - rettenøgle

De særlige muligheder Gæster Udvidet læringsrum Asynkront i en periode = stor fleksibilitet tid og sted Synkront = stedfleksibilitet Det autentiske Forberedelse og opsamlinger – hvordan? Udvidet læringsrum Flere personlighedstyper, der kommer i spil Naturlig repetition

Blended learning Kombinationen mellem online og F-2-F Nemt at udskyde den sociale interaktion til f-2-f. Online miljøet går død. Online deltagelse i F-2-F undervisningen. Mobiler og digital note og dokumentdeling. (Evernote, Google Drev) Optagelse og streaming af undervisningen. Smartboard – digitale noter

Hvad bringer fremtiden? Grænsen mellem klassen og onlinelæringsrummet udviskes. Undervisningsmaterialerne og noterne bliver mere og mere digitale. Prøver bliver med digitalehjælpemidler. Didaktikken skal rettes imod forståelse frem for udenadslære. Alt kan Googles – men har eleven forstået problemstillingen?

Tak for i dag  Niels-Ole Ankerstjerne www.vifin.dk nioan@vejle.dk Anne Charlotte Petersen anchp@vejle.dk www.vifin.dk www.facebook.dk/vifindk http://www.linkedin.com/company/vifin?