REFERAT Skandia: investForum Crowne Plaza, 18. marts 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Reglernes del 2: Når både mødes
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Psykoedukation til unge i OPUS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Det personlige vidnesbyrd Undervisning Aalborg lørdag den 2. maj 2009.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
SEO PÅ AU.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Måling og vurdering af rengøringskvalitet
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Yachtskipper /2010 Terrestrisk navigation: Stedlinier
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Uafhængige LifeWave Distributører
1. BERETNING VED FORMAND OLE KJÆR 2 GAMMEL KÆRLIGHED RUSTER IKKE Man skal stoppe, mens legen er god! Hvor blev den gode idé af? En mavepumper til vores.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.

Carsten Vejre Director HR Genmab A/S Skandia: investForum 18. marts 2010.
Ledelse i nyt perspektiv Skandia:investforum, 18.marts Har krisen påvirket de danske ledere og deres måde at være ledere på?
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Præsentationens transcript:

REFERAT Skandia: investForum Crowne Plaza, 18. marts 2010

Indledning fra Skandia Kamilla Klingbeil Charsten Christensen Gavin Cookman

Kamilla Klingbeil – om nettoafkastet Opsummering: Nettoafkastet er det vigtigste tal for pensionen og det er et tal kunderne forstår, fordi det viser, hvor meget de reelt får i afkast, når alle omkostninger er betalt.

Charsten Christensen – om fremtiden Citat: ”Morgendagens vindere bliver dem der: leverer høje nettoafkast gør det enkelt for kunderne leverer innovative produkter har en kapitalstærk ejer i ryggen giver holistisk rådgivning”

Charsten Christensen – om åbenhed Opsummering: Alle tal er fremme i lyset og intet er skjult, men det er kun det første skridt – Nu gælder det om at arbejde videre, så vi kommer til enkelthed og forståelighed.

Gavin Cookman – om krisen Opsummering: Skandia og Old Mutual kom solidt igennem krisen fordi vi holdt hovedet koldt, stresstestede forretningen i god tid og eliminerede kendt risiko.

Gavin Cookman – om OM’s bidrag til de lokale markeder Opsummering: Skandia Nordic er en del af Old Mutuals ’Long term savings division’, hvor vi hjælper hinanden med at optimere og udvikle vores produkter, gennem erfaringsudveksling på tværs af landegrænser og forretningsområder. Skandia har en ekstremt kapitalstærk ejer i ryggen.

Gavin Cookman – om fremtidens kunder og deres behov Citat: ”Vi skal kigge ud på den anden side af horisonten – Ellers ender vi med, at have de forkerte produkter på hylden” ”Fortæl os, hvilke produkter generation X og Y vil have” (henvendt til rådgiverne)

Finansmarkederne 2010 Videoindlæg fra JPMorgan og BlackRock Debattører Anders Møller Christensen – Nationalbanken Carsten Valgreen – Benderly Economics

Carsten Valgreen – om markedsøkonomi Opsummering: Der vil altid være kriser i markedsøkonomi, men det positive er, at vi lærer af kriserne og kommer klogere ud på den anden side. Hvis staterne griber for kraftigt ind risikerer vi, at lære for lidt af kriserne. På sigt vil det give flere kriser og fare for endnu mere statslig indgriben.

Anders Møller Christensen – om tegn på, at krisen ebber ud Opsummering: En faldende ledighed et af de tydeligste tegn på, at vi er på vej ud af krisen, men det kan tage lidt tid endnu, fordi virksomhederne venter så længe som muligt med at ansætte flere.

Carsten Valgreen – om vækst Citat: ”Høj ledighed er typisk lig med udsigt til gode afkast på aktier. Det er bedring i sigte og den høje ledighed betyder minimalt lønpres – det skærper virksomhedernes konkurrenceevne”. ”Markedet skal nok skabe væksten, men regeringerne skal passe på med at stoppe toget for tidligt med reguleringer, af frygt for stigende inflation”.

Anders Møller Christensen – om market timing Opsummering: Pas på med, at forsøge at ramme markederne på hhv. op og nedturene. Det er de 20 bedste børsdage på en 5 års periode, der skaber størstedelen af dit merafkast, så du risikerer, at smide det hele på gulvet fordi du er ude af markedet. Læg en langsigtet strategi og hold dig til den.

Carsten Valgreen – om fremtidens markeder Opsummering: Kina kan godt fortsætte deres vækst på 8-9 % om året længe endnu. Der vil komme nogle udsving undervejs, men der er rigtig mange kommende forbrugere i Kina, så de kan måske fortsætte væksten i 10, 20 eller endda 30 år endnu.

Anders Møller Christensen – om fremtidens markeder Opsummering: Afrikanske lande, der formår at gøre sig fri af korruption, kan blive de nye vækstmarkeder. De har f.eks. adgang til store naturressourcer.

Carsten Valgreen – Grønne investeringer Opsummering: Det kan være en god idé, hvis du kan gætte hvilken grøn teknologi, der vil vinde, men det er usandsynligt. Der er rigtig mange nye virksomheder om buddet, og ingen ved om det bliver vind, sol eller bølger. Citat: ”Husk – Dem, der er meget opsatte på at sælge dig noget, har noget de gerne vil af med”.

Carsten Vejre – om HR direktørens forventninger Citat: ”Vi HR direktører er nok naive, men vi er også skeptiske” ”Vi forventer at i kommer med en objektiv vurdering og giver os sparring”

Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for HR-direktøren Opsummering: Forklar tingene letfatteligt Begræns informationen til det relevante Sørg for, at jeg kan benchmarke med andre Giv mig de argumenter jeg skal bruge overfor finansdirektøren/økonomichefen Ring til HR direktøren ved større ændringer i virksomheden

Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for HR-direktøren Citat: ”Giv mig de argumenter jeg skal bruge overfor min finansdirektøren”

Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for virksomheden Opsummering: Keep it simple Hvor får vi det bedste produkt, billigst Samme kontaktperson hver gang

Carsten Vejre – Hvad kan rådgiveren gøre for medarbejderne Opsummering: Husk, at alder ikke er ligegyldig - over/under 50 Sundhedsforsikring betyder langt mere end pension Hvordan er medarbejderen stillet ved jobskifte/opsigelse

Åbenhed og gennemsigtighed Indlæg Benny Engelbrecht Klaus Kjøller Paneldebat Anne Seiersen Søren Lindbo

Klaus Kjøller – om åbenhed Opsummering: Selskaberne bruger for mange mærkelige ord og begreber. De skal sætte kommunikationsfolk til at lave oversigter til kunderne – ikke aktuarer og jurister. Selskaberne påfører kunderne en omkostning ved at sende dem noget pladder de ikke forstår.

Klaus Kjøller – om åbenhed Citat: ”Erfaringen viser tydeligt, at jo lettere det er at skifte leverandør, jo bedre bliver servicen”

Klaus Kjøller – om åbenhed Opsummering: Ansvarsreglen går ud på, at få kunden til at tage ansvaret for at forstå. Kunder er tryghedsnarkomaner og reagerer derfor på ”truende farer”. Men faren for at blive gammel/gå på pension er for fjern til, at få kunderne til at handle.

Klaus Kjøller – om åbenhed Opsummering: Vær ekstremt enkle i jeres ”forklædebreve”, så læser kunderne måske videre. Husk at tage kommunikationsfolk med ved bordet når I udvikler nye produkter, ellers risikerer I, at kunderne ikke forstår dem.

Paneldebat Anne Seiersen: Vi fortæller det hele i dag, men vi skal blive bedre til at formidle det. Søren Lindbo: Branchen har i århundreder været gode til at gøre tingene komplicerede, så rådgiverne bliver ikke arbejdsløse foreløbig.

Paneldebat Klaus Kjøller: Selskaberne kan ikke lide turbulens og ønsker derfor at bevare tingene komplicerede. Anne Seiersen: Vi bærer rundt på noget historik, som det tager tid at ændre. Vi er i gang, men vi er ikke i mål. Vi skal også øge motivationen hos kunder for at læse de papirer vi sender til dem.

Paneldebat Benny Engelbrecht: Bent Bendtsen sagde at det var et ufravigeligt krav, at kunderne ved hvad det betaler, hvem de betaler til og hvornår. ”Selskaberne skal have tid til, at arbejde færdigt” Klaus Kjøller: ”Forståelighed skal være en konkurrenceparameter”